نقدی بر عملکرد حامد لک؛ دروازه سقوط!

فضای این روزهای پرسپولیس، تحت‌تأثیر اشتباه مرگبار حامد لک در بازی با صنعت نفت آبادان است.

نقدی بر عملکرد حامد لک؛ دروازه سقوط!

فضای این روزهای پرسپولیس، تحت‌تأثیر اشتباه مرگبار حامد لک در بازی با صنعت نفت آبادان است. گلر سرخ‌ها به شکلی ناشیانه یک سانتر ساده را تبدیل به گل به‌خودی کرد تا سرتیتر اخبار شود. حالا همه در این مورد حرف می‌زنند؛ برخی حامد لک را متهم می‌کنند و بعضی هم سراغ مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس یعنی داوود فنایی می‌روند. در این میان چند نکته قابل توجه وجود دارد که آنها را با هم مرور می‌کنیم.

 

   لک، سوشای دوم؟

تجربه تاریخی نشان می‌دهد راز اصلی قهرمانی در فوتبال ایران، کمتر گل خوردن است، نه بیشتر گل زدن. بنابراین تیم‌هایی با ساختار دفاعی قدرتمندتر، در این زمینه موفق‌تر هستند. صد البته وقتی در مورد ساختار دفاعی حرف می‌زنیم، دروازه‌بان هم یک بخش خیلی مهم از آن به‌حساب می‌آید. پرسپولیس در سال‌های گذشته با علیرضا بیرانوند و همین حامد لک به خوبی این پیش‌نیاز را تامین کرده بود و جام‌های پیاپی به‌دست می‌آورد. امسال اما افت لک، قهر رادوشوویچ و خرید احمد گوهری فعلا نتوانسته کار را برای قرمزها در بیاورد. گل‌های مفتی که لک در این فصل خورده، می‌تواند منجر به از دست رفتن یک جام قهرمانی برای پرسپولیس شود؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد، برای همیشه اسم لک را کنار سوشا مکانی قرار خواهد داد. مکانی در لیگ پانزدهم حضوری زیانبار درون دروازه پرسپولیس داشت و با اشتباهات فاحش خود باعث شد سرخپوشان مقام قهرمانی را فقط به‌خاطر تفاضل گل از دست بدهند. واقعا حق لک نیست که هم‌ردیف سوشا مکانی قرار بگیرد. حامد باید به‌خودش بیاید و تبدیل به همان گلری شود که پرسپولیس روی بال‌های او به فینال لیگ قهرمانان رسید و طعم گلات را چشید.

 

    انتخاب متفاوت فرهاد و یحیی

قطعا ظالمانه است اگر فقط براساس یک بازی، کیفیت احمد گوهری را داوری کنیم. او برابر مس رفسنجان خوب نبود و به سرعت روی نیمکت برگشت. حالا شاید گوهری بعدا بهتر شود یا نشود. با این حال فعلا به‌نظر می‌رسد فرهاد مجیدی در انتخاب دروازه‌بان دوم، خوش‌سلیقه‌تر از یحیی گل‌محمدی بوده است. فرهاد علیرضا رضایی را برای تیمش جذب کرد که واقعا گلر خوبی است و هر گاه به میدان رفته عملکرد خوبی داشته، سلیقه یحیی اما احمد گوهری بود که هنوز نتوانسته کادرفنی را روسفید کند. اگر گوهری جور لک را نکشد، گل‌محمدی حتما باید بابت چنین انتخابی پاسخگو باشد.

 

    آدرس غلط داوود فنایی

گفتیم که این چند روز هجمه‌ها روی داوود فنایی هم زیاد بوده است. مربی دروازه‌بان‌های پرسپولیس اما با انتشار یک مطلب در شبکه‌های اجتماعی از خودش دفاع کرد. فنایی نوشت کار لک هیچ ایرادی ندارد و همه اشکالات متوجه خود اوست. رفتار این مربی در حمایت از شاگردش کاملا «مسئولانه» بود و مورد ستایش هم قرار گرفت، اما فنایی دارد آدرس غلط می‌دهد. مشکل فقط به اشتباهات لک مربوط نمی‌شود. در 2 سال اخیر علیرضا بیرانوند و بوژیدار رادوشوویچ هم زیرنظر او دچار افت شدند. شاید بتوان گفت یک دروازه‌بان مشکل فردی یا روحی دارد، اما آیا افول تدریجی 3گلر تصادفی است؟ پس کادرفنی این وسط چه نقشی دارد؟ نباید جلوی افت همزمان همه گلرها را بگیرد؟ دستمزد بالای مربی دروازه‌بان‌ها بابت چه به او پرداخت می‌شود؟

 

    واقعا پرسپولیس عابدزاده را نخواست؟

نکته آخر هم مربوط می‌شود به شایعه‌ای که این اواخر در فضای فوتبال ایران منتشر شد. بعد از راهیابی تیم ملی به جام‌جهانی که همزمان شد با فیکس شدن امیر عابدزاده، پدر او احمدرضا بدون هیچ توضیحی تمامی اعضای کادرفنی پرسپولیس را در اینستاگرام آنفالو کرد. آن زمان گفته شد دلیل ناراحتی احمدرضا این است که ابتدای فصل پیشنهاد شد امیر پسر او به پرسپولیس برگردد، اما کادرفنی این پیشنهاد را نپذیرفت. راستش پذیرفتن این شایعه خیلی سخت است، چون عابدزاده کوچک فصل درخشانی را در ماریتیمو پرتغال پشت سر گذاشته بود و بعید به‌نظر می‌رسید که قصد ترک اروپا را داشته باشد. عابدزاده هم‌اکنون گلر تیم دسته دومی پومفرادینا در اسپانیا است و آنجا هم کارنامه خوبی دارد. با این تفاسیر حتی اگر یک درصد کادرفنی پرسپولیس امکان جذب امیر عابدزاده را داشت و این فرصت را از دست داد، مرتکب اشتباه بسیار بزرگی شده است.

 

گوهری فیکس بود؟

حامد لک امیدوار بود در بازگشت به ترکیب پرسپولیس نمایش خوبی ارائه کند تا پیش از داربی به شرایط ایده‌آلی برسد اما اشتباه فاحش او روی گل اول نفت‌آبادان اوضاع را بدتر کرد؛ گلی که باعث شکست تیم یحیی شد و در فاصله 2‌هفته مانده تا داربی اختلاف در صدر جدول را به 6‌امتیاز رساند. لک که امسال فصل خوبی را با پرسپولیس پشت سر نگذاشته و اشتباهاتی کلیدی داشته، در حالی در آبادان به ترکیب اصلی پرسپولیس برگشت که در بازی با مس احمد گوهری درون دروازه قرار گرفته بود. هرچند گوهری نمایش چندان مطلوبی در این بازی نداشت و روی چند صحنه متزلزل نشان داد، ولی انتظار می‌رفت که کادر فنی پرسپولیس از گوهری مقابل تیم سابقش استفاده کند. از طرفی گوهری بعد از بازی با مس به کادر فنی گفته بود که کمی استرس داشته و با سبک بازی پرسپولیس و مدافعان این تیم هماهنگ نبوده است. جالب اینکه روند تمرینات پرسپولیس قبل از بازی با صنعت‌نفت طوری پیش می‌رفت که گوهری تصور می‌کرد در این بازی هم به میدان می‌رود. براساس شایعاتی که منتشر شده، او قرار بود یکشنبه‌شب در چهارچوب دروازه بایستد ولی هنگام گرم‌کردن و دقایقی قبل از شروع بازی یکباره متوجه شد که تصمیم یحیی گل‌‌محمدی تغییر کرده و قرار است لک دوباره در چهارچوب دروازه قرار بگیرد؛ اتفاقی که حاصلش به شکست پرسپولیس در آبادان ختم شد. حالا بازی‌کردن لک انتقادهای زیادی از کادر فنی پرسپولیس را به همراه داشته و باید دید مربیان این تیم برای بازی با نفت مسجدسلیمان و داربی پایتخت چه تصمیمی خواهند گرفت.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها