کیستی که نخاع شما را گُشاد می‌کند

یک متخصص مغز و اعصاب: سیرنگومیلی یک اختلال نادر است، در این بیماری کیست‌های متعددی در درون بافت نخاع ایجاد می‌شود.

کیستی که نخاع شما را گُشاد می‌کند

علی زرگر، متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار  ، درباره ضایعه‌های مزمن و پیش‌روندهٔ نخاع (سیرنگومیلی) اظهار کرد: گاهی اوقات این عارضه هیچ نشانه‌ای ندارند و حتی ممکن است از وجود آن ناآگاه باشیم. البته اگر حاد باشد مشکلات خطرناکی برای بدن ایجاد خواهد کرد. این بیماری بیشتر در بین افرادی با میانگین سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال شایع است؛ اما می‌تواند در همه افراد و با هر سنی نیز رخ دهد. البته درصد این نوع بیماری در مردان بیشتر از زنان است.

او در ادامه با بیان اینکه سیرنگومیلی یک اختلال نادر است، گفت: در این بیماری کیست‌های متعددی در درون بافت نخاع ایجاد می‌شود؛ این کیست به مرور زمان بزرگ‌تر و بلندتر می‌شود و بخشی از نخاع را از داخل رو به بیرون تحت فشار قرار می‌دهد و به آن آسیب می‌زند.

این متخصص مغز و اعصاب درباره علائم و نشانه‌های این بیماری بیان کرد: معمولا  به صورت درد در اندام‌ها ظاهر می‌شود. افراد در بیشتر اوقات احساس سرما می‌کنند. برخی بیماران با هیچ گونه علائمی روبرو نمی‌شوند و نیازی به درمان ندارند. علائم و عوارض این نوع بیماری در صورت بزرگ و حاد شدن تشدید می‌شود.

شناخت بیماری دردناک نادر نخاعی +سیرنگومیلی و راه های درمان آن

او افزود: نشانه‌ها و علائم دیگری که فرد با آن رو به رو می‌شود شامل تغییراتی که در عملکرد روده و مثانه، ناتوانی از احساس گرما و سرما در انگشتان، دستها، بازو‌ها و بالای قفسه سینه، ضعف عضلانی به خصوص در بازوها، دست‌ها و شانه ها، احساس بی حسی، مورمور شدن، سوزش و یا فرورفتن چیزی در بدن، درد در گردن، شانه‌ها و گاهی اوقات بازو‌ها احساس می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب درباره علل بروز سیرنگومیلی گفت: ناهنجاری آرنولد-کیاری از عوامل مهم سیرنگومیلی است. در این ناهنجاری، مخچه و بصل النخاع در موقعیت طبیعی آناتومیک خود قرار ندارند و به داخل کانال مهره‌ای فرستاده می شوند.

او درباره  راه تشخیص این بیماری گفت: گاهی اوقات به صورت تصادفی هنگام ام. آر. آی یا سی. تی. اسکن ستون فقرات تشخیص داده می‌شود.

زرگر با بیان اینکه درمان این نوع عارضه بستگی به محل کیست و اندازه آن دارد، تصریح کرد: اغلب اوقات اگر رشد آن پهن‌تر و بلند‌تر باشد، می‌تواند به اعصاب واقع در مرکز نخاع آسیب بزند. همین امر موجب ایجاد درد مزمنی می‌شود که در نهایت درمان را سخت‌تر خواهد کرد. اگر جراحی صورت بگیرد، می‌تواند به جریان بهتر مایع مغزی و نخاعی کمک می‌کند.

او در پایان تاکید کرد: مراقبت و معاینات پس از جراحی مهم است، چون احتمال تشکیل شدن مجدد کیست سیرنگومیلی وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها