ثبت نام ماهواره ژاپنی در گینس+عکس

ماهواره "TSUBAME" متعلق به سازمان اکتشاف هوافضای ژاپن(JAXA) با قرار گرفتن در مدار ۱۶۷.۴ کیلومتری از سطح زمین موفق به کسب رکورد کم ارتفاع‌ترین ماهواره شد و نامش در کتاب رکوردهای جهانی "گینس" به ثبت رسید.

ثبت نام ماهواره ژاپنی در گینس+عکس

کتاب رکوردهای جهانی "گینس" رکورد رسمی کمترین ارتفاع به دست آمده توسط یک ماهواره رصد زمین را به آژانس اکتشاف هوافضای ژاپن(JAXA) اعطا کرد.

این ماهواره موسوم به "TSUBAME" که یک ماهواره ارتفاع بسیار پایین آزمایشی(SLATS) است، در مأموریت خود از ۲۳ دسامبر ۲۰۱۷ تا اول اکتبر ۲۰۱۹ در ارتفاع فوق العاده کم ۱۶۷.۴ کیلومتر از سطح زمین قرار گرفته است.

ماهواره‌های رصد زمین بسترهای بسیار خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیاره زمین هستند، اما آنچه آنها را بسیار مؤثر می‌کند، یکی از معایب اصلی آنها نیز هست. از آنجا که آنها در مدار کم ارتفاع زمین(تا ۲۰۰۰ کیلومتر) قرار دارند، می‌توانند مناطق وسیعی از سطح زمین را مشاهده کنند، اما متأسفانه قرار گرفتن در چنین ارتفاعی به این معنی است که وضوح و تفکیک پذیری تصویرهایی که می‌توانند ضبط کنند، محدود است.

ماموریت "TSUBAME" برای آزمایش امکان قرار دادن ماهواره‌ها در ارتفاعات بسیار کم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر طراحی شده است، جایی که می‌توانند از تصاویر با وضوح بالا استفاده کنند. مشکل این است که جو بسیار نازک در آن ارتفاعات هزار برابر بیشتر از ارتفاعات بالاتر، کشش جوی ایجاد می‌کند و وجود اکسیژن اتمی می‌تواند باعث شود که فضاپیما به سرعت دچار عیب شود.

ماهواره "TSUBAME" برای غلبه بر این مشکل از مواد مخصوص مقاوم در برابر اکسیژن ساخته شده و مجهز به موتور یونی و به موjرهای جت با سوخت گاز برای کمک به حفظ مدار و موقعیت دقیق است تا بتواند تصاویر سطح زمین را ضبط کند و غلظت اکسیژن را نیز اندازه گیری کند.

این ماهواره در طول ماموریت خود قبل از پایین آمدن تا ارتفاع بی سابقه ۱۶۷.۴ کیلومتر، به مدت هفت روز در ارتفاع ۲۷۱.۵ کیلومتری قرار داشت و کار خود را از این ارتفاع شروع کرد.

"ساساکی ماسانوری" مدیر این پروژه گفت: من فکر می‌کنم ما موفق به ایجاد این ماهواره منحصر به فرد شده‌ایم که قادر است مدار خود را در ارتفاع بسیار کم حفظ کند و این کار نه تنها به لطف فناوری‌های اصولی و اساسی که برای توسعه و بهره برداری از ماهواره‌های مصنوعی در اختیار داریم و چندین سال تجربه ما در مورد موتورهای یونی و فناوری‌های ردیابی و کنترل انجام شده است، بلکه به لطف سطح بالای علم و فناوری که در ژاپن داریم، محقق شده است.

وی افزود: من می‌خواهم از این دستاورد در آینده علمی، فناوری و استفاده از ماهواره‌ها استفاده کنم و در کمک به حل هرچه بیشتر مسائل اجتماعی مشارکت داشته باشم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها