طرز تهیه ساده چای ماسالا هندی در خانه+طرز تهیه ادویه و فواید چای ماسالا

چای ماسالا یکی از قدیمی‌ترین نوشیدنی‌های گرم دست‌ساز بشر است. آن‌طور که از شواهد تاریخی مشخص است ۵هزار (برخی هم معتقدند ۹ هزار سال) پیش چای ماسالا در ناحیه آسیای جنوبی یعنی کشورهایی مثل هند و سریلانکا به صورت گرم و سرد و به دلیل خواص درمانی فراوانش سرو می‌کردند. برای تهیه چای ماسالا به توجه به ذائقه از ادویه‌های مختلف استفاده می‌کنند اما شیر و زنجبیل دو ماده اصلی در تهیه چای ماسالا هستند.

طرز تهیه ساده چای ماسالا هندی در خانه+طرز تهیه ادویه و فواید چای ماسالا

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا چیست؟

چای  ماسالا یا چای ادویه‌ای در حقیقت یک ترکیب خوشمزه از شیر، میخک، دارچین، زنجبیل، هل و فلفل سیاه هستند، مواد دیگر مانند زعفران، رازیانه، جوز هندی، نعناع، شکر یا عسل ترکیباتی هستند که بعضی از افراد اضافه می‌کنند و بعضی‌ها خیر و این می‌تواند بر حسب سلیقهٔ شما تغییر کند. این در حالی است که در کشمیر هند برخلاف سایر نقاط دنیا از چای سبز برای تهیهٔ چای ماسالا استفاده می‌شود. چای ماسالا را حتی بدون شیر هم می‌توانید درست کنید. که به همراه چای سیاه یک معجون بسیار خوشمزه با خواص درمانی فراوان را رقم می‌زند. همان‌طور که گفتیم برای تهیه چای ماسالا خانگی از انواع ادویه‌ها با توجه به ذائقه و سلیقه غذایی‌تان می‌توانید استفاده کنید.

چطور از ادویه چای ماسالا استفاده کنیم؟

برای درست کردن چای ماسالا خانگی در هر فنجان چای ¼ قاشق مرباخوری ادویه ماسالا بریزید و بقیه فنجان را با شیر و چای سیاه پر کنید.

طرز تهیه ادویه چای ماسالا

طرز تهیه ادویه چای ماسالا

مواد لازم برای ۱۰ فنجان چای ماسالا خانگی

میخک: ¼ فنجان

هل سبز: ¼ فنجان

چوب دارچین: ¼ فنجان

دانه فلفل سیاه: ¼ فنجان

برگ گل محمدی خشک شده: ۲ قاشق مرباخوری

دانه رازیانه: ۲ قاشق مرباخوری

زعفران خشک: ۱ قاشق چایخوری

پودر زنجبیل خشک شده: ۲ قاشق مرباخوری

جوز هندی خرد شده: ۱ عدد

طرز تهیه چای ماسالا خانگی

طرز تهیه چای ماسالا خانگی

برای تهیه چای ماسالا خانگی هندی ابتدا ادویه چای ماسالا را درست کنید. برای این کار ابتدا میخک، هل سبز، فلفل سیاه و دارچین را در یک ماهیتابه بریزید و به مدت ۱ دقیقه روی شعله ملایم گاز تفت دهید. سپس آن‌ها را در یک بشقاب بریزید تا سرد شوند.

سپس آن‌ها را با سایر مواد گفته شده برای تهیه ادویه چای ماسالا را در یک آسیاب بریزید و همه را با هم آسیاب کنید تا یک ادویه جادویی و بسیار خوشبو به دست آورید. این ادویه را می‌توانید تا دو ماه در یک شیشه دربسته در کابینت نگهداری کنید.

برای تهیه یک فنجان چای ماسالا خانگی ½ قاشق مرباخوری از این ادویه برای تهیه دو فنجان چای ماسالا خانگی کافی است. ابتدا چای سیاه یا سبز را دم کنید و شیر را هم گرم کنید.

در فنجان مورد نظرتان ۱/۴ قاشق مرباخوری ادویه چای ماسالا را بریزید و شیر و چای گرم را روی ادویه‌ها بریزید و خوب هم بزنید. می‌توانید از عسل برای شیرین کردن چای ماسالا استفاده کنید.

فواید خواص درمانی چای ماسالا

فواید خواص درمانی چای ماسالا

طبق تحقیقات انجام شده چای ماسالا به دلایل استفاده از ادویه‌های متعدد و مفید در تهیه آن خواص درمانی فراوان و ثابت شده‌ای بر سلامت بدن دارد. دارچین و زنجبیل موجود در ماسالا به کاهش قند خون و نیز بهبود عملکرد و افزایش حساسیت هورمون انسولین کمک می‌کند. علاوه بر این زنجبیل خواص ضد تهوع دارد و به همین دلیل برای کاهش احساس تهوع و استفراغ به خصوص در بیماران سرطانی که شیمی درمانی می‌کنند و نیز تهوع صبحگاهی زنان باردار بسیار موثر است.

در صورتی که قصد کاهش وزن دارید چای ماسالا خانگی هندی را جایگزین چای سیاه کنید. پروتئین موجود در چای ماسالا به دلیل استفاده از شیر گاو یا سایر انواع شیر سبب احساس سیری در ساعات طولانی‌تر و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

دارچین بر سلامت قلب تاثیر می‌گذارید و نیز کلسترول و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد. چای سیاه یا سبز هم تا حدودی در سلامت قلب موثر است. از سوی دیگر زنجبیل، فلفل سیاه، دارچین و هل موجود در ادویه چای ماسالا سبب جلوگیری از عفونت‌های باکتریایی دستگاه گوارش و بهبود روند هضم غذا می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها