طرز تهیه کیک تولد توت فرنگی خامه‌ای+نکات پف کردن و خشک نشدن کیک

خوردن کیک توت فرنگی همیشه یک اتفاق لذت بخش است. چه کیک توت فرنگی ساده و اسفنجی باشد و چه چیز کیک توت فرنگی و البته کیک توت فرنگی خامه‌ای که به خصوص برای مراسم جشن تولد یک انتخاب بسیار مناسب است. حالا که در روزهای وفور توت فرنگی در بازار هستیم بد نیست طرز تهیه کیک تولد توت فرنگی خامه‌ای را از سایت تخصصی کیک و شیرینی‌پزی Cupcakes در مجله کوروش بخوانید. این کیک در مدت زمان یک ساعت و پانزده دقیقه حاضر می‌شود.


طرز تهیه کیک تولد توت فرنگی خامه‌ای+نکات پف کردن و خشک نشدن کیک

طرز تهیه کیک تولد توت فرنگی خامه‌ای

طرز تهیه کیک تولد توت فرنگی خامه‌ای+نکات پف کردن و خشک نشدن کیک

 

مواد لازم

آرد کیک: ۳ پیمانه

جوش شیرین: ¾ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر: ۱ و ½ قاشق چایخوری

نمک: ¾ قاشق چایخوری

کره بدون نمک و در دمای اتاق: ½ پیمانه

شکر: ۲ و ۱/۳ پیمانه

سفیده تخم مرغ: ۳ عدد (از تخم مرغ درشت استفاده کنید)

عصاره وانیل: ۲ قاشق چایخوری

باتر میلک: ۱ و ½ پیمانه

مواد لازم برای داخل کیک

توت فرنگی برش زده: ۲ پیمانه

شکر: ۲ قاشق چایخوری (بستگی به طعم توت فرنگی‌ها دارد اگر ترش بودند کمی بیشتر شکر بریزید)

مواد لازم برای خامه کیک

خامه سنگین: ۱ پاکت

پودر قند: ¼ پیمانه

عصاره وانیل: ۱ قاشق چایخوری

گردوی خرد شده: ۱۵۰ گرم (اختیاری)

طرز تهیه

فر را روشن کنید و روی درجه ۳۵۰ درجه فارنهایت (۱۸۰ درجه سانتی‌گراد) تنظیم کنید تا گرم شود. یک قالب کیک گرد و نچسب با قطر ۲۳ سانتی‌متر آماده و کف و دیواره‌های آن را با اسپری مخصوص نچسبیدن مواد غذایی به ظرف آغشته کنید. در یک کاسه متوسط آرد، جوش شیرین، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید.

در یک ظرف جداگانه خامه، کره و شکر را با همزن برقی یا دستی با سرعت متوسط هم بزنید تا سبک شود و یک مایه پف کرده به دست بیاورید. به این مایه سفیده تخم مرغ و عصاره وانیل را هم اضافه کنید و با سرعت متوسط حدود یک دقیقه دیگر هم بزنید. اگر می‌خواهید یک خامه صورتی داشته باشید چند قطره اسانس توت فرنگی به خامه اضافه کنید. اسانس توت فرنگی را می‌توانید از مغازه‌های فروش لوازم قنادی تهیه کنید.

طرز تهیه کیک تولد توت فرنگی خامه‌ای+نکات پف کردن و خشک نشدن کیک

اگر از همزن برقی استفاده می‌کنید آن را روی سرعت متوسط تنظیم کنید و ۱/۳ مخلوط آرد را که قبلا آماده کرده بودید به مایه بالا به تدریج اضافه کنید و همزمان هم بزنید. به همین ترتیب ½ از باتر میلک را هم اضافه کنید و هم بزنید. این کار را به ترتیب تکرار کنید تا مخلوط آرد و باتر میلک تمام شوند (طرز تهیه باتر میلک را اینجا بخوانید). مایه آماده شده کیک را در قالب کیک بریزید و یکدست پهن کنید.

قالب کیک را به مدت ۲۵ الی ۳۵ دقیقه در فر طبقه وسط فر بگذارید. صبر کنید روی کیک طلایی شود. یک چنگال یا خلال دندان را در کیک فرو کنید برای این‌که مطمئن شوید کیک پخته است. نشانه پختن کیک این است که مایه کیک به چنگال یا خلال دندان نچسبد. اگر کیک هنوز نپخته بود ۵ الی ۱۰ دقیقه دیگر به آن زمان دهید. کیک را از فر بیرون بیاورید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کیک خنک شود سپس آن را از قالب بیرون بیاورید.

آماده سازی مواد میانی کیک

توت فرنگی، گردوی خرد شده و شکر را با هم مخلوط کنید و کنار بگذارید تا توت فرنگی‌ها حسابی شیره بیندازند. می‌توانید گردو را حذف کنید و فقط از توت فرنگی و شکر برای مواد میانی کیک استفاده کنید. در صورت دلخواه می‌توانید از مقداری موز خرد شده هم استفاده کنید.

آماده سازی خامه کیک

خامه سنگین، پودر قند و عصاره وانیل را در یک ظرف مناسب بریزید و با کفگیر پلاستیکی یا همزن دستی با سرعت متوسط هم بزنید. سپس سرعت هم زدن را بالا ببرید تا این‌که یک فوم خامه‌ای به دست بیاورید. روی فوم ضربه نزنید تا پف آن نخوابد.

توضیح مراحل تزیین کیک توت فرنگی با خامه

 توضیح مراحل تزیین کیک توت فرنگی با خامه

با یک چاقوی تیز کیک را به سه لایه یا دو لایه (بستگی به سلیقه شما دارد) با دقت برش بزنید. اگر کیک شما دو لایه است مخلوط توت فرنگی و شکر را روی یک لایه بریزید و در تمام سطوح آن پهن کنید. سپس نیمی از خامه پف کرده را هم روی توت فرنگی‌ها بریزید و با ته لیسک روی تمام قسمت‌های لایه کیک پهن کنید. لایه دوم کیک را روی لایه اول و مخلفات آن بگذارید و دوباره این مراحل را تکرار کنید.

اگر کیک شما ۳ لایه است روی لایه سوم هم باید مخلوط گردو و توت فرنگی و خامه بریزید. لایه آخر کیک باید گردو و توت فرنگی و خامه پهن شده باشد. باقی مانده خامه را با لیسک روی تمام قسمت‌های کیک از بالا تا پایین بمالید تا تمام قسمت‌های کیک به خامه آغشته و سفید شود. می‌توانید روی کیک را با توت فرنگی درسته یا برش زده تزیین کنید. در سایر فصول سال و در صورت در دسترس نبودن توت فرنگی تازه برای درست کردن این کیک می‌توانید از مارمالا یا مربای توت فرنگی به جای توت فرنگی تازه هم استفاده کنید. اگر هم کیک خامه‌ای دوست ندارید تمام این مراحل را بدون درست کردن و اضافه کردن خامه انجام دهید.

نکات مهم پف کردن و خشک نشدن تمام انواع کیک

طرز تهیه کیک تولد توت فرنگی خامه‌ای+نکات پف کردن و خشک نشدن کیک

*اگر معمولا وقتی کیک درست می‌کنید روی کیک حالت چسبنده دارد و داخل کیک خشک است ممکن است به این دلایل باشد: مواد کیک را بیش از حد و با سرعت بالا هم زده‌اید. سفیده تخم مرغ بیش از حد زده شده است. بیش از حد کیک را در فر پخته‌اید. قالب کیک مناسب نبوده و بزرگ‌تر از مقدار مواد بوده است. کیک جلو جریان هوا مثل باد کولر سرد شده است. از آرد بیش از حد مقدار گفته شده استفاده کرده‌اید. مقدار روغن یا کره کم بوده است.

*اگر قالب را بیش از حد چرب کنید، قالب از مقدار مواد بزرگ‌تر باشد، مواد را خیلی و با سرعت بالا هم بزنید و یا مقدار مایعات داخل مواد کیک زیاد باشد کیک حالت چروک و فشرده پیدا می‌کند.

*اگر کیک ساده شما معمولا زیاد پف نمی‌کند شاید به این علت است که دمای فر کم یا خیلی زیاد است. عمده‌ترین دلایل پف نکردن کیک شامل این موارد است: زمانی که مواد را مخلوط می‌کنید ترتیب اضافه کردن مواد را رعایت نمی‌کنید در حالی که این مسئله بسیار مهم است. کره یا تخم مرغ سرد بوده‌اند، کره و تخم مرغ باید هم دمای محیط باشند و سرد نباشند. بیکینگ پودر شما باید به اندازه کافی و البته تازه باشد. اندازه قالب باید با مواد شما هماهنگ باشد، اگر کیک پف‌ کرده می‌خواهید قالب بزرگ استفاده نکنید. علاوه بر این فر را باید از قبل گرم کنید و بلافاصله بعد از درست شدن مایه کیک آن را در قالب ریخته و در فر بگذارید.

*برای این‌که یک کیک پف کرده و پوک بدون این‌که کیک خمیر شده باشد داشته باشید باید حتما دمای فر ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باشد. مدت زمان لازم برای پخت کیک ۴۵ تا ۵۰ دقیقه باشد. مقدار شکر را بیشتر از حد نریزید چون پف کیک بعد از پخته شدن می‌خوابد. قالب کیک نه بزرگ باشد و نه کوچک، اگر قالب کوچک باشد پف کیک بعد از پختن خیلی زود می‌خوابد. در زمان پخت کیک آن را تکان ندهید تا پف کیک نخوابد. درب فر را حین پخت کیک باز و بسته نکنید. در زمان اضافه کردن تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ مایه کیک را زیاد هم نزنید. مقدار مورد نظر برای بیکینگ پودر و جوش شیرین را دقیقا رعایت کنید. مقدار مایعات را در صورت وجود در دستور کیک کم و زیاد نکنید.

*برای این‌که یک کیک شکننده و خشک نداشته باشید مقدار کره یا روغن کیک را کم نکنید. مقدار شکر باید به اندازه باشد و نباید کمتر از میزان گفته شده شکر بریزید. مایه کیک را زیاد با همزن نزنید. در استفاده از بیکینگ پودر دقت کنید و بیشتر از حد استفاده نکنید و البته کیک را بلافاصله و به صورت داغ از قالب خارج نکنید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها