فواید بی نظیر کدو برای سلامتی

کدو حلوایی و دانه‌های کدو می‌توانند کرم‌های روده را از بین ببرند و ضمنا خلط اضافی را از ریه‌ها و قسمت فوقانی مجرای تنفسی (گلو) خارج کنند. گفته می‌شود که کدوهای آبدار تابستانی دارای خاصیت خنک‌کنندگی هستند و ضمنا مانند دیورتیک‌ها (مواد ادرار آور) عمل می‌کنند و از این‌رو به درمان احتباس آب در بدن کمک می‌کنند.

صرف 100 گرم کدو حلوایی ممکن است به مبارزه با انواع سرطان کمک کند و احتمالا از چشم نیز در برابر بروز آب مروارید محافظت می‌کند و می‌تواند باعث افزایش دید در شب شود.

لیکوپن نام رنگدانه موجود در کدو تنبل است. تخم این کدو منبع غنی آهن و روی است، ضمنا حاوی سلنیوم و عناصر کمیابی است که برای باروری مردان ضروریاند.

کومارین‌ها ترکیبات موجود در کدو حلوایی و سایر انواع کدو هستند، که می‌توانند آنزیم‌های ایجادکننده سرطان را از بدن دفع کنند.

در طب سنتی چین، معتقدند که کدو حلوایی دارای خاصیت خنک‌کنندگی است و از آن برای درمان اسهال، اگزما و احتباس آب در بدن استفاده می‌شود.

همچنین به نظر می‌آید که کدو به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند و عمل پانکراس را نیز تحریک می‌نماید.

به همین دلیل مصرف منظم کدو حلوایی در رژیم غذایی افراد دیابتی که دارای مشکلات هیپوگلیسمیک (افت سطح قند خون) هستند، توصیه می‌شود.

کدو حلوایی و دانه‌های کدو می‌توانند کرم‌های روده را از بین ببرند و ضمنا خلط اضافی را از ریه‌ها و قسمت فوقانی مجرای تنفسی (گلو) خارج کنند.

گفته می‌شود که کدوهای آبدار تابستانی دارای خاصیت خنک‌کنندگی هستند و ضمنا مانند دیورتیک‌ها (مواد ادرار آور) عمل می‌کنند و از این‌رو به درمان احتباس آب در بدن کمک می‌کنند.

اثربخشی این کدوها هنگامی که با پوست خورده می‌شوند بیشتر است.

همچنین در طب چینی، از آب کدو مستقیما بر روی پوستی که دچار سوختگی شده استفاده می‌کنند و ضمنا معتقدند که کدو تنبل خاصیت ملینی دارد و مکمل موثری در فرایند سم‌زدایی طبیعی بدن است.

مصرف 100 گرم از کدوسبز هنگامی که به آرامی پخته شده باشد می‌تواند نیمی از ویتامین C مورد نیاز بالغین را تامین نماید.

فواید خاص کدو

کدو و سرطان پروستات

مصرف منظم سبزیجات زرد و سبز می‌تواند خطر بروز سرطان پروستات را در مردان بالای 60 سال کاهش دهد.

آلفا و بتا کاروتن موجود در کدو حلوایی می‌توانند عوامل ایجاد کننده سرطان پروستات را که به طور طبیعی در بدن وجود دارند و یا در اثر آلودگی‌های محیطی وارد بدن می‌شوند از سلول‌های بدن خارج نمایند.

کدو و آب مروارید

خطر بروز مشکلات بینائی نظیر آب مروارید و تخریب لکه زرد شبکیه در سالمندانی که سطح آنتی‌اکسیدان بتا کاروتن خونشان پایین است در مقایسه با افرادی که دارای سطح بالاتری از این آنتی اکسیدان هستند، بیشتر است.

با افزودن کدو حلوایی به سوپ و خورشت می‌توان به افزایش دریافت بتا کاروتن در سالمندان کمک نمود.

کدو و سرماخوردگی و آنفلوانزا

به هنگام سرماخوردگی و آنفلوانزا، سطح آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین C ،E، بتا کاروتن و آلفا کاروتن در بدن کاهش می‌یابد.

کدو حلوایی و کدو مسمایی از منابع این آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و می‌توانند افراد را در مقابل سرماخوردگی‌های شایع و آنفلوانزا محافظت نمایند.

کدو و بیماری قلبی

تصور می‌شود که رنگدانه لیکوپن، ویتامین C، ویتامین A و بتاکاروتن موجود در کدو حلوایی و کدو تنبل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهند.

این مواد به جلوگیری از تخریب و انسداد دیواره رگ‌ها توسط کلسترول LDL کمک می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها