راز علامت روی پیشانی هندی ها چیست؟

ساکنان هندی در دوران قدیم خال ها و نقطه هایی روی پیشانی خود می کشیدند که به عنوان آداب و رسوم در بین هندی ها می بود. درباره ی شکل گیری این علامت و زمان ورود و ظهور آن مشخص نمی باشد برخی می‌گویند این نقطه قرمز روی پیشانی هندی ها به آیین قربانی کردن انسان مربوط می باشد .

راز علامت روی پیشانی هندی ها چیست؟

چشم سوم فرد در هندو ها چیست؟

عده‌ای از افراد ساکن در هند به ویژه آنهایی که از آیین هندو پیروی میکنند علامت هایی را بر روی پیشانی خود و یا بر روی قسمت های دیگری از بدن شان دارند که هندوها خود این علامت را چشم سوم فرد می نامند. اغلب این علامت ها به شکل نقطه یا خط های رنگی سفید سیاه و قرمز می باشد و یا شکل دارد و ترکیبی از نقطه و خط است که هر کدام دارای مفاهیم و معنای گسترده اجتماعی و دینی می باشد. ریشه این علامت گذاری ها و آیین ها بر روی بدن انسان به ساکنان آسیا در حدود ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد .

مورخین بر این نظر می باشند که پیشینیان باستانی ساکنان هند امروزی برای شناسایی و به عنوان نوعی از آداب و رسوم خال ها و نقطه هایی را بر روی پیشانی خود می کشیدند ولی با این حال این علامت‌ها و زمان بروز و ظهور آن نامشخص می باشد.

بعضی می‌گویند که نقطه های قرمز به عنوان قربانی کردن انسان و حیوانات و اهدای آنها به عنوان قربانی به ایزدان آیین هندو و خدایانشان بازمی‌گردد و رسم این علامت ها بر روی تمام بدن نمادی از فدا شدن با خون بوده است.

امروزه هندو ها علامت های متنوعی را بر روی بدن خود می کشند که ریشه آن به همان رسوم پیشینیان شان باز می گردد و دارای معانی و اسم های مختلفی می‌باشد به نقطه های قرمزی که بر روی پیشانی خود می گذارند بیندی یا بوتو می گویند که از یک کنکور ساخته می‌شود که از پودر زعفران هندی و ادویه های زرد به وجود آمده است و در بین ساکنان هند بسیار مرسوم می باشد به گونه ای که این پودر را گاهی با آبلیمو مخلوط می کنند تا به رنگ قرمز پر رنگ و درخشانی در بیاید.

خطوط سفیدی بر روی بدن هندو ها چیست؟

خطوط سفیدی که بر روی بدن خود رسم می کنند تیلاک نام دارد یک نوع خاکستر مقدس می‌باشد که فقط روی پیشانی قرار نمی‌دهند که بر روی چانه گردن کف دست و سایر اعضای بدن نیز رسم می کنند این علامت ها ماهیت های دینی دارد و مردان و زنان به یک اندازه از آن استفاده می کنند و بین آنها مشترک می باشد و این خطوط قبیله و فرد و گروه هندویی را که افراد از آن پیروی می کنند نشان می دهد.

هندوها بر این باور می باشند که خال و نقطه روی پیشانی آن ها چشم سوم آنها می باشد که در بین پیشانی خود  و بالای دو چشمشان رسم می‌کنند در بسیاری از معابد هندو ها خمیر کنکور در درگاه معبد قرار دارد و هر کس که می‌خواهد داخل زیارتگاه شود باید کمی از آن را بر روی پیشانی خود بمالد.

خال روی پیشانی زنان هندی با توجه به موقعیتشان متفاوت است

خال ها بر روی پیشانی زنان نقش می بندد و رنگ آن در بین زن ها متفاوت می باشد مثلاً زنان مجرد علامت سیاه و زنانی که ازدواج کرده اند علامت قرمز بر روی پیشانی خود میگذارند و مادران در بعضی از اوقات رنگ قرمز تیره روی پیشانی خود می گذارند و زنان بیوه علامت سفید ساخته شده از خاکستر روی پیشانی خود می چسبانند بعضی وقت ها مادران هم برای بچه های کوچک و شیرخوار خود نقطه سیاهی را بر روی پیشانی شان رسم می کنند تا از ارواح خبیثه در امان بمانند در قرن بیستم علامت بین دی تبدیل به یک مد شد و به جای استفاده از لوازم آرایش از مخلوط بین دی استفاده می‌کردند و آن را برای پیشانی و صورت خود می زدند.

همچنین زنان هندی برای درست کردن صنایع دستی و وسایل سفالی از مجعون بیندی استفاده می کنند و در سنگهای قیمتی مانند مروارید و یا در بدلیجات برای زیباتر کردن آن هابه کار می‌بردند .

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها