آنوریسم؛ بیماری خطرناک اندام‌های حیاتی را تهدید می‌کند

یک متخصص قلب و عروق درباره عل و راه های بروز بیماری آنوریسم قلبی توضیح داد.

آنوریسم؛ بیماری خطرناک اندام‌های حیاتی را تهدید می‌کند

سید هاشم سزاوار متخصص قلب و‌عروق در گفت و با خبرنگار ، درباره بیماری آنوریسم اظهار کرد: برخی عوامل باعث آسیب به دیواره سرخرگ می‌شوند که همین امر بیماری آنوریسم را در پی دارد؛ به این ترتیب که بخشی از دیواره سرخرگ ضعیف می شود و به طور غیر طبیعی بزرگ و برآمده خواهد شد.

او ادامه داد: این نوع بیماری ممکن است به صورت مادرزادی وجود داشته باشد یعنی از  زمان تولد همراه فرد  باشد؛ اما هنوز علت خاصی برای بروز این مشکل شناخته نشده است.

آنوریسم؛ بیماری خطرناک اندام‌های حیاتی را تهدید می‌کند


او درباره علل بروز این نوع بیماری بیان کرد: آنوریسم ممکن است  بر اثر بیماری آئورتی ایجاد شود البته عوامل ژنتیکی هم می تواند موثر باشد؛ به عنوان مثال اگر یکی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا شده باشد حتما افراد دیگر هم به آنوریسم دچار می‌شوند همچنین فشارخون بالا، کلسترول بالا و سیگار کشیدن هم از دیگر علل خطرساز این نوع بیماری است.

متخصص قلب و عروق  افزود:افرادی که بالای ۶۰ سال سن دارند و سابقه حمله قلبی حتی در گذشته داشته‌اند هم به این بیماری مبتلا می شوند؛ همچنین عوامل دیگری همانند فشار خون بالا، چاقی و ابتلا به بیماری پلی آرتریت گره‌ای  هم در بروز این عارضه موثر است.

او درباره علائم و نشانه های این نوع بیماری گفت: با وجود این بیماری احساس درد شدید در قفسه سینه حس می شود؛ فرد دچار درد گردن، کمر و شکم خواهد شد اما این دردها ممکن است شدید و ناگهانی باشد.

سزاوار با اشاره به اینکه آنوریسم موجب بی‌اشتهایی و کاهش وزن در فرد مبتلا می‌شود، گفت: آنوریسم در سرخرگ پا باعث نرسیدن خون کافی به نقاط مختل پا می‌شود.

متخصص قلب و‌عروق اضافه کرد: در این شرایط پوست پا زرد شده و دچار ضعف یا تورم خواهد شد؛ علاوه بر آن آنوریسم در سرخرگ مغزیباعث سردرد، ضعف، فلج یا کرختی، درد پشت چشم، تغییر بینایی یا نابینایی نسبی و مساوی نبودن اندازه مردمک‌های چشم می‌شود و این درحالی است که آنوریسم در عضله قلب باعث نامنظم شدن ضربان و علایم نارسایی این اندام خواهد شد.

سزاوار در ادامه درباره پیشگیری آنوریسم بیان کرد: برای پیشگیری، افراد باید از سیگار کشیدن اجتناب کنند و ورزش‌ همیشه در برنامه روزانه قرار داشته باشد و یکی از مهم ترین عوامل، تغذیه‌ مناسب است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها