چه زمانی تپش قلب نگران کننده است؟

یک متخصص قلب و عروق درخصوص تپش قلب توضیحاتی ارائه داد.

چه زمانی تپش قلب نگران کننده است؟

دکتر محمدرضا رجبی در پاسخ به این سوال که چه زمانی تپش قلب نگران‌کننده است، گفت: اگر تپش قلب به صورت ناگهانی و حاد اتفاق بیفتد و برای فرد، آزاردهنده باشد، بهتر است حتما به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کند.

وی در ادامه افزود: تپش قلب حالتی شایع است که همه ما در زمان استرس، انجام فعالیت‌های روزمره و شرایط مختلف آن را تجربه می‌کنیم که به آن تپش قلب خوش‌خیم و در اصطلاح تاکیکاردی سینوسی گفته می‌شود. 

این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: در بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها تپش قلب خوش‌خیم به کرات اتفاق می‌افتد، مخصوصا در سنین نوجوانی که بدن واکنش‌پذیری بیشتری دارد، ممکن است به دنبال استرس و هیجان، گهگاه فرد حتی ضربان قلب بالای 130 یا 140 بار در دقیقه را تجربه کند. این حالت صرفا یک تاکیکاردی سینوسی است که ضربان قلب بیشتر از صدبار در دقیقه می‌زند.

با این حال، دکتر رجبی تاکید کرد: اگرچه با کوچک‌ترین استرس یا تغییر در رژیم غذای و مصرف برخی خوراکی‌ها از جمله قهوه یا چای پررنگ، فرد دچار تپش قلب خوش‌خیم می‌شود که معمولا جای نگرانی نیست اما اگر تپش قلب به صورت ناگهانی و حاد اتفاق بیفتد و برای فرد، آزاردهنده باشد، بهتر است حتما به یک متخصص قلب و عروق مراجعه کند.

وی در خصوص این تاکید گفت: در چنین شرایطی شاید لازم باشد با نصب یک دستگاه ثبت ضربان قلب برای 24 ساعت که به آن هولتر ریتم قلبی گفته می‌شود، وضعیت سلامت قلب، از نظر وجود آریتمی یا نامنظمی‌های ریتم قلبی که ممکن است به عنوان بیماری تلقی شود، بررسی شود. صورتی که تپش قلب در حد گذرا و خفیف باشد، معمولا با کاهش عوامل محیطی مثل استرس، دوری از شرایطی که منجر به تشدید ضربان قلب می‌شود قابل کنترل است اما اگر سرعت ضربان قلب شدید باشد و بالای 130 بار در دقیقه بزند، در این صورت حتما نیازمند بررسی و اقدامات درمانی خواهد بود.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها