انواع قرص خواب و ویژگی های هر کدام

همانطور که می دانید امروز استفاده ار قرص خواب رواج بسیاری پیدا کرده است جوری که اگر فردی دچار بی خوابی شود به صورت خودسرانه از این قرص ها استفاده می کند، همانطور که می دانید قرص های خواب انواع مختلفی دارند و فقط به یک قرص ختم نمی شود، که شما می توانید برای آشنایی با دیگر انواع این قرص ها با این مطلب همراه باشید.

 انواع قرص خواب و ویژگی های هر کدام
  • دیازپام
  • تمازپام
  • ملاتونین
  • آلپرازولام
  • فلورازپام
  • لورازپام
  • نیترازپام

معرفی انواع قرص خواب

۱.دیازپام Diazepam

از قرص دیازپام جهت کاهش استرس، اضطراب، اختلالات هراس و اختلالات خواب از آن استفاده می شود، قرص های خواب جنبه وابستگی دارند و با استفاده طولانی مدت آن ها فرد را وابسته خود می کند. زمانی که بدن به این قرص وابسته شود برای اینکه همان تاثیر اولیه را دریافت کند به مصرف دوز بیشتر از این قرص ها می پردازد.

عوارض: مشکل در تنفس/ ضعیف شدن ضربان قلب/ نداشتن تعادل/ گلودرد/ بی خوابی/ زرد شدن پوست/ خونریزی های غیر طبیعی/ لرز/ ضعیف شدن ذهن/ مشکل در تکلم/ فراموشی/ زرد شدن چشم.

قرص خواب دیازپام

۲. تمازپام Temazepam

از این قرص در جهت آرام بخش بودن، شل کننده عضلات، کنترل تشنج و کنترل اضطراب استفاده می کنند، مصرف طولانی مدت دارو باعث می شود اثرات آن به مرور کم رنگ تر شود و وابستگی نسبت به این قرص ایجاد شود.

عوارض: خواب های آشفته/ خواب آلودگی در طول روز/ بی ثبات شدن افکار دهنی/ سرگیجه.

قرص خواب تمازپام

۳. آلپرازولام Alprazolam

این نوع از قرص خواب برای درمان افسردگی توسط روان پزشک تجویز می شود که البته برای درمان اضطراب و بهتر شدن میزان خواب هم استفاده می شود، این قرص در دوز های مختلفی وجود دارد که با توجه به تشخیص پزشک میزان دوز مصرفی آن متفاوت است.قرص آلپرازولام به عنوان یک داروی اعتیاد آور شناخته شده است.

 عوارض: گیجی/ عدم تعادل در راه رفتن/مشکلات کبدی/ مشکلات گوارشی/ تار شدن دید/ خواب آلودگی/ مشکل در صحبت کردن.

قرص خواب آلپرازولام

۴. ملاتونین Melatonin

این قرص  باعث ترشح بیشتر هورمون ملاتونین می شود که کمک زیادی به تنظیم دوره های خواب می کند، مصرف قرص خواب ملاتونین بی خوابی های شبانه را کاهش می دهد. در مورد مصرف این قرص باید بدانید که اگر استرس و اضطراب دلیل بی خوابی های شبانه شما باشد این قرص کمکی به شما نخواهد کرد. نحوه مصرف این قرص خواب ۳۰ دقیقه قبل از خواب به صورت مصرف زیر زبانی است.

عوارض: افسردگی/  کم شدن میل جنسی/  تغیر رنگ چشم و پوست/ خواب آلودگی/ خستگی/ ضعف.

قرص خواب ملاتونین

۵. فلوراز پام Flurazepam

بیشترین استفاده از این قرص علاوه بر آرامبخش بودن، درمانگر بی خوابی های شبانه و کوتاه مدت است که برای استفاده از آن در افراد بالغ باید با تجویز پزشک بین ۱۵ الی ۳۰ میلی گرم قبل از خواب استفاده شود. نکته مهمی که در مورد این قرص وجود دارد این است که مصرف آن در بین زنان باردار ممنوع است زیرا می تواند عوارض بسیار جدی برای جنین در پی داشته باشد.

عوارض: وابستگی به قرص/ زوال حافظه/ نداشتن تعادل/ سرگیجه/ تهوع/ مشکل در دید/ خشک شدن دهان/  مشکل در تنفس و افسردگی.

قرص خواب فلورازپام

۶. لورازپام Lorazepam

قرص لورازپام جزء گروه دارو های آرام بخش قرار دارد و برای بیمارانی که در خواب مشکل دارند تجویز می شود، این نوع از قرص خواب هم مانند دیگر دارو های خواب آور برای فرد وابستگی ایجاد می کند و اگر در مدت طولانی استفاده شود ناراحتی های ذهنی و جسمی را به وجود می آورد.

عوارض: بی نظم شدن حرکات/ سرگیجه/ فراموشی لحظه ای/ ناتوانی در تکلم/ لرز/ سردرد/ بی قرار شدن/ضعف و بی خوابی.

قرص خواب لورازپام

۷. نیترازپام  Nitrazepam

این قرص خواب به گروه دارویی بنزودیازپین ها تعلق دارد، که جهت درمان بی خوابی می تواند بسیار موثر عمل کند، این قرص علاوه بر خواب آور بودن به کنترل و کاهش استرس و اضطراب هم کمک می کند. میزان ماندگاری اثر این دارو زیاد است به همین دلیل نباید به صورت پیوسته از آن استفاده کرد. میزان مصرف طبیعی آن باید ۲ مرتبه در طول هفته باشد.

عوارض: کم شدن میل جنسی/ افت فشار خون/ ضعف شدید/ بالا رفتن ضربان قلب/ گیج شدن/ حالت های خواب آلودگی.

قرص خواب نیتراز پام

طیف کلی استفاده از قرص های خواب بیشتر در جهت: درمان حمله های وحشت زدگی، کمتر شدن علائم میزان محرومیت از الکل/ بهتر شدن تنش های عضلانی/ درمان  روان پریشی/ کمک افزایش اثر بی حسی های موضعی/ کنترل افسردگی/ و درمان بی خوابی که در میان دلایل دیگر بیشترین دلیل استفاده را دارد مصرف می شود.

به این نکته توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه از انواع قرص خواب کاملا در باره آن تحقیق کنید تا از عوارضی که می تواند برایتان به وجود آورد مطلع شوید، و به هیچ عنوان اقدام به مصرف خود سرانه این دارو نپردازید. زیرا اگر دچار وابستگی نسبت به مصرف این قرص در شما ایجاد شود در کنار گذاشتن آن با مشکل رو برو خواهید شد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها