میلیاردرهایی با جیب‌های خالی

پایان لیگ ستارگان کبدی هندوستان بهانه‌ای برای پرداختن به این رشته نه‌چندان شناخته‌شده در ایران بود. کبدی ورزش اول هند به حساب می‌آید و لیگ ستارگان این کشور با حضور برترین‌های کبدی جهان برگزار می‌شود که لژیونرهای ایرانی هم سهم زیادی در تیم‌های هندی دارند. جالب است بدانید که 3 تیم نخست لیگ ستارگان کبدی هند، از بازیکنان ایرانی استفاده می‌کنند و حتی 2 تیم کاپیتان ایرانی دارند. تا‌به‌حال چندباری به قراردادهای میلیاردی ملی‌پوشان کبدی در هند پرداخته شده، اما امسال اتفاق عجیبی برای کبدی‌کاران رخ داده و آنها باید 12‌درصد از درآمد خود را به فدراسیون پرداخت کنند!

میلیاردرهایی با جیب‌های خالی

در فینال تمام ایرانی لیگ ستارگان کبدی هند، تیم بنگال واریرز با درخشش معین نبی‌بخش تیم دابانگ دهلی که از معراج شیخ سود می‌برد را شکست داد و قهرمان این فصل رقابت‌ها شد. تیم بنگال در ترکیب خود از محمدتقی پایین محلی، یک بازیکن ایرانی دیگر نیز استفاده می‌کرد، اما معین نبی‌بخش ستاره این تیم در فینال بود. همچنین تیم یومومبای هندوستان با کاپیتان ایرانی خود فاضل اتراچالی به‌عنوان سوم این رقابت‌ها که بینندگان میلیونی در سطح این کشور پرجمعیت دارد، دست پیدا کرد. در واقع ایرانی‌ها نقش پررنگی در تعیین تیم‌های برتری بزرگترین لیگ کبدی جهان داشتند و درنهایت هم فاضل اتراچالی به‌عنوان بهترین مدافع فصل انتخاب شد.

قراردادهای میلیاردی ستاره‌های کبدی ایران

شاید رشته کبدی با وجود درخشش در سال‌های اخیر به‌ویژه بازی‌های آسیایی 2018 همچنان در ایران خیلی شناخته شده نباشد، اما در هندوستان آن‌قدر به این رشته پرداخته می‌شود که گران‌ترین ورزشکاران این کشور در رشته کبدی فعالیت می‌کنند. بازیکنان ایرانی هم از این قاعده مستثنی نیستند و خیلی از آنها در چند‌سال اخیر قراردادهای میلیاردی با تیم‌های هندی امضا کردند. حتی فاضل اتراچالی، کاپیتان تیم‌ملی ایران 2سالی است به‌عنوان گران‌ترین بازیکن لیگ ستارگان هند معرفی می‌شود و قراردادش با تیم یومومبای چیزی حدود 2‌میلیارد تومان می‌ارزد. در فصلی که گذشت، 14 بازیکن ایرانی در لیگ ستارگان هند به میدان رفتند و اکثر آنها قراردادهای قابل توجهی در حد فوتبالیست‌های مشهور لیگ فوتبال ایران داشتند.

سهم عجیب فدراسیون از قرارداد ملی‌پوشان!

با این‌که برخی ملی‌پوشان کبدی ایران را با توجه به قراردادهای قابل توجهی که در هند امضا می‌کنند،‌ میلیاردر می‌نامند، بررسی‌های دقیق‌تر نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از قرارداد آنها به حساب فدراسیون ایران واریز می‌شود! طبق قوانین جدیدی که امسال برای لژیونرهای کبدی وضع شده، فدراسیون کبدی ایران به دلایل نامعلوم 12‌درصد از قرارداد هر بازیکنی که در لیگ ستارگان هند بازی می‌کند را دریافت می‌کند! این حق‌السهم برای بازیکنانی که قراردادشان زیر 500‌میلیون تومان است، 10‌درصد خواهد بود. در هیچ رشته ورزشی دیگر سراغ نداریم که فدراسیون از درآمد بازیکنانی که لژیونر می‌شوند، سهمی دریافت کند، آن‌هم 12‌درصد که یک مبلغ چشمگیر خواهد بود. با یک حساب سرانگشتی شاید بتوان به راحتی گفت که فدراسیون کبدی بابت مبالغی که از 14 لژیونر کبدی ایران در لیگ ستارگان هند دریافت کرده، بیش از یک‌میلیارد تومان درآمد خواهد داشت.

اتراچالی: فقط نیمی از قراردادمان را دریافت می‌کنیم

بعد از پایان لیگ ستارگان با فاضل اتراچالی، کاپیتان تیم‌ملی کبدی که یکی از برترین و گران‌ترین بازیکنان لیگ هند به شمار می‌رود، همکلام شدیم. اتراچالی درباره نقش پررنگ بازیکنان ایرانی در لیگ ستارگان به شهروندآنلاین می‌گوید: «تیم قهرمان 2 بازیکن ایرانی و تیم نایب قهرمان و تیم سوم هم هرکدام یک بازیکن ایرانی داشتند. از 12 تیمی که در این لیگ حضور دارند، حداقل 3، 4 تیم کاپیتان‌هایشان هم ایرانی هستند. لیگ ستارگان هند کاملا حرفه‌ای است و دیدید که مراسم قهرمانی هم در حد لیگ‌های معتبر فوتبال اروپا برگزار شد.» وی درباره قراردادهای میلیاردی کبدی‌کاران ایرانی در هند می‌افزاید: «خداراشکر ملی‌پوشان ایرانی در یکی، دوسال اخیر قراردادهای خوبی در هند امضا کردند.

بازهم می‌توانم بگویم این قراردادها در حد فوتبالیست‌ها نیست. شاید میزان قراردادها قابل توجه باشد، اما 12‌درصد فدراسیون از ما می‌گیرد و حدود 30‌درصد هم در هند از ما مالیات می‌گیرند. چند‌درصد نیز در جریان انتقال این پول به ایران از ما کسر می‌شود و شاید بتوان گفت ما فقط نیمی از قراردادی که امضا می‌کنند را دریافت می‌کنیم!»

کاپیتان تیم‌ملی کبدی درباره چرایی دریافت 12‌درصد از سوی فدراسیون می‌گوید: «این قانونی است که وزارت ورزش وضع کرده و دست فدراسیون را باز گذاشته تا چنین مبلغی را از ما بگیرد. فدراسیون درحالی این مبلغ را دریافت می‌کند که کار خاصی برای ما انجام نمی‌دهد و حتی خبر قهرمان‌شدن بازیکنان ایرانی را هم بلد نیست منتشر کند. ما به این قانون اعتراض کردیم و به وزارت ورزش هم رفتیم، اما گفتند فدراسیون برای استعدادیابی نیاز به این درآمد دارد! آیا هزینه پرورش استعدادها باید از جیب بازیکن برود یا وزارت ورزش باید آن را پرداخت کند؟ نه‌تنها به ما پول نمی‌دهند، بلکه پول هم می‌گیرند!»

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها