نیاز به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار بودجه اضافی برای فرود بر سطح ماه

مسئول سازمان فضایی آمریکا (ناسا) کل هزینه لازم برای ارسال فضانوردان به ماه را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرده است. این بودجه علاوه بر بودجه سالانه این سازمان است.

نیاز به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار بودجه اضافی برای فرود بر سطح ماه

«جیم برایدنستاین» مسئول ناسا در مصاحبه‌ای با شبکه «سی. ان. ان» اعلام کرد که این سازمان علاوه بر بودجه سالیانه خود به ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار بودجه اضافی طی پنج سال نیاز دارد تا بتواند بر سطح ماه فرود آید.

این اولین بار است که فردی در ناسا کل هزینه لازم برای ارسال فضانورد به ماه را اعلام کرده است؛ هدف ناسا از این برنامه که به تازگی آن را «آرتمیس» (Artemis) نامیده، این است که تا سال ۲۰۲۴ خدمه‌ای را در ماه مستقر سازد. ناسا قصد دارد که در فرود اولیه فضاپیمای خود بر سطح ماه، تاریخ را با اولین فضانورد زنی که بر سطح ماه قدم می گذارد، رقم بزند. کاخ سفید برای شروع برنامه آرتمیس خواستار ۱.۶ میلیارد دلار بودجه اضافی در سال مالی ۲۰۲۰ شده است که این بودجه علاوه بر ۲۱ میلیارد دلار درخواستی مسئول ناسا برای فعالیت های سال آینده این سازمان، است. اما برایدنستاین مشخص کرد که این بودجه تنها «پرداخت اولیه ای» برای این برنامه محسوب می شود.

بر اساس ارزیابی ارائه شده به سی. ان. ان، ناسا برای محقق ساختن برنامه فرود بر سطح ماه، سالانه به ۵ تا ۶ میلیارد دلار بودجه اضافی نیاز دارد. برایدنستاین جزئیات دقیق چگونگی هزینه این بودجه را مطرح نکرده اما ناسا معماری ساخت آرتیمیس را مشخص کرده است. ناسا در حال اتمام ساخت یک راکت جدید بزرگ به نام Space Launch System و یک کپسول جدید سرنشین دار به نام «اوریون» است که هر دو انسان را به مجاورت ماه منتقل می سازند. بعلاوه، این سازمان می خواهد در اطراف ماه یک ایستگاه جدید فضایی به نام Gateway بسازد که فضانوردان بتوانند برای دوره های زمانی کوتاهی در آنجا زندگی کرده و سپس به سطح این قمر سفر کنند.

البته ناسا به یک قطعه بسیار مهم سخت افزاری نیاز دارد؛ یک سامانه فرود که بتواند فضانوردان را به گونه ای بی خطر از Gateway دور کند و به سطح ماه برساند و سپس آنها را به این ایستگاه برگرداند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها