به این گیاهان سمی و کشنده نزدیک نشوید

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت:برخی از گیاهان مانند شوکران،خرزهره،تاتوره،گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت های شدید و حتی کُشنده در انسان هستند.

به این گیاهان سمی و کشنده نزدیک نشوید

 ندا محمدسعید،در چهارمین روز از هفته پیشگیری از مسمومیت ها اظهار داشت:مسمومیت با گیاهان در بسیاری از موارد از نظر شدت نوع خفیف یا متوسط بوده،بطوری که با درمان اولیه،علایم و نشانه های مسمومیت کاهش یافته و برطرف می شود.

 

دکتر محمدسعید ادامه داد:برخی از گیاهان مانند شوکران،خرزهره،تاتوره،گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت های شدید و حتی کُشنده در انسان می باشند.

 

وی افزود:گیاهان تزئینی مانند دیفن باخیا و خرزهره که در باغچه منازل و آپارتمان های مسکونی کاشته و نگهداری می شوند نیز می توانند در صورت مصرف اتفاقی،موجب بروز مسمومیت شوند.

 

مدیر دارویی دانشگاه عنوان کرد:بروز مسمومیت های گیاهی درکشاورزان،باغداران،شکارچیان و کارگران مزارع و گلخانه ها به علت تماس بیشتر با انواع گیاهان سمی شیوع بیشتری دارد.

 

وی گفت:در سالهای اخیر گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی افزایش یافته است.مصرف ناآگاهانه و خودسرانه بسیاری از گیاهان دارویی می تواند سبب بروز مسمومیت در انسان شود.

 

وی افزود:گیاهان در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از علل مهم بروز مسمومیت ها بخصوص در کودکان زیر ۵ سال است.کنجکاوی و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش های مختلف یک گیاه سمی مثل میوه،دانه و برگ از عوامل مسمومیت در کودکان می باشد.

 

در خاتمه مدیر دارویی دانشگاه درباره اقدامات اولیه برای فرد مسموم گفت:در صورت بروز این نوع مسمومیت باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و بدون أتلاف وقت فرد مسموم به بیمارستان منتقل شود.

 

برای چهاردهمین سال متوالی یکم تا هفتم آبان ماه توسط وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، هفته پیشگیری از مسمومیت ها نامگذاری می شود و چهارم آبان بعنوان روز پیشگیری از مسمومیت با موادغذایی و گیاهان سمی می باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها