اختلالی دردسرساز که پوستتان را درگیر می‌کند

پسوریازیس یک اختلال ژنتیکی و ارثی است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز و پوسته‌های سفید یا همان پوسته‌های صدفی می‌شود.

اختلالی دردسرساز که پوستتان را درگیر می‌کند

به گزارش خبرنگار ما، همه چیز از یک خارش و سوزش ساده آغاز می‌شود، لکه قرمز رنگی که روزهاست می‌خارد و می‌سوزد و و وجودش کمی اعصابتان را خرد کرده است. به یک گزیدگی یا یک حساسیت پوستی فکر می‌کنید تا به حال چیزی شبیه به آن ندیده‌اید؛ گمان نمی‌کنید که مسئله خاصی باشد و مدتی به آن زمان می‌دهید تا شاید خود به خود بهبود پیدا کند اما سر و کله لکه‌های بعدی پیدا شود؛ اگر چند جمله قبل را به چشم ببینید احتمال آن وجود دارد که به پسوریازیس مبتلا شده باشید.

پسوریازیس یک بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است که می‌تواند به دفعات عود کرده و منجر به ایجاد اختلال التهابی مشترک شود این بیماری که در مراحل اولیه، پوست را درگیر می‌کند، دارای زمینه ژنتیکی است و اغلب در افراد جوان دیده می‌شود.

اختلال دردسر سازی که باعث ایجاد خارش پوست می‌شود/ هر آنچه باید از پسوریازیس بدانید


نشانه‌های این بیماری شامل ضایعات پوستی آریتماتو، علائم التهابی و پوسته پوسته و نقره‌ای شدن پوست است؛ این بیماری واگیردار نیست و حدود سه درصد مردان جهان با نشانه‌هایی از پسوریازیس مواجه هستند. اولین نشانه‌های این بیماری معمولا بین سنین ۱۰ تا ۳۵ سالگی ظاهر می‌شود و نشانه‌های آن معمولا در آرنج‌ها، زانو‌ها و جمجمه بیش از سایر نقاط بدن به چشم می‌خورد.


بر خلاف تصور بسیاری از افراد، عامل بیماری پسوریازیس، عدم رعایت بهداشت فردی نیست؛ در برخی از بیماران، ممکن است علائم پسوریازیس برای مدت طولانی از بین بروند و مجدد ظاهر شوند و حتی گاهی هم این بیماری، برای همیشه از بین می‌رود. بیماران مبتلا به پسوریازیس در معرض ابتلا به سایر بیماری‌های مزمنی مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، افسردگی، دیابت، سرطان و چاقی قرار دارند.

عواملی مثل انواع عفونت‌ها، استفاده از برخی داروها، آسیب‌های پوستی، استرس، آب و هوا و عواملی مثل هورمون‌ها، سیگار، مصرف الکل و غیره مهم‌ترین دلایل تشدید این اختلال است. مطالعات علمی هم به طور دقیق ارتباط بین استرس و تشدید بیماری پسوریازیس را نشان داده اند. از طرفی وجود بیماری پسوریازیس به خودی خود برای فرد مبتلا، ایجاد استرس می‌کند و بیمار در نوعی حلقه معیوب، گیر خواهد افتاد؛ وجود لکه‌های پوستی پسوریازیس، فرد را در مواجهه با اطرافیان و حتی همسر و فرزندان دچار استرس می‌کند.

جالب است بدانید مطالعات مختلف نشان داده است فصل سرما منجر به تشدید و فصل گرما منجر به بهبودی پسوریازیس می‌شود.

اختلال دردسر سازی که باعث ایجاد خارش پوست می‌شود/ هر آنچه باید از پسوریازیس بدانید

تأثیر عوامل ژنتیکی بر بروز بیماری پیسوریازیس

حسین مرتضوی، متخصص پوست و مو و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک درباره بیماری پیسوریازیس، اظهار کرد: این بیماری یکی از بیماری‌های سخت در اختلالات پوستی محسوب می‌شود که معمولا با لکه‌های قرمز و پوسته‌های سفید یا همان پوسته‌های صدفی، همراه است.

این متخصص پوست و مو با تأکید بر تأثیر عوامل ژنتیکی بر بروز این اختلال، گفت: بیماری پیسوریازیس انواع مختلفی دارد؛ برای مثال می‌توانیم به نوعی از آن که با پلاک‌های وسیع همراه است اشاره کنیم یا نوع دیگری از بیماری پیسوریازیس وجود دارد که آن را پاستولر می‌نامند؛ این نوع از بیماری در گذشته منجر به فوت بسیاری از افراد می‌شد اما امروزه به راحتی با استفاده از دارو و سایر روش‌های درمانی قابل کنترل است.

مرتضوی ادامه داد: نوعی از این بیماری وجود دارد که آن را پیسوریازیس قطره‌ای نامیده و بیشتر در کودکان دیده می‌شود که اغلب با عفونت همراه است؛ نوع دیگری از این بیماری به نام الیترودرمیک وجود دارد که از انواع سخت بیماری پیسوریازیس محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت علوم پزشکی، روش‌های درمانی بسیاری برای کمک به این بیماران به وجود آمده است و خوشبختانه امروزه کنترل بیماری تمام افراد درگیر با این اختلال امکان‌پذیر است.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: بیماری پیسوریازیس در گذشته از انواع بیماری‌های سخت و درمان ناپذیر محسوب می‌شد اما امروزه روش‌های زیادی وجود دارد؛ از جمله روش‌های موثر و پرکاربرد در درمان پیسوریازیس استفاده از نور درمانی است؛ اشعه‌هایی مثل PUVA و UBB از جمله پرتوهای پرکاربرد در درمان این اختلال هستند.


مرتضوی با اشاره به استفاده از دارو در درمان این اختلال، گفت: یکی از روش‌های مرسوم برای کنترل پیسوریازیس، استفاده از دارویی مثل آسپرتین است که برای درمان و کمک به کنترل این بیماری از آن استفاده می‌شود؛ توجه داشته باشید که این روش نباید برای خانم‌ها به خصوص خانم‌های باردار مورد استفاده قرار بگیرد و اغلب برای آقایان به سراغ استفاده از این داروها می‌رویم.

وی با اشاره به همراهی نور درمانی و دارو درمانی برای بهبود اثربخشی روش‌ها گفت: روش دیگری به نام MTX وجود دارد که در آن عموما داروی خوراکی با دوزی مشخص یک بار در هفته مورد استفاده قرار می‌گیرد و همراه شدن آن با نور درمانی می‌تواند کنترل بیماری پیسوریازیس را در بیمار کنترل کند.

اختلال دردسر سازی که باعث ایجاد خارش پوست می‌شود/ هر آنچه باید از پسوریازیس بدانید


این متخصص پوست و مو تصریح کرد: بیماری پیسوریازیس مبحث وسیع و گسترده‌ای در اختلالات پوستی محسوب می‌شود و با توجه به شدت و نوع بیماری از روش‌های مختلفی مثل نور درمانی، درمان‌های موضعی و دارو درمانی برای کمک به این بیماران استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که بیماری فوق درمان قطعی ندارد، بلکه این روش‌ها می‌تواند به کنترل و مدیریت بیماری کمک کند.

مرتضوی گفت: جالب است بدانید نوع مشترکی از این بیماری بین متخصصین پوست و متخصصین روماتولوژی وجود دارد؛ این نوع از پیسوریازیس با نوعی آرتریت همراه است و حتی می‌تواند منجر به ایجاد آسیب در بدن بیمار شود.

وی تأکید کرد: پیسوریازیس یکی از دلایل مرگ و میر در گذشته محسوب می‌شد اما امروزه با روش‌های نامبرده به راحتی قابل کنترل است؛ در برخی از انواع حاد این بیماری به سراغ درمان‌های بیولوژیک یا درمان‌های تحت نظر پزشک در بیمارستان‌‌ها می‌رویم که می‌توانند به ما در کنترل  این بیماری کمک کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها