از تهیه شکلات تا پذیرایی با ربات‌ها

دانشمندان نسل تازه‌ای از ربات‌ها را ساخته‌اند که می‌توانند به کار تهیه و سرو انواع مواد خوراکی و آشامیدنی و تهیه و توزیع آن‌ها در رستوران‌ها بپردازند.

از تهیه شکلات تا پذیرایی با ربات‌ها
به گفته دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی و زبان یادگیری ماشین می‌توان ربات‌هایی با قابلیت انجام کار‌های گوناگون ساخت که حتی در اداره رستوران‌ها هم می‌توانند فعالیت کنند.

برخی از رستوران‌های زنجیره‌ای مشهور در دنیا در برخی از کشور‌ها از فناوری هوش مصنوعی و رباتیک برای تهیه و توزیع خوراک استفاده می‌کنند که از آن جمله می‌توان شرکت KFC را نام برد.
 
در یکی از رستوران‌های این شرکت در کشور چین، از فناوری تشخیص چهره و هوش مصنوعی استفاده می‌شود. ربات انسان‌نما دارای یک صفحه نمایش تعاملی با کاربران است و می‌تواند به مشتریان خوشامد بگوید. پس از راهنمایی کردن آنها در انتخاب خوراک مورد علاقه‌شان، سفارش ثبت می‌شود و حتی مشتریان به میز رزروشده خود راهنمایی می‌شوند.

یکی از قابلیت‌های منحصربه‌فردی که در این ربات‌ها وجود دارد ثبت همیشگی چهره فرد است و دفعه بعد که مشتری به رستوران مراجعه کند ربات او را شناسایی می‌کند و حتی آخرین سفارش او را در حافظه خود نگه می‌دارد.
 

رستوران‌های زنجیره‌ای همبرگر CaliBurger هم از هوش مصنوعی برای تهیه خوراک استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی با استفاده از دوربین‌ها و حسگر‌های تعبیه شده روی ربات خوراک را تهیه و توزیع می‌کنند و حتی می‌توانند میزان دمای مورد نیاز برای طبخ مناسب همبرگر را شناسایی کنند.
 

ربات PEPPER یکی از ربات‌های مشهور انسان‌نما در دنیای امروزی است. از این ربات در زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنند و یکی از آخرین موارد بکارگیری از این ربات در صنایع طبخ مواد خوراکی است.

ربات PEPPER می‌تواند به وسیله صفحه نمایش خود با مشتریان تعامل برقرار کند، به سؤال‌های آن‌ها پاسخ دهد و حتی راهنمایی‌هایی برای تهیه و سفارش خوراک به مشتریان داشته باشد. این ربات اکنون در بسیاری از رستوران‌ها و فروشگاه‌ها در کشور‌های مختلف دنیا به ویژه کشور‌های آسیای شرقی مورد استفاده قرار گرفته است.
 

افزون بر ربات‌های انسان‌نما، دانشمندان نسل جدیدی از اسکنر‌های هوشمند مانند TellSpec را طراحی کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات مواد خوراکی در ظرف خوراک افراد را شناسایی کند و اطلاعات کاملی درباره کالری‌ها، ریزمغذی‌ها و مواد آلرژی‌زا در اختیار افراد قرار دهد.
 
به این ترتیب افراد مبتلا به برخی بیماری‌ها به ویژه مبتلایان به حساسیت، پیش از مصرف مواد خوراکی می‌توانند از احتمال وجود مواد خوراکی آلرژی‌زا در آن آگاه شوند.
 

دانشمندان همچنین به تازگی رباتی با قابلیت تهیه شکلات در دنیا تولید کرده‌اند که می‌تواند یکی از خوشمزه‌ترین شیرینی‌های دنیا را تهیه کند و در اختیار مشتریان قرار دهد.

این ربات CocoTerra نام دارد و می‌تواند به طور کامل به انجام فرآیند مورد نیاز برای تولید شکلات بپردازد. به گفته سازنده این ربات، نحوه تولید شکلات در ۱۵۰ سال اخیر تفاوتی نداشته است و به همین دلیل با مکانیزه کردن این فرآیند دانشمندان ربات سازنده شکلات ساخته‌اند.

به گفته محققان صنعت تولید شکلات یکی از صنایع بسیار پررونق در جهان است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این صنعت در سال ۲۰۲۴ رشدی افزون بر ۱۶۲ میلیارد دلار داشته باشد.

این ربات دارای بخش‌هایی از جنس استیل ضدزنگ است که می‌تواند برای تکه تکه کردن بخش‌های کاکائو، گرم کردن و سرد کردن آن، افزودن افزودنی‌ها و ادویه‌ها و تولید شکلات جامد از مایع مورد استفاده قرار گیرد.
 

یکی دیگر از بخش‌های این ربات نوعی دستگاه سانتریفیوژ است که با چرخش می‌تواند شکلات‌های دایره‌ای و به شکل حلقه‌ای تولید کند.

بیشتر بخوانید:ربات‌های جراح سر از فضا در می‌آورند/ ساخت رباتی که افسردگی را از فضانوردان دور می‌کند

به گفته طراحان ربات شکلات‌ساز، از این ربات می‌توان هم در محیط‌های صنعتی، هم درون شیرینی فروشی‌ها و کارگاه‌های تهیه شکلات و هم درون خانه در آشپزخانه‌ها استفاده کرد.
 

سازندگان ربات در نظر دارند نمونه‌های اولیه تجاری این محصول را در سال آینده میلادی روانه باز‌ارهای جهانی کنند و به تدریج نمونه‌های کوچکتری از آن را برای استفاده در خانه‌ها بسازند.

به جز انجام آشپزی و سفارش خوراک، برخی دیگر از شرکت‌های فعال در صنعت خوراکی ربات‌هایی مخصوص حمل و تحویل مواد خوراکی به مشتریان طراحی کرده‌اند که با استفاده از آنها مشتریان می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به رستوران، خوراک خود را در مقصد انتخاب شده به وسیله ربات‌هایی که معمولاً خودرو‌های سواری بدون سرنشین هستند دریافت کنند.

به تازگی دانشمندان رباتی مخصوص تهیه پیتزا تولید کرده‌اند که می‌تواند در عرض کمتر از یک ساعت ۳۰۰ پیتزا با قطر ۱۲ سانتی متری و ۱۸۰ پیتزا با قطر ۴۵۰ سانتی‌متری تولید کند.

این ربات که pizzabot نام دارد به وسیله متخصصان شرکت پیک نیک ساخته شده است و می‌تواند کلیه مراحل تهیه پیتزا از تهیه خمیر، تهیه سس، پخت در فر و حتی برش دادن پیتزا را به تنهایی انجام دهد.
 

مشتریان با وارد کردن اطلاعات درباره نوع پیتزای مورد علاقه خود در یک صف دیجیتال وارد می‌شوند و ربات شروع به آماده کردن پیتزای آنها در بازه زمانی کوتاه می‌کند.

تمامی مراحل تهیه پیتزا به صورت رباتیک انجام می‌شود و کنترل مراحل با استفاده از سیستم‌های رایانه‌ای انجام می‌شود. از جمله ویژگی‌های این ربات نبود بازو‌های رباتیک است و تمامی مراحل تهیه پیتزا روی یک تسمه نقاله تا رسیدن به فر انجام می‌شود. کارکنان انسانی می‌توانند بدون نگرانی از بابت بروز مشکل و صدمه در کنار ربات به فعالیت بپردازند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها