ورزشکاران کدام رشته‌های ورزشی بیشتر مکمل مصرف می‌کنند؟

دبیر علمی هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و ورزش به معرفی ورزش‌هایی پرداخت که بیشترین مصرف مکمل را دارند.

ورزشکاران کدام رشته‌های ورزشی بیشتر مکمل مصرف می‌کنند؟

 فرزین حلب چی با بیان اینکه با رونق تجارت جهانی مکمل‌ها به ویژه مکمل‌های ورزشی روبه رو هستیم، گفت: ما سه گروه اصلی در حوزه مکمل‌ها داریم، گروه نخست تولیدکنندگان و توزیع کنندگان هستند که سازمان غذا و دارو بر آن‌ها نظارت می‌کنند و گروه دوم متخصصان تغذیه داروسازان و گروه سوم مصرف کنندگان هستند که باید دانش کافی داشته باشند و ما باید دانش و آگاهی هر سه گروه را بالا ببریم.

وی تاکید کرد: اگر نظارت درستی در سطح عرضه نباشد افرادی در عطاری‌ها و مربیان بدنسازی اقدام به تجویز مکمل ورزشی می‌کنند و به همین دلیل مصرف کنندگان باید سره و ناسره را از هم تشخیص دهند و روی اصلاح الگوی مصرف از دوران مدرسه تمرکز کنیم و متاسفانه گاهی شاهد آن هستیم که ورزشکاری تغذیه درست ندارد، اما هزینه‌های کلان صرف خرید مکمل‌ها می‌کند.

دبیر علمی هفتمین همایش مکمل‌های غذایی و ورزشی و چهارمین سمپوزیم پایش سلامت مکمل‌های رژیمی افزود: ما امسال سمپوزیم علمی و عملی برای ورزشکاران و مربیان برگزار می‌کنیم و ٢ گروه رشته‌های ورزشی قدرتی و بدنسازی و فوتبالیست‌ها را مورد هدف قرار دادیم و امسال برای اولین بار فراخوان مقاله داده‌ایم.

حلب چی افزود: همچنین در همایش امسال تجویز و مصرف منطقی مکمل در رده سنی کودکان و نوجوانان و مکمل‌های مورد نیاز بیماری‌های استخوان و مدیریت وزن مورد هدف قرار گرفته است، افزون بر این درباره علاقه مردم به فرآورده‌های طب سنتی ایرانی این حوزه نیز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

نمی‌دانیم که چند درصد ورزشکاران از بازار قانونی مکمل تامین می‌کنند

وی رشته‌های ورزشی قدرتی و بدنسازی را پرمصرف‌ترین گروه از نظر مصرف مکمل دانست و گفت: ستاد دوپینگ ایران هم خود را موظف نمی‌داند که بر روی مکمل‌ها کار تحقیقاتی کند و در حال حاضر نمی‌دانیم که چند درصد ورزشکاران نیاز خود را از بازار قانونی تامین می‌کنند.

وی ادامه داد: در این زمینه بر روی کشتی گیران و فوتبالیست‌ها کار تحقیقاتی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که بیشترین مرجع مشورت ورزشکاران برای مصرف مکمل ورزشکاران قدیمی و مربیان هستند، نه متخصصان تغذیه که البته بر اساس قوانین کشور این موضوع تخلف است؛ البته سازمان غذا و دارو با کمک فدراسیون پزشکی ورزشی در این حوزه ورود کرده است و از اماکن ورزشی بازدید می‌کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها