آنچه زنان باید از زایمان در آب بدانند

رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه زایمان در آب به دو صورت انجام می‌گیرد که یکی از آنها «لیبر در آب» است، گفت: تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد این سیستم در دو بیمارستان دولتی (کمالی و الزهرا) خریداری و نصب شده و به زودی راه اندازی می‌شود.

آنچه زنان باید از زایمان در آب بدانند

شهناز پورحیدری اظهار کرد: زایمان در آب دو صورت است، روش اول « لیبر در آب» است که طی آن زن باردارهنگام دردهای فعال زایمانی وارد آب شده و به این ترتیب تحمل درد برایش آسان‌تر می‌شود.

وی با اشاره به روش دیگر و به دنیا آوردن کودک در آب ادامه داد: در این روش خانم باردار در آب می‌ماند و زایمان به طور کامل در آب انجام می‌شود به‌طوری که نوزاد زیر آب به دنیا می‌آید.

وی توضیح داد: در حال حاضر تنها روش اول یعنی لیبر در آب در دو بیمارستان خصوصی استان انجام می‌شود و تجهیزات مورد نیاز برای ایجاد این سیستم در دو بیمارستان دولتی (کمالی و الزهرا) نیز خریداری و نصب شده و به زودی راه اندازی می‌شود.

وی با اشاره به جزئیات روش لیبر در آب توضیح داد: خانم باردار با شروع درد زایمان وارد آب شده و با رسیدن به زمان وضع حمل از آب خارج می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: ورود خانم باردار به جکوزی و تماس وی با آب گرم و ماساژهایی به بر روی بدن او انجام می‌شود، درد زایمان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

وی توضیح داد: البته ماساژدرمانی، آروماتراپی(رایحه درمانی برای کاهش استرس و اضطراب)، موزیک تراپی، ورزش‌های ویژه دوران بارداری در تمام بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی استان انجام می‌شود و صرفاً به روش لیبر در آب محدود نیست.

پورحیدری با اشاره به تعرفه استفاده از این روش اضافه کرد: تعرفه این روش در بیمارستان‌های دولتی با یک زایمان طبیعی وعادی تفاوتی ندارد و با تعرفه دولتی محاسبه می‌شود و در بیمارستان‌های خصوصی نیز برای خدماتی که تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد، مازاد هزینه‌ای دریافت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه زن باردار در این روش بدون مداخله دارویی مراحل زایمان را طی می‌کند، گفت: همکاری بیشتر زن باردار برای طی کردن مسیر زایمان، کاهش دردهای نزدیک وضع حمل و افزایش اعتماد به نفس مادر از دیگر مزایای استفاده از این روش است.

وی با اشاره به اینکه برخی مراکز خصوصی برای استفاده از این روش از مراجعه کنندگان هزینه زیادی می‌گیرند، اظهار کرد: با توجه به کنترل و نظارت دانشگاه علوم پزشکی بر مراکز درمانی، برای استفاده این روش هیچ بیمارستانی حق گرفتن هزینه بیشتر از تعرفه مشخص شده را ندارد.

رئیس اداره مامایی دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه مدت زمان استفاده از روش لیبر در آب در زنان باردار متفاوت است، افزود: این فرایند نسبت به سیستم فیزولوژیک قرارگیری و وزن جنین، لگن مادر و ... متفاوت است این طور نیست که بگوییم مثلا دوساعت به طول می انجامد.

پورحیدری اضافه کرد: مادر در مدت زمانی که برای زایمان آماده می‎شود می‌تواند از آب خارج شده و حرکات ورزشی انجام دهد، در کنار خانواده و همسر خود قرار گیرد و با توجه به توصیه‌های مربی تن آرامی لازم را برای وضع حمل به دست بیاورد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها