نکاتی درباره ی چگونگی سالم نگه داشتن جنین

عوامل محیطی و ژنتیک می توانند موجب ناهنجاری های مادرزادی شوند. ناهنجاری هنگام تولد در نوزادان می تواند بر ظاهر، عملکرد و یا هر دو آن­ها تأثیر بگذارد. در ایالات متحده از هر 33 نوزاد، یک نوزاد با نقص مادرزادی متولد می شود.

نکاتی درباره ی چگونگی سالم نگه داشتن جنین

برخی از نقایص هنگام تولد به راحتی قابل مشاهده هستند، مانند شکاف لب یا کام. برای تشخیص سایر نقایص مادرزادی مانند مشکلات قلبی، به آزمایشات تشخیصی ویژه ای نیاز است. ناهنجاری های مادرزادی هنگام رشد کودک در رحم رخ می دهد.

برخی مواد شیمیایی، داروها و داروهای موسوم به تراتوژن­ها می توانند خطر نقص هنگام تولد را افزایش دهند. در طول 14روز اول بارداری، تراتوژن ها یا عیب ایجاد نمی­کنند یا منجر به سقط جنین می شوند. بین 15 تا 60 روز حاملگی (در طول سه ماهه اول) جنین بیشتر مستعد ابتلا به اثرات تراتوژن­ها و نقایص شدید هنگام تولد می­تواند باشد.

به طور خاص اندام های اصلی در این دوره رشد می کنند. لازم به ذکر است که تراتوژن ها تنها دلیل نقص هنگام تولد نیستند. ژنتیک نیز در ایجاد اختلالات مادرزادی نقش مهمی دارد.

با این وجود هیچ روش مطمئنی برای جلوگیری از ایجاد اختلال در هنگام تولد وجود ندارد. عوامل محیطی و ژنتیکی با یکدیگر منجر به ایجاد این مشکلات می شوند. داشتن یک سبک زندگی سالم و شرکت در جلسات منظم قبل و در طول دوران بارداری می­تواند به شما در داشتن یک نوزاد سالم کمک کند. با این وجود راهکارهایی وجود دارد که می توانید از آن­ها استفاده کنید تا از بروز این ناهنجاری ها در نوزادتان جلوگیری کنید.

از مصرف مشروبات الکلی پرهیز کنید

مصرف الکل عامل اصلی نقایص مادرزادی در دوران بارداری است. مصرف تمام انواع نوشیدنی های الکلی در این دوران ممنوع است. همه انواع الکل به یک اندازه مضر هستند. علاوه بر این، نیمی از بارداری ها در ایالات متحده ناخواسته است و ممکن است بین چهار تا شش هفته طول بکشد تا زن بداند باردار است. در این مدت، الکل می­تواند در رشد جنین اختلال ایجاد کند.

از مصرف سیگار در دوران بارداری خودداری کنید

بهتر است قبل از بارداری سیگار کشیدن را ترک کنید. اگر قصد بارداری دارید و هنوز باردار نیستید، هرچه سریع تر سیگار را ترک کنید. علاوه بر این، زنان باردار باید از قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز پرهیز کنند.

هیچ گونه ماده مخدری مصرف نکنید

ماری جوانا رایج ترین ماده مخدری است که مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این ماده در برخی از کشورها قانونی است که باعث نگرانی زیادی در متخصصان بارداری شده است.

از ابتلا به عفونت پیشگیری کنید

عفونت های خاص در دوران بارداری می توانند منجر به نقایص مادرزادی شوند. با انجام اقدامات خاص از جمله دوری از افراد مبتلا به عفونت، شستشوی مکرر دست، شستشو و پخت کامل گوشت می­توان از عفونت­ها جلوگیری کرد. علاوه بر این، برخی واکسن ها از مادر در برابر عفونت هایی که می توانند منجر به نقص هنگام تولد شوند، محافظت می کنند.

از مصرف برخی از داروها خودداری کنید

بسیاری از داروها دارای عوارض جانبی هستند که می توانند بر بارداری تأثیر بگذارند. با این حال فقط حدود 30 درصد داروها می تواند باعث ناهنجاری مادرزادی شود.

مکمل های آهن مصرف کنید

اسیدفولیک نوعی ویتامین B است. در دوران بارداری نیاز بدن به آهن بین 5 تا 10 برابر افزایش می یابد، زیرا این ویتامین به جنین منتقل می شود. سبزیجات برگ­دار و سبز دارای مقدار زیادی فولات هستند. کمبود فولات می تواند منجر به نقایص جدی هنگام تولد از جمله نخاع دو شاخه شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها