مغز چگونه آهنگ‌ها را تشخیص می‌دهد؟

بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در مجله‌ی Scientific Reports به چاپ رسیده است، مغز ما در ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌ثانیه موسیقی‌های آشنا را تشخیص می‌دهد. سیستم شنوایی انسان حساسیت بالایی به موسیقی‌های آشنا دارد. مفهوم آشنا بودن موسیقی بر حافظه‌ی طولانی مدت و تصویر ذهنی شنیداری تکیه دارد. این مفهوم با حافظه‌ی مربوط به زندگینامه‌ی شخصی انسان نیز ارتباط دارد.

مغز چگونه آهنگ‌ها را تشخیص می‌دهد؟

در مطالعه‌ی جدیدی که پروفسور «ماریا چایت» و همکارانش از کالج دانشگاهی لندن انجام داده‌اند، هدف آن‌ها پیدا کردن نحوه‌ی پاسخگویی مغز به موسیقی‌های آشنا بوده است. آن‌ها همچنین می‌خواستند فرآیندهایی که در مغز طی این شناخت انجام می‌شود را نیز درک کنند. شرکت کنندگان اصلی این مطالعه ۵ زن و ۵ مرد بوده‌اند که به هر کدام ۵ آهنگ خیلی آشنا داده شده است. سپس برای هر شرکت‌کننده یک آهنگ از بین آهنگ‌های آشنا انتخاب شده است و به آن یک ملودی را اختصاص دادند که به نظر برسد برای شرکت کننده ناآشنا است.

دانشمندان در این مطالعه از تصویربرداری مغزی خاصی استفاده کردند که می‌توانست فعالیت‌های الکتریکی درون مغز را ثبت کند. آن‌ها همچنین با دستگاهی خاص قطر مردمک چشم شرکت‌کنندگان را نیز زیر نظر داشتند.

آن‌ها دریافتند که مغز انسان طی ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی ثانیه می‌تواند آهنگ‌های آشنا را تشخیص دهد. این موضوع در ابتدا با افزایش قطر مردمک نشان داده می‌شود و در ادامه فعالیت‌های قشر مغز نشان از بازیابی حافظه در مورد این آهنگ دارد. در گروهی از شرکت‌کنندگان که به‌عنوان گروه کنترلی در نظر گرفته شده بودند، این تفاوت‌ها مشاهده نشده است. این گروه با همه‌ی آهنگ‌های مورد استفاده در این تحقیق ناآشنا بوده‌اند.

پروفسور چایت می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهد که شناخت آهنگ‌های آشنا بسیار با سرعت صورت می‌گیرد. این یافته‌ها نشان از وجود مدارهای غیردائمی بسیار سریع دارند که در اعماق حافظه‌ی ما برای قطعات موسیقی آشنا تشکیل می‌شوند.»

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها