کشف یک ماده ارگانیک جدید در قمر زحل

محققان موفق به کشف انواع جدیدی از ترکیبات آلی در مواد ساطع شده از قمر یخی زحل به نام «انسلادوس» شدند

کشف یک ماده ارگانیک جدید در قمر زحل

فضاپیمای «کاسینی» ناسا در جریان ماموریت ۲۰ ساله خود اطلاعات و تصاویر ارزشمندی را از زحل و قمرهای آن جمع‌آوری کرده است. درحالیکه این ماموریت روز ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۱۷ به پایان رسید اما واکاوی محققان در اطلاعات جمع آوری شده از این فضاپیما همچنان ادامه دارد.  

در این مطالعه جدید، محققان به بررسی موادی پرداختند که از هسته انسلادوس توسط هواکش‌های قدرتمند حرارتی این قمر به بیرون ساطع می‌شوند. این مواد با آب موجود در اقیانوس‌های سطحی این قمر مخلوط شده و  به صورت بخار آب و دانه‌های یخی ساطع می‌شود. این مولکول‌های تازه کشف شده که در دانه‌های یخی متراکم شده‌اند، حاوی ترکیبات نیتروژن و اکسیژن هستند. 

با وجود اینکه ماموریت کاسینی در سپتامبر ۲۰۱۷ به پایان رسید، اما داده‌های ارائه شده توسط این فضاپیما برای دهه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. یک گروه تحقیقاتی با استفاده از داده‌های سیستم «تحلیل گرد و غبار کیهانی» (CDA) این فضاپیما متوجه شد که دانه‌های یخی از انسلادوس به حلقه E زحل ساطع می‌شود. 

دانشمندان برای تعیین ترکیب مواد آلی موجود در دانه‌ها از اندازه‌گیری طیف سنجی جرمی CDA استفاده کردند.

این یافته‌های جدید در حقیقت تکمیل‌کننده یافته‌های سال گذشته محققان در مورد مولکول‌های ارگانیک بزرگ و نامحلولی است که گمان می‌رود بر سطح اقیانوس انسلادوس شناور است

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها