موضع هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال علیه اقدامات خودسرانه عزیزی خادم

فدراسیون فوتبال قصد دارد با وارونه جلوه دادن واقعیت، موضوع را به گونه دیگری نشان دهد.

موضع هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال علیه اقدامات خودسرانه عزیزی خادم

برخی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال نسبت به عدم شفافیت و اقدامات خودسرانه رئیس و مشاور حقوقی وی به صورت علنی موضع‌گیری کرده‌اند.

هزینه یک تبریک، برای فدراسیون فوتبال بالا رفته است. تبریکی از سوی فیفا بابت اقداماتی که در ارتباط با اساسنامه صورت گرفته، اما عدم شفافیت در این باره، قیامی از داخل فدراسیون به راه انداخته است.

نحوه اطلاع رسانی فدراسیون فوتبال درباره مکاتبه فیفا در امور مربوط به اساسنامه که آن را در «خبری فوری» روی سایت قرار دادند، صرفاً یک خبر ناقص از تبریک فیفا بابت اقدامات صورت گرفته بود و سپس غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال با اشاره به این موضوع، صحبت‌هایی را مطرح کرد که بوی پیروزی می‌داد. آن هم با استناد به یک رأی در اعتراض شخصی حیدر بهاروند به نامه سازمان بازرسی کل کشور در دیوان عدالت اداری. رأیی که خود به اساسنامه فدراسیون فوتبال و ماده یک و 87 آن استناد کرده است؛ ماده 87 اساسنامه ماهیت حقوقی فدراسیون را تا یک سال لازم الاجرا دانسته که باید به موجب بازنگری قانون ملی ورزش کشور توسط دولت و مجلس صورت بگیرد یا تصویب شود.

این اساسنامه‌ای است که به تأیید فیفا رسیده و این نهاد بین‌المللی نیز یک سال از زمان برگزاری انتخابات به هیئت رئیسه جدید فرصت داده تا این ماده را به سرانجام برسانند و این غیر قابل باور است که نهادی چون فیفا توافق مکتوب خود را فراموش کند و بدون توجه به بازنگری قانون در مجلس، بخواهد اقدامات صورت گرفته درباره اساسنامه را نهایی بداند و آن را تبریک بگوید. پس می‌توان به این مسئله پی برد که بخشی از نامه فیفا پس از تبریک، پنهان مانده و این عدم شفافیت باعث خشم اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هم شده است. مسلم است که فیفا بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی و بازنگری قانون، امور مربوط به اساسنامه را نهایی نمی‌داند و اقدامات لازم باید صورت بگیرد، اما فدراسیون فوتبال قصد دارد با وارونه جلوه دادن واقعیت، موضوع را به گونه دیگری نشان دهد.

این مسئله و البته ادبیات مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال نسبت به اظهارات برخی نمایندگان مجلس، مخالفت علنی برخی اعضای هیئت رئیسه را به دنبال داشته است. احمدرضا براتی که خود از نفرات اصلی نگارش اساسنامه فدراسیون فوتبال و آیین نامه‌های کمیته‌ها بوده، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و مهرداد سراجی و احسان اصولی نیز به عدم شفافیت مالی، حقوقی، جزیره‌ای بودن فدراسیون و ادبیات نامناسب اعتراض کرده‌اند.

فدراسیون فوتبال قصد دارد با خارج کردن مجلس از روند اصلاح اساسنامه به نوعی مقابل قوه مقننه بایستد یا به آن دهن‌کجی کند. همانطور که شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال با وجود رد صلاحیت حیدر بهاروند، یک سال است او را به صورت غیر قانونی به عنوان سرپرست نایب رئیسی فدراسیون فوتبال منصوب کرده است. این بازی فدراسیون فوتبال برای ایستادن مقابل قوانین داخلی کشور که حتی برای فیفا قابل قبول نیست، حالا مخالفانی دارد و سه عضو هیئت رئیسه به سبک خود و زیر میز زدن، قصد دارند این بازی را به هم بریزند.

در این بین شاید لازم است که دیگر اعضای هیئت رئیسه نیز به جای منفعل بودن، اقداماتی انجام دهند که در راستای اجرای قانون باشد تا با قانون گریزان مقابله کنند. اقدامی که در فدراسیون قبلی نیز رقم نمی‌خورد و نمونه‌ای از فجایع آن قرارداد مارک ویلموتس با امضای تمام اعضای هیئت رئیسه بود، اما حالا تعدادی از اعضای هیئت رئیسه نشان داده‌اند قصد منفعل بودن ندارند و علیه اقدامات غیر قانونی و خودسرانه قیام می‌کنند. اقدامی که شاید کم‌سابقه یا حتی بی‌سابقه است و این انتظار از دیگر اعضای هیئت رئیسه نیز وجود دارد، چرا که آنها باید حافظ منافع فوتبال باشند و امیال شخصی عده‌ای را دنبال نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها