مننژیت در کمین چه نوزادانی است؟

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نوزادان به علت سیستم ایمنی ضعیفی که دارند بیشتر در معرض عفونت‌ها هستند که مننژیت هم جزئی از بیماری‌های عفونی است.

مننژیت در کمین چه نوزادانی است؟

نسترن خسروی فوق تخصص نوزادان و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره شایع‌ترین بیماری‌های نوزادان اظهار کرد: نوزادان به علت اینکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در معرض ابتلا به عفونت‌ها هستند. نوزادان نارس نسبت به نوزادان رسیده بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌ها هستند.

او بیان کرد: بیماری مننژیت هم در نوزادان نارس بیشتر شایع است، بنابراین ما باید تا حد امکان از تولد نوزادان نارس جلوگیری کنیم. هرچه میزان ابتلا به عفونت‌ها کمتر شود، احتمال بروز مننژیت هم کاهش پیدا می‌کند.

این فوق تخصص نوزادان و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: در نوزدان علائم مننژیت مانند افراد بالغ نیست. در کودکان بزرگتر مننژیت می‌تواند همراه با سردرد یا سفتی گردن باشد، ولی در نوزادان مننژیت می‌تواند تنها با یک بی‌حالی یا خوب شیر نخوردن ظاهر شود به طوری که مادر بیان می‌کند که حال فرزندش خوب نیست و او مانند قبل شیر نمی‌خورد.

خسروی تاکید کرد: وقتی ما به وجود عفونت در نوزادان مشکوک می‌شویم باید آن‌ها را از نظر مننژیت هم بررسی کنیم که برای این منظور آزمایش مایه مغزی- نخاعی گرفته می‌شود. پزشک بر اساس آزمایش مایه مغزی- نخاعی می‌تواند به وجود مننژیت در نوزاد پی ببرد. انجام آزمایش مایه مغزی- نخاعی در نوزادان مبتلا به عفونت ضروری است، زیرا اگر نوزاد مبتلا به مننژیت باشد و این بیماری به طور کامل درمان نشود پیامد‌های ناگوار همچون عوارض مغزی مانند عقب ماندگی ذهنی، ناشنوایی و نابینایی در انتظار نوزاد است.

او یادآوری کرد: اگر مننژیت در نوزاد به موقع تشخیص داده شود و درمان کامل صورت بگیرد در بیش از ۹۵ درصد موارد این بیماری عوارضی را به دنبال ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها