خال معمولی را از خال سرطانی تشخیص دهید

چگونه خال سرطانی را تشخیص دهیم؟ آیا هر خالی که روی بدن نمایان می شود فقط یک خال عادی است یا ممکن است گونه ی سرطانی آن باشد؟

خال معمولی را از خال سرطانی تشخیص دهید

با گذشت سال ها، پوست ما طراوت ارتجاعی خود را از دست می دهد – و توده ها و برآمدگی های مرموزی شروع به نمایان شدن می کنند.

این لکه ها می توانند در اندازه ها و شکل های مختلفی ظاهر شوند و بسیاری از آن ها بی ضرر هستند.اما تغییرات جزئی می تواند علامت خطری باشد: سرطان پوست دومین بیماری شایع در افراد زیر ۵۰ سال است.

ملانوم (تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست)، یک نوع از سرطان پوست، که یکی از انواع قابل درمان سرطان است. البته اگر که زودتر تشخیص داده شود، کل سرطان می تواند به سادگی با خارج کردن خال حذف شود.سرطان سلول پایه ای، حتی بیشتر قابل کنترل است – فقط گونه های نادر آن فراتر از محل بیماری گسترش می یابند.

با این همه، کارشناسان هشدار می دهند که تشخیص زودهنگام می تواند بسیار موثر باشد.دکتر دیوید فیشر، رئیس برنامه ی ملانوم در بیمارستان عمومی ماساچوست به میل آنلاین گفت: "بسیاری از افراد از چک شدن می ترسند. این یکی از آن ترس ها و چیزهای است که انکار می شود. افراد ترجیح می دهند تا از چیزهای ترسناک و ویرانگر اطلاعی نداشته باشند.”

اما مساله این است که ۶ مورد از ۷ مورد سرطان پوست با تشخیص زودهنگام و خارج کردن آن درمان شده است. به عبارت دیگر، تشخیص زودهنگام می تواند نجات بخش باشد.او اضافه کرد: "این آمار باید به ایجاد انگیزه در مردم کمک کند، تا بدانند که چک شدن و تشخیص زود هنگام تا چه اندازه می تواند مفید باشد.”

همه ی انواع سرطان این امکان را برای تشخیص زودهنگام ندارند اما سرطان پوست این امکان را دارد که بتوان با علائم و مشخصه هایی که دارد آن را زودهنگام تشخیص و برای درمان آن اقدام کرد.خال ها خوشه های سلولی هستند که یک رنگدانه در پوست تولید می کنند.هر چه تعداد خال های بدن فردی زیاد باشد، خطر سرطان پوست در او بالاتر می رود.

همچنین اگر که دارای پوست روشن و موهای قرمز باشید و اگر که از حمام آفتاب استفاده می کنید این خطر بالاتر می رود.البته همه ی خال ها خطرناک نیستند، داشتن خال طبیعی است.

اگرچه، می توان آن هایی را که ارزش نگران شدن دارند را به راحتی شناسایی کرد.متخصصین پوست از لیست ساده ای از ۵ علائم هشدار دهنده استفاده می کنند، که آن استفاده از قانون ABCDE است.

الف- مقایسه نیست

این به معنی لکه بینی یک خال به شکل نامنظم است.

B- لبه ها

نگاه کنید ببینید که لبه های خال ناصاف است.

C- تغییر رنگ

اگر که رنگ یک خالی تغییر کند یا در یک بخش، رنگ متفاوتی از سایر بخش ها داشته باشد.

D- قطر

هر گونه افزایش اندازه باید بررسی شود، اما به طور ویژه اگر بیشتر از ۶ میلی متر قطر داشته باشد.

E- ارتفاع

این گروه به عنوان "ارتفاع” طبقه بندی می شوند، و به شما می گویند که مراقب خال هایی که از سطح پوست افزایش ارتفاع دارند باشید، به ویژه اگر که به طور نامنظم افزایش ارتفاع داشته باشند.با این حال، دکتر فیشر توضیح می دهد که، بسیاری از متخصصین طبقه بندی متفاوتی برای خال ها دارند.

او اضافه می کند، آیا خال در حال تغییر است؟ آیا متوجه مورد مشکوکی شده اید؟ این تغییرات نکته ی کلیدی است.اگر خالی تغییر پیدا کرد، خارش داشت و به رنگ قرمز درآمد به پزشک مراجعه کنید.همیشه باید در پس ذهنتان این نکته وجود داشته باشد که تغییرات خال ها را باید جدی گرفت چرا که ارزش چک کردن را دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها