با انواع سکته مغزی آشنا بشید + عکس

با انواع سکته مغزی آشنا بشید + عکس

انواع سکته های مغزی

سکته مغزی سه نوع است که عبارتند از:

  1. سکته ایسکمیک
  2. سکته هموراژیک
  3. حمله زودگذر ایسکمیک یا TIA

در ادامه به معرفی این سکته ها می پردازیم.

سکته ایسکمیک Ischemic stroke

ایسکمی به معنی کاهش اکسیژن بافت مغزی است که میتواند ناشی از ضعف در جریان خون مغزی باشد. ضعف و یا اختلال در جریان خون مغز به دو علت اصلی اتفاق می افتد که در ادامه توضیح خواهیم داد. عروقی که به مغز میروند مانند یک لوله وظیفه عبور خون را به عهده دارند، گاه یک عامل مزاحم راه عبور را میبندد.

اگر عامل مزاحم در همان عروق مغز تشکیل شده باشد به آن ترومبوز گفته میشود، عامل اصلی ایجاد ترومبوز، آترواسکلروز یا تصلب شرایین است. در این حالت رسوب چربی و تشکیل پلاک در جداره عروق ایجاد میشود، به همین علت رگ آنقدر تنگ میشود که جریان خون عبوری به سمت مغز بسیار کم شده که زمینه آسیب و مرگ سلولهای مغزی را فراهم می آورد.

 

با کاهش جریان خون عبوری از رگ، خون و اکسیژن کمتری به بافت مغزی میرسد. در صورتیکه رسوب پلاک رگ را بصورت کامل مسدود کند، بافتی از مغز که از این رگ تغذیه میکند دچار مرگ سلولی یا انفارکتوس میشود.

عامل دیگر ایجاد ترومبوز بیماری داسی شکل شدن گلبولهای قرمز است، داسی شکل شدن گلبولها موجب چسبندگی آنها بهم و لذا گیر کردن در عروق خونی میشود که خود زمینه را برای ترومبوز فراهم میکند.

تنگ شدن شریانها علل دیگری همچون التهاب شریان نیز دارد در بیماری پلی آرتریت ندوزا Polyarteritis nodosa شریان دچار التهاب شده و شانس ایجاد ترومبوز را افزایش میدهد. پلی آرتریت ندوزا بیماری خود ایمنی است ، که سیستم ایمنی به بافتهای سالم بدن حمله میکند.

اگر لخته در جای دیگری مانند قلب یا عروق گردن تشکیل شود میتواند از جای خودش کنده شده و با جریان خون به عروق مغز آمده باشد، باز هم با ایجاد یک سد مانع خونرسانی به مغز میشود که به آن آمبولی گفته میشود و سکته مغزی ناشی از آن را سکته مغزی ایسکمی آمبولیک میگویند.

آمبولی معمولا با بیماریهای قلبی و عروقی همراه است. پس از ایسکمی مغزی ، مواد شیمیایی مختلفی ترشح میشود که انتشار آنها باعث گسترش آسیب و مرگ سلولهای مغزی در ناحیه ای دورتر از محل درگیری عروقی می شود.

تقریبا ۵۰ درصد سکته‌های مغزی در اثر انسداد عروق توسط ترومبوز است. در حدود ۲۵ درصد سکته ها آمبولیک هستند. اصلیترین عامل ایجاد آمبولی بهم ریختن ریتم ضربان قلب، مشکلات دریچه قلب و یا سکته قلبی است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها