درمان بدون جراحی خار پاشنه

عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: خار پاشنه عارضه‌ای دردناک است که در ۹۰ درصد از موارد با روش‌های غیرجراحی بهبود پیدا می‌کند.

درمان بدون جراحی خار پاشنه

درباره خار پاشنه اظهار کرد: خار پاشنه به علت رسوب کلسیم در پاشنه پا ایجاد که به شکل ضایعه‌ای استخوانی در تصویربرداری دیده می‌شود، دردی که اغلب فرد احساس می‌کند ناشی از التهاب نیام کف‌پایی (فاشیای پلانتار) است که این درد وقتی فرد صبح‌ها از خواب بیدار می‌شود و راه می‌رود، تشدید می‌شود و با مقداری راه رفتن این درد کاهش پیدا می‌کند.

عوامل ایجادکننده خار پاشنه

او درباره عواملی که خار پاشنه را ایجاد می‌کنند، بیان کرد: افرادی که زیاد پیاده‌روی می‌کنند یا اینکه در هنگام راه رفتن اصول صحیح آن را رعایت نمی‌کنند و پاشنه پا‌ها را روی زمین می‌کوبند، این موضوع به مرور زمان استخوان پاشنه پا را تحریک می‌کند، بنابراین خار پاشنه ایجاد می‌شود، خار پاشنه در ورزشکاران به‌ویژه افرادی که دویدن و پرش را انجام می‌دهند، شایع‌تر است.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: افراد هنگام پیاده‌روی باید کفش نرم که کفی انعطاف‌پذیر دارد، بپوشند و با ضربه و فشار پاشنه‌هایشان را روی زمین قرار ندهند، استفاده از کفش‌های تنگ و پاشنه بلند هم از جمله عوامل اصلی ایجادکننده خار پاشنه هستند، کفش‌های پاشنه بلند علاوه‌بر خار پاشنه آرتروز زانو را هم برای افراد به همراه دارد.

انواع درمان‌های غیرجراحی خار پاشنه

سعیدی تأکید کرد: مبتلایان به خار پاشنه برای رفع مشکلشان باید از کفش یا کفی‌های طبی استفاده کنند، کفی‌های نعل اسبی یا ژله‌ای‌ مانند هم فشار ناحیه پاشنه پا را کاهش می‌دهند، بنابراین مصرف آنها برای افراد دچار خار پاشنه مناسب است، اشخاص هنگام خریدن کفش باید کفش اندازه پای خود را خریداری کنند و بپوشند، امواج لیزر، مافوق صوت و دستگاه TENS هم به درمان خار پاشنه کمک می‌کنند.

ساعت ۵ / نکاتی که با رعایت آنها خار پاشنه دیگر به سراغتان نمی‌آید / چگونه خار پاشنه را بدون جراحی درمان کنیم؟

او تصریح کرد: در ۹۰ درصد از موارد خار پاشنه با درمان‌های غیرجراحی رفع می‌شود و تنها در ۱۰ درصد از موارد و آن هم زمانی که ۹ تا ۱۲ ماه درمان‌های غیرجراحی انجام شده باشند، ولی خار پاشنه همچنان وجود داشته باشد، درمان‌های جراحی پیشنهاد می‌شوند، اگر درد و التهاب در ناحیه پاشنه پا زیاد باشد، برخی پزشکان تزریق مواد را انجام می‌دهند که آن هم درصد کمی از موارد را شامل می‌شود.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: ماساژ پاشنه پا و تاندون آشیل با روغن‌هایی مانند سیاه‌دانه، کنجد، زیتون، نارگیل، گل رز، اسطوخودوس و رزماری سپس پوشاندن پا با نایلون پلاستیکی جهت رفع خار پاشنه موثر است، افراد دچار خار پاشنه در صورتی که درد شبانه داشتند باید صبح، ظهر و شب هربار به مدت ۱۵ دقیقه پاشنه و کف پا را با یخ به خوبی ماساژ دهند.

سعیدی اظهار کرد: مبتلایان به خار پاشنه برای رفع مشکلشان باید حوله‌ای را روی زمین قرار دهند سپس سعی کنند با انگشتان پا‌ها این حوله را از زمین بردارند و دوباره روی زمین بگذارند، این تمرین باید سه مرتبه در روز (صبح، ظهر و شب) هربار ۱۵ مرتبه انجام شود.

او درباره سایر تمرین‌های موثر برای رفع خار پاشنه بیان کرد: افراد دچار این عارضه باید روی زمین بنشینند، پا‌ها و زانوهایشان را صاف کنند و کمربندی را دور سینه پا قرار دهند، سپس این کمربند را بکشند تا پشت و ساق پا دچار کشیدگی شود و ۲۰ ثانیه مکث کنند، انجام این تمرین ۲ مرتبه در روز (صبح و شب) هربار ۱۰ مرتبه ضروری است.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: در تمرینی دیگر مبتلایان به خار پاشنه باید یک پا را جلو قرار دهند و آن را خم کنند و پای دچار خار پاشنه (پای دیگر) را صاف کمی عقب‌تر قرار دهند و زانوی پای دچار خار پاشنه را اندکی خم کنند، در این تمرین پاشنه پای دچار خار پاشنه از زمین بلند نمی‌شود بنابراین در عضله نعلی ساق پا کشش را احساس می‌کنید، ۱۰ تا ۱۵ ثانیه در حالت کشیده مکث کنید و این تمرین را ۲ مرتبه در روز (صبح و شب) هربار ۱۰ تا ۲۰ مرتبه انجام دهید.

سعیدی یادآوری کرد: افراد برای اینکه دچار خار پاشنه نشوند، باید وزن خود را در محدوده استاندارد و مناسب نگه دارند و از پوشیدن کفش پاشنه بلند خودداری کنند، انجام تمرینات کششی و گرم کردن بدن پیش از ورزش ضروری است و در صورت احساس کوچک‌ترین درد و التهاب در ناحیه پاشنه پا باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها