فواید قهوه و چای برای سلامتی

گذشته از آب معمولی، قهوه و چای لذت بخش­ترین نوشیدنی­ها در سراسر جهان هستند. در هر دوی آن­ها موادی وجود دارد که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشند. بنابراین بهتر است، درباره آن­ها بیشتر بدانید.

فواید قهوه و چای برای سلامتی

قهوه و چای

گذشته از آب معمولی، قهوه و چای لذت بخش­ترین نوشیدنی­ها در سراسر جهان هستند. در هر دوی آن­ها موادی وجود دارد که ممکن است برای سلامتی شما مفید باشند. بنابراین بهتر است، درباره آن­ها بیشتر بدانید.

قهوه

دانه های قهوه بر روی درختان گلدار، در بیش از50 کشور جهان، از جمله ایالات متحده (هاوایی) یافت می­شوند. بسته به جایی که زندگی می کنید و اینکه چطور آن را دوست دارید، به روش های مختلف بو داده و کاشت می شوند، سپس آن­ها را برای تهیه قهوه، جوشانده یا بخارپز می کنند.

چای

بیش از دو سوم مردم جهان چای را به عنوان یک نوشیدنی برطرف کننده خستگی می نوشند که از برگ بوته­ای به نام کاملیا تهیه می شود. شما معمولاً برگ ها را در آب گرم به مدت چند دقیقه دم می کنید و چای خوشمزه و خوش رنگ آماده خوردن می شود.

تفاوت چای سبز و سیاه

سازندگان چای، برگ ها را خشک کرده و خرد می کنند تا روغن آن­ها را بیرون بیاورند، بسته به نوع چای مورد نظر، ممکن است مدتی آن­ها را در معرض هوا قرار دهند. این عمل، تخمیر نامیده می شود. در واقع یک واکنش شیمیایی است که بر طعم ورنگ برگ ها تأثیر می گذارد و آن ها را به رنگ قهوه ای تبدیل می کند.

در چای سبز از برگ هایی استفاده می شود که به هیچ وجه تخمیر نشده­اند، به همین دلیل تقریباً هیچ کافئینی ندارد.

رادیکال های آزاد

این مواد شیمیایی می توانند به سلول­های شما آسیب رسانده و منجر به بیماری شوند. این رادیکال­ها، هنگام تبدیل برخی غذاها به انرژی و قرار گرفتن در معرض نورخورشید، آزاد شده و به پوست شما آسیب می­رسانند. آنتی اکسیدان های موجود در چای و قهوه، به بدن شما کمک می کنند تا با این مواد شیمیایی، مبارزه کنند.

دیابت نوع دوم

چای و قهوه بر نحوه استفاده بدن از قند خون (گلوکز) برای سوخت وساز بهتر تأثیر می­گذارند. قهوه و چای دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان خاص هستند که به پایین نگه داشتن و پایداری قند خون شما کمک می کنند.

بیماری پارکینسون

قهوه و چای، به مقابله با این بیماری جدی، که سلول­های عصبی مغز را مورد حمله قرار داده و موجب اختلال حرکتی می شوند، می‌پردازند. برخی مطالعات حاکی از آن است که کافئین می­تواند علائم اولیه پارکینسون را کاهش دهد، در حالی که برخی دیگر نشان می دهند که نوشیدن قهوه و چای در وهله اول به محافظت از مغز شما در برابر این بیماری کمک می کند.

بیماری قلبی

پزشکان زمانی تصور می­کردند که مصرف چای و قهوه به دلیل داشتن کافئین باعث تشدید بیماری های قلبی می شوند. اما امروزه تحقیقات نشان می دهند، افرادی که روزانه ۳ تا ۵ لیوان قهوه می نوشند، عروق آن­ها کلسیم کمتری جذب می کند در نتیجه خون، بهتر وارد عضلات قلب می‌شود و این می تواند به معنای کاهش بیماری های قلبی باشد.

بیماری کبد

نوشیدن سه فنجان قهوه در روز ممکن است احتمال ابتلا به بیماری مزمن کبد و سرطان کبد را کاهش دهد و ممکن است برای افرادی که این مشکلات را دارند، یک داروی جایگزین باشد. در قهوه بیش از صد ترکیب شیمیایی مختلف وجود دارد. دانشمندان در تلاش برای کشف ارتباط آن­ها با یکدیگر هستند، تا از نحوه تأثیرگذاری آن­ها بر کبد آگاهی یابند.

سکته مغزی

این اتفاق زمانی می افتد که خون به قسمت خاصی از مغزنمی رسد. یک فنجان قهوه یا چای در روز ممکن است احتمال ابتلا به آن را کاهش دهد. نوشیدن چای سیاه با پایین آوردن فشار خون همراه است و همین امر باعث می شود احتمال سکته مغزی کمتر شود.

سرطان

قهوه و چای سبز ممکن است به جلوگیری از سرطان سینه و پروستات کمک کنند. انواع چای ممکن است شما را در برابر انواع سرطان هایی که در تخمدان ها و معده تأثیر می گذارند، محافظت کنند. محققان فکر می­کنند که آنتی اکسیدان های موجود در چای، از جمله پلی فنول در این مورد بسیار تاثیرگذارند.

بیماری آلزایمر

این نوع اختلال به سلولهای عصبی مغز (نورون ها) حمله می کند و می تواند باعث از دست رفتن حافظه و تغییر در الگوهای فکری و رفتاری شود. قهوه دارای آنتی اکسیدان هایی است که ممکن است به محافظت از نورون­ها کمک کند.

سنگ کیسه صفرا

این سنگ ها، قطعات کوچکی از کلسترول سخت شده و سایر موادی هستند که در کیسه صفرا تشکیل می شوند. یک اندام کوچک گلابی شکل در نزدیکی شکم که به هضم غذا کمک می کند. قهوه به حرکت مایعات در  کیسه صفرا کمک کرده و باعث می شود کلسترول کمتری در آن جمع شود.

کاهش وزن

اگر به جای نوشیدنی­های قندی، نوشیدنی های کم کالری مانند قهوه و چای بنوشید، کاهش وزن بهتری خواهید داشت. البته اگر شکر و خامه به آن اضافه نکنید و با ترکیب اصلی آن را میل کنید.

این ها تنها بخشی از خواص چای و قهوه هستند. دانشمندان همچنان در پی یافته های بیشتر در باره این مواد شگفت انگیز هستند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها