بیش از ۱۰ ماده غذایی برای مقابله با آلودگی هوا

غذایی که می‌خوریم، در واقع سلاح بدن برای مقابله با آلودگی هواست و از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از آلاینده‌ها محافظت می‌کند. این روزها که غبار آلودگی چهره‌ی کشورمان را مات و کدر کرده است.

بیش از ۱۰ ماده غذایی برای مقابله با آلودگی هوا

هیچ چیز به اندازه هوای تازه برای سلامت انسان ضروری نیست. اکسیژن انرژی تمام بدن را تأمین می‌کند و نفس‌های عمیق ذهن انسان را تسکین می‌بخشد؛ اما این روزها هوای تازه مثل طلا کمیاب شده و تقریباً همه‌ی ما در میان ترکیبی سمی از آلاینده‌های جور واجور زندگی می‌کنیم که هم سلامت جسم و هم سلامت روح ما را تحت تأثیر قرار خواهند داد. به همان اندازه که باید به فکر مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا باشیم، به فکر تغدیه مناسب در این شرایط هم باید بود. در این مطلب به معرفی غذاهایی می‌پردازیم که برای مقابله با آلودگی هوا می‌توانند به ما کمک کنند.

تأثیر هوای آلوده بر سلامت انسان

هوای آلوده ناشی از دود ترافیک، به ویژه دیزل، سوخت‌های فسیلی و مواد شیمیایی و فلزات سنگین که توسط کارخانه‌ها آزاد می‌شود، حاوی مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ازن، اکسیدهای ازت و سایر بخارات شیمیایی است و سالانه جان هفت میلیون نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و در بهترین حالت باعث بروز آسم، آمفیزم و برونشیت می‌شود. این شرایط گاهی نیز پا فراتر گذاشته و خطر ابتلا به سرطان، زوال عقل، بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

بر اساس مطالعه‌ای که در ابتدای سال جاری انجام شد، آلاینده‌های موجود در هوا تأثیر گسترده‌ای بر سلامت روان انسان دارند، شاید باور آن سخت باشد که میزان آلودگی هوای یک شهر و میزان احساس خوشبختی ساکنین آن یک ارتباط کاملاً مستقیم وجود دارد. این آلاینده‌ها حتی روی پوست انسان نیز تأثیر گذاشته و پیری زودرس می‌آورند.

غذاهایی که اثر آلودگی هوا را خنثی می‌کنند

۱. روغن زیتون

ویتامین E  موجود در  روغن زیتون  عملکرد ریه‌ها را بهبود بخشیده و اسیدهای چرب موجود در آن میزان التهاب را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. برخی افراد روغن زیتون را گرم می‌کنند که این کار از خواص آن می‌کاهد. بهتر است این روغن را در سس سالاد یا کنار سبزیجات نوش جان کنید.

 

۲. آووکادو

مقادیر بالای  ویتامین E  موجود در  آووکادو، اسفناج  و  روغن زیتون  می‌تواند اثرات منفی مواجهه با آلودگی هوا را به حداقل برساند. آووکادو حاوی ۱۰ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین E و ۱۷ درصد از نیاز روزانه ویتامین C است. نصف یک آووکادو را در یک اسموتی سبزیجات ریخته و آن را با خود به محل کارتان ببرید.

۳. گردو

امگا ۳ موجود در گیاهان، آلفا لینولنیک اسید (ALA) نامیده می‌شود و  گردو  سرشار از این اسید چرب ضد آلودگی است. ۲۸ گرم گردو نیاز روزانه بدن برای مقابله با آلودگی را تأمین خواهد کرد.  دانه کتان  و  تخم چیا  از منابع دیگر تأمین این اسید هستند. برای یک صبحانه ضد آلودگی لذیذ، آجیل و دانه‌ها را روی مقداری ماست یونانی پرچرب بپاشید و نوش جان کنید.

۴. کلم بروکلی

نوشیدن آب  کلم بروکلی  پس از قرار گرفتن در معرض دود دیزل میزان التهاب بینی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.  ویتامین‌های گروه B  موجود در کلم بروکلی، از قلب در برابر آلودگی هوا محافظت کرده و افرادی که کلم بروکلی مصرف می‌کنند، سموم مرتبط با آلودگی ذرات ازن و دیگر آلاینده‌های هوا را دفع می‌کنند.

۵. ماهی چرب

ماهی خال‌مخالی، سالمون، ساردین و ماهی قزل‌آلا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که بدن را از التهاب ناشی از آلودگی هوا محافظت می‌کنند. در یک مطالعه افرادی که به مدت یک ماه روغن ماهی و روغن زیتون مصرف کردند، کمتر از قبل در معرض خطر حمله قلبی بودند.

 

رژیم ضد آلودگی

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در غذایی که می‌خوریم، با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد از ما در برابر آلاینده‌های مضر محافظت کرده و سلامت سلول‌های بدن را حفظ می‌کنند.

۱. ویتامین C

ویتامین C  قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان در بدن انسان بوده و هر بزرگسال می‌بایست روزانه ۴۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کند.  گریپ‌فروت ، انواع توت‌ها و آب‌لیمو را به صبحانه خود اضافه کنید تا نیاز بدن به این ویتامین در ابتدای روز برطرف شود. توجه داشته باشید که ویتامین C محلول در آب است و برای اطمینان از جذب حداکثری آن، باید در طول روز مایعات فراوان نوش جان کنید. فلفل قرمز، مرکبات، کلم کالی و بروکلی را فراموش نکنید.

۲. ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین محلول در چربی بوده و اگر رژیم غذایی کم چرب داشته باشید، ممکن است به اندازه کافی جذب نشود. این ویتامین در روغن زیتون، آجیل و سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود. از آنجا که بزرگ‌سالان روزانه به ۳ الی ۴ میلی‌گرم ویتامین E نیاز دارند؛ یک کاسه اسفناج و آووکادو در کنار آجیل‌های تست شده و روغن زیتون و آب‌لیمو، ویتامین E مورد نیاز شما را تأمین می‌کند. تخمه آفتابگردان، بادام و فندق را فراموش نکنید.

۳. بتاکاروتن

اگر به سالاد ویتامین E خود مقداری فلفل دلمه‌ای، هویج و گوجه فرنگی نیز اضافه کنید، از خواص تسکین التهاب بتاکاروتن موجود در این سبزیجات بهره‌مند خواهید شد. این ماده در میوه‌ها و سبزیجات قرمز و نارنجی و همچنین سبزیجات با برگ‌های تیره وجود دارد. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و با از بین بردن رادیکال‌ها آزاد، التهاب بدن را تسکین می‌بخشد. هویج، کلم، اسفناج، فلفل قرمز و زرد، سیب‌زمینی شیرین و زردآلو را فراموش نکنید.

۴. امگا ۳

مطالعه جدید محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان داد که اسیدهای چرب موجود در روغن ماهی، آجیل و دانه‌ها، التهاب مضر و استرس اکسیداتیو ناشی از آلودگی هوا را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. اگر رژیم غذایی سرشار از امگا ۳ ندارید یا گیاه‌خوار و وگان هستید، بهتر است هرچه سریع‌تر یک مکمل خوب برای تأمین امگا ۳ بدنتان انتخاب کنید. ماهی خال‌مخالی، قزل‌آلا، صدف، ساردین، تخم کتان و دانه چیا را فراموش نکنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها