تدابیر شهرداری برای ترافیک مهر ماه

چند روزی به آغاز مهرماه باقی مانده است، اما طلیعه فشار ترافیکی این ماه از چند روز گذشته آغاز شده و ترافیک محسوس را به خیابان‌های تهران تحمیل کرده است.

تدابیر شهرداری برای ترافیک مهر ماه

درباره افزایش ترافیک در تهران در مهرماه معمولا روایت‌هایی متناقضی شنیده می‌شود که البته همه این روایت‌ها بر سنگین بودن آن تاکید دارند. سال گذشته پلیس راهور تهران بزرگ بر افزایش 30درصدی و شهرداری تهران بر افزایش٤٠ تا ٥٠درصد ترافیک در مهر ماه تاکید داشتند.

چرا ترافیک تهران در مهرماه افزایش می یابد؟

یکی از دلایل اصلی افزایش ترافیک در تهران آغاز فصل تحصیل در مدارس و دانشگاه‌ها و سرویس‌های مدارس هستند. برپایه آمارها بیش از100 هزار دانش‌آموز تهرانی از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند و این تعداد دانش‌آموز به حدود 20 هزار سرویس مدرسه نیاز دارند.

به‌گفته مسئولان شهرداری بسیاری از گره‌های ترافیکی هنگام پیاده و سوارکردن دانش آموزان و به‌واسطه تجمع خودروهای سرویس مدارس در معابر نزدیک و منتهی به مدارس ایجاد می‌شود.

والدینی که به هر دلیلی ترجیح می‌دهند فرزندشان را با خودرو شخصی به مدرسه برسانند و بازگردانند نیز یکی دیگر از دلایل اصلی افزایش بارترافیکی مهر‌ماه است.

خانم فیض می‌گوید:«با گروهی از مادران که مسیرمان مشترک است، هماهنگ کرده‌ایم نوبتی بچه‌ها را به مدرسه ببریم. این شیوه، امنیت بیشتری دارد و نگران تصادف یا معطل شدن بچه‌ها نخواهیم شد.» او حاضر است سنگینی ترافیک را تحمل کند اما خیال آسوده‌ای داشته باشد.

آقای جزینی، تجربه سرویس مدارس را برای پسر بزرگش داشته و آن را چندان خوشایند نمی‌داند. می‌گوید: «چند باری اتفاق افتاد پسرم برای ساعاتی معطل ماند، چراکه راننده دچار مشکل شده  و خبر نداده بود. به هر حال اتفاق است. بعد از آن خودم فرزندانم را به مدرسه می‌برم. به خصوص حالا که دو تا هستند. مدرسه‌شان را طوری انتخاب کنم که در یک مسیر باشند. این طور در هزینه‌ها هم صرفه‌جویی می‌شود.»

طرح جدید شهرداری 

در این میان شهرداری تهران هم دست‌به کار شده و مانند سال‌های‌ گذشته طرح ویژه‌ای را برای مدیریت ترافیک مهرماه به دولت ارائه کرده است که البته این طرح خیلی زود با موافقت معاون اول

رئیس‌جمهور روبه‌رو شد و قرار است در چند روز آینده توسط وزارت کشور  به دستگاه های اجرایی و ذی‌ربط ابلاغ شود.

این طرح موقت است و مهم‌ترین تاکید آن مانند چند سال گذشته بر شناور کردن ساعت شروع کار کارمندان سازمان‌ها و ادارات دولتی است به این معنا که ساعت شروع و پایان کار کارمندان با توجه به ترافیک صبحگاهی و بعد از ظهرهای پایتخت تنظیم شود. 

البته در دو سال گذشته تاکید بر شناور کردن ساعت شروع کار کارمندان بود؛ اما امسال شناور شدن ساعت پایان کار کارمندان دولت هم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شهرداری تهران پیشنهاد کرده است زمان شروع کار کارمندان ادارات دولتی از ساعت ۷ تا ۹ و به همان نسبت زمان پایان کار نیز در این مدت از ساعت ۱۵ تا ۱۷ شناور باشد.

طبق ارزیابی مدیریت شهری، شناور شدن ساعت شروع کار ادارات دولتی در سالیان گذشته باعث کاهش 10درصدی ترافیک در تهران شده است.

به‌گفته مسئولان شهرداری تهران با اجرای این طرح کارمندان می‌توانند زمان ورود خود را بر اساس اینکه فرزند دانش‌آموز دارند یا نه، تنظیم کنند به این معنا که ساعت گشایش مدارس بین ساعت ۷ تا ۸ است و کارمندانی که فرزند مدرسه‌رو دارند، می‌توانند فرزندشان را به مدرسه ببرند و سپس در بازه ۸ تا ۹ صبح در محل کار خود حاضر ‌شوند و گروهی  هم که با این مساله طرف نیستنــد می‌توانند ساعات ۷ تا ۸ را برای سفر با مقصد محل‌کار انتخاب کنند.

از طرف دیگر قرار است تردد کامیون‌های حمل مواد غذایی، کالا و کامیونت‌های توزیع بار از ساعت ۶ تا ۹ صبح در دو هفته اول مهرماه ممنوع باشد. هرچند شهرداری درخواست دارد این ممنوعیت همگانی باشد اما مخالفان جدی در اتاق بازرگانی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز اصناف دارد.

دیروز هم رئیس پلیس پایتخت از ممنوعیت فعالیت‌های عمرانی در پایتخت از ابتدا تا 15مهر ماه خبر داد. آنگونه که سردار حسین رحیمی گفته پلیس پیش‌بینی کرده است ترافیک مهر ماه تا 25درصد در معابر تهران افزایش داشته باشد

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها