نشانه های جسمی افسردگی را بشناسید

مغز و سیستم گوارشی ما به شدت با هم در ارتباط هستند که البته به همین دلیل است که وقتی مضطرب و نگران هستیم، دچار تهوع و معده درد می شویم.

نشانه های جسمی افسردگی را بشناسید

نشانه های جسمی افسردگی گاهی نادیده گرفته می شوند یا با برخی بیماری های دیگر به اشتباه گرفته می شوند. نشانه های جسمی افسردگی را بشناسید تا بتوانید زودتر به وجود بیماری در خود پی ببرید.

افسردگی علاوه بر اینکه در روحیه فرد مبتلا تاثیر می گذارد، دارای علائم جسمی و فیزیکی هم هست که در ادامه به مهم ترین علائم جسمی افسردگی می پردازیم. 

1.  افسردگی و مشکلات خواب 

افسردگی در حقیقت به همان اندازه که روی مغز و ذهن تاثیر می گذارد، بر روی جسم و بدن نیز تاثیراتی می گذارد. ناتوانی در خوابیدن یا مشکل در تداوم خواب از رایج ترین علائم افسردگی است. اما برخی مبتلایان به افسردگی بیش از حد می خوابند.

2. افسردگی و درد قفسه سینه 

این درد ممکن است نشانه وجود مشکلی در ریه، معده یا قلب باشد، بنابراین ابتدا بهتر است وجود هر یک از این مشکلات را رد کنید. گاهی درد قفسه سینه یکی از نشانه های افسردگی است. 

افسردگی می تواند خطر بروز بیماری قلبی را افزایش دهد. به علاوه افرادی که بیشتر دچار حملات قلبی شده اند، بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی بوده اند. 

3. افسردگی و خستگی شدید 

اگر احساس خستگی شدید می کنید، طوریکه برای انجام فعالیت های روزانه خود انرژی کافی ندارید، حتی زمانی که به اندازه کافی می خوابید یا استراحت می کنید. این نوع خستگی می تواند نشانه افسردگی باشد. افسردگی و خستگی شدید هر دو یکدیگر را بدتر می کنند. 

4. افسردگی و درد عضلات و مفاصل 

وقتی که با درد مداوم زندگی می کنید، خطر ابتلا به افسردگی در شما افزایش پیدا می کند. به علاوه افسردگی منجر به بروز درد می شود، چرا که افسردگی و درد هر دو دارای پیام رسان های شیمیایی مشترک در مغز هستند. افراد افسرده سه برابر دیگران در معرض ابتلا به دردهای مداوم هستند.

5. افسردگی و مشکلات گوارشی

مغز و سیستم گوارشی ما به شدت با هم  در ارتباط هستند که البته به همین دلیل است که وقتی مضطرب و نگران هستیم، دچار تهوع و معده درد می شویم.

افسردگی بر روی روده شما نیز تاثیر می گذارد و منجر به تهوع، سوء هاضمه، اسهال یا یبوست می شود. 

افسردگی و خستگی شدید هر دو یکدیگر را بدتر می کنند‎

6. افسردگی و سردرد 

پژوهشی در این زمینه نشان می دهد افراد مبتلا به افسردگی اساسی سه برابر دیگران در معرض ابتلا به میگرن هستند و مبتلایان به میگرن نیز 5 برابر دیگران در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

 7. افسردگی و تغییر در اشتها و وزن 

برخی افراد در زمان ابتلا به افسردگی کمتر احساس گرسنگی می کنند. برخی دیگر نیز پرخور می شوند. نتیجه این تغییرات در اشتها باعث افزایش یا کاهش وزن شده که کاهش انرژی را نیز در پی خواهد داشت. 

افسردگی با اختلالات خوردن مانند پرخوری عصبی، بی اشتهایی عصبی و اختلال پرخوری در ارتباط است.

 8. افسردگی و کمردرد 

وقتی کمر شما به طور منظم درد می گیرد، می تواند نشانه افسردگی باشد و افرادی که دچار افسردگی هستند، چهار برابر دیگران در معرض ابتلا به دردهای شدید و ناتوان کننده در ناحیه گردن و کمر خود هستند.

 9. تحریک پذیری و بیقراری 

اختلالات خواب یا دیگر نشانه های افسردگی منجر به تحریک پذیری و بیقراری می شوند. مردان بیشتر از زنان در زمان ابتلا به افسردگی دچار این حالت می شوند. 

 10. افسردگی و مشکلات جنسی 

در زمان افسردگی علاقه خود را به روابط جنسی از دست می دهید. برخی داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می شوند بر روی عملکرد و تمایلات جنسی تاثیر می گذارند. در مورد گزینه های دارویی خود با پزشکتان مشورت کنید. 

 درمان افسردگی با ورزش 

بررسی ها نشان داده اند که اگر به طور منظم ورزش کنید، ماده شیمیایی در مغز آزاد می شود که به بروز حس خوب کمک کرده و خلق و خو را بهبود می بخشد و حساسیت را به درد کاهش می دهد.

گرچه فعالیت های جسمی به تنهایی افسردگی را درمان نمی کنند، اما در طولانی مدت به بهبود علائم آن کمک می کنند. در صورت ابتلا به افسردگی فرد انرژی کمی برای ورزش کردن دارد، اما بهتر است به یاد داشته باشید که ورزش کردن به کاهش خستگی مفرط کمک کرده و باعث بهبود خواب می شود.

منبع: سیمرغ 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها