حمله واعظ آشتیانی به رییس فدراسیون فوتبال:

فوتبال گروگان تاج است!

امیررضا واعظ اشتیانی گفت: تیم‌ها همه زحمت کشیدند و این حرف و حدیث‌ها هم وجود دارد. متاسفانه بعضی وقت‌ها نوع داوری‌ها طوری بود که شائبه به وجود آورد. البته قصد آن داورها هم اشتباه کردن نبوده ولی این اتفاقات باعث شائبه‌ها شد. نکته اینجاست در زمان آقایان ما یک لیگ بدون حاشیه نداشتیم. نزدیک 15 سال است فوتبال دست این افراد گروگان گرفته شده. خب حاصل آن چه بوده؟ همین حواشی است. چون مدیریتی وجود ندارد و فقط مدعی تجربه داشتن هستند.

فوتبال گروگان تاج است!

به گزارش مستقل آنلاین؛ امیررضا واعظ اشتیانی درباره حواشی اخیر لیگ برتر گفت: متاسفانه بعضی وقت‌ها نوع داوری‌ها طوری بود که شائبه به وجود آورد. البته قصد آن داورها هم اشتباه کردن نبوده ولی این اتفاقات باعث شائبه‌ها شد.

خبرآنلاین نوشت: این روزها بحث مجوز حرفه‌ای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس بسیار داغ شده و یکی از مسائل مهم آن‌ها در مسیر کسب این مجوز بحث مالکیت است. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال روز جمعه در گفتگویی تلویزیونی از پیشنهاد خود برای حل این مشکل رونمایی کرد. او مدعی شد باید دو باشگاه پیکان و سایپا منحل شوند تا مالکیت استقلال و پرسپولیس به دو کارخانه خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا برسد. صحبت‌های اخیر مهدی تاج واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشته است.

امیررضا واعظ آشتیانی در خصوص این پیشنهاد اخیر تاج و دیگر مباحق مطرح شده از سوی او مانند بحث افزایش سهمیه بازیکنان خارجی و پرونده شستا صحبت کرده است. گفتگو با مدیرعامل سابق استقلال در ادامه امده است:

این روزها بحث درباره مالکیت استقلال و پرسپولیس داغ شده و مهدی تاج هم پیشنهاد کرده با انحلال پیکان و سایپا، سرخابی‌ها به کارخانه‌های این دو تیم واگذار شوند. نظر شما درباره این پیشنهاد چیست؟

صحبت‌های ایشان کاملا خام و نپخته بود این حرف از روی بی‌تجربگی زده شد. نشان دادند نه ورزشی هستند و نه اقتصادی. سایپا و پیکان امتیاز دارند و تیمی که امتیاز دارد را نمی‌توان منحل کرد. در آن صورت امتیازشان چه می‌شود؟ از نظر اقتصادی پیکان در لیگ برتر است و قیمتی دارد. مگر اینکه مجوز باشگاهی‌اش را منحل کنند که بحثش جداست. بعد اینکه فراموش نکنید خود کارخانه‌های سایپا و ایران‌خودرو در تامین هزینه دو باشگاه چالش دارد. چگونه است دو باشگاهی که 500 میلیارد هزینه دارند را به این دو کارخانه بسپارند؟ این قیاسی که ایشان با سپاهان کرد که دو تیم بودند و یکی منحل شد مع‌الفارق است. اصلا منطق ندارد دو باشگاهی که طرفداران میلیونی دارند را با یک باشگاهی که طرفدار زیادی ندارد مقایسه می‌کنید؟ این چه استدلالی است؟ نشان‌دهنده این است که رئیس فدراسیون فوتبال چه نگاهی دارد. مردم با این صحبت‌ها فهمیدند او چقدر به مسائل آشنایی، فرهنگی و اقتصادی آشنایی دارد. یعنی نماد کمالات ایشان در این حوزه مشخص شد.

به نظر شما خود این صحبت‌ها در بحث مجوز حرفه‌ای خطرناک نیست؟ چون الآن AFC خیلی روی صحبت‌های مدیران فوتبالی ما تمرکز دارد.

خودش با نوع ادبیاتش کد می‌دهد. البته عمدی ندارد و از روی عدم آگاهی و آشنایی به فضای رسانه است. مطلبی که وجود دارد این است که دولت اگر می‌خواهد مشکل مالکیتی استقلال و پرسپولیس را حل کند باید کاری کند دو باشگاه از موضوعیت دولتی بودن خارج شوند. یک تیم هم خارج شود کافی است. حرف فیفا این است که دولت نمی‌تواند مجمع دو باشگاه را همزمان داشته باشد ولی یک تیم مشکلی ندارد. الآن هم در خیلی کشورها دولت باشگاه دارد. می‌توانند یکی از بین استقلال و پرسپولیس را نگه دارند و یکی دیگر منتقل شوند. من بارها گفتم مجموعه‌هایی هستند که حیاط خلوت تعبیر می‌شوند. از نظر درآمدی هم می‌توانند برای یکی از دو باشگاه هزینه کنند. اگر پیکان خیلی بضاعت مالی داشت مثل سپاهان خرج می‌کرد.

الآن یکی از دو باشگاه به وزارت اقتصاد رفته و یکی در وزارت ورزش مانده. این راهکار درستی بود؟

این اشتباه بزرگی بود و بعید می‌دانم در بحث مجوز حرفه‌ای کمک کند. مگر اینکه فیفا و AFC در بحث دولتی بودن تعاریف خاصی داشته باشند. من بعید می‌دانم ولی شاید خوش‌شانس باشیم که بپذیرند دولت دو تیم داشته باشد و مجمع آن‌ها متفاوت باشد. آنچه که از مفهوم دولتی بودن برمی‌آید این است که دولت حتی با مجامع مجزا نباید دو تیم داشته باشد.

یک تصمیمی هم در خصوص افزایش سهمیه بازیکنان خارجی گرفته شده و از این طریق می‌خواهند قیمت بازیکنان داخی را مدیریت کنند. به نظر شما تاثیری خواهد گذاشت؟

قیمت بازیکن خارجی برعکس بازیکن ایرانی مشخص است ولی این در کشور ما تاثیر ندارد. فوتبال ما هیچ قید و بند و مدیریتی ندارد و این استدلال‌ها جواب نمی‌دهد. من بارها گفتم 5000 میلیارد هزینه می‌شود و آورده‌ای هم ندارد. تنها راهش ارزان‌سازی ورزش حرفه‌ای است. یک فرمولی دارد که باید در فدراسیون‌ها و باشگاه‌ها عملیاتی شود. نظر من این است که اراده‌ای برای این کار وجود ندارد. چون ضعف مدیریت و ناتوانی داریم. سال 88 سقف قرارداد گذاشتند و سازوکارش را بلد نبودند. همان سقف سال بعد کف قرارداد شد. مشکل ما اراده نداشتن و سوءمدریتی بود. فقط باید سازوکاری که سیستماتیک تعریفش را دارم اجرایی شود. اگر من بودم حتما انجام می‌دهم. اعتقاد دارم هم دست‌هایی در کار است که ارزان‌سازی انجام نشود و اراده‌ای هم وجود ندارد. در عین حال این‌کاره هم نیستند! دوستان از نظر ادعا نمره بالایی دارند ولی عملکردشان پر از سوءمدیریت و مفسده‌های اقتصادی است.

مهدی تاج در ماجرای شستا گفته فدراسیون قبلی دفاع نکرده است. موافق صحبت ایشان هستید؟

همیشه همین است. این بی‌انصافی است عده‌ای مسبب اتفاقی شوند و هزینه‌ای بابت وکلا تحمیل شود و آن‌ها زحمت بکشند ولی در نتیجه همان مسببان برداشت کنند. من به عملکرد عزیزی خادم انتقاد داشتم ولی آدم بی‌انصاف نباشد. تمام این اتفاقات ناشی از نوع قراردادی بود که آقایان بستند و پولی به ویلموتس پرداخت کردند. همه این‌ها دستپخت خودتان است. اصلا کل فوتبال امروز ما دستپخت خودتان است. جماعتی که یکی به کشوی جادویی شهرت دارد، یکی به ویلموتس و ...! خیلی بی‌انصافی است این جماعت بگویند پرونده پیگیری نشده. همین شکسته شدن رای ویلموتس را چه کسی دفاع کرده است؟ شما کردید؟

الآن هم گفتند شکایت عزیزی خادم رد شده و حتی به نوعی او را تهدید به شکایت کردند.

از کجا فهمیده رد شده؟ مگر دادگاه رای داده؟ دادگاه مجاز نیست بدون انتشار رای آن را به کسی بگوید. بعد در مورد شکایت از عزیزی خادم مگر او فوتبالی است؟ ایشان الان در فوتبال نیست. خود تاج دو سال تماشاگر بود و بیرون فوتبال قرار داشت کسی هم سراغش نرفت. ایشان مگر بیماری قلبی نداشت که ناگهان برگشت؟ همه چیز خوب شد؟

این روزها پس از قهرمانی پرسپولیس تیم‌های رقیب معتقدند در لیگ ما بی‌عدالتی وجود دارد و در راه قهرمانی به آن‌ها کمک شده است. چقدر این مسائل را قبول دارید؟

تیم‌ها همه زحمت کشیدند و این حرف و حدیث‌ها هم وجود دارد. متاسفانه بعضی وقت‌ها نوع داوری‌ها طوری بود که شائبه به وجود آورد. البته قصد آن داورها هم اشتباه کردن نبوده ولی این اتفاقات باعث شائبه‌ها شد. نکته اینجاست در زمان آقایان ما یک لیگ بدون حاشیه نداشتیم. نزدیک 15 سال است فوتبال دست این افراد گروگان گرفته شده. خب حاصل آن چه بوده؟ همین حواشی است. چون مدیریتی وجود ندارد و فقط مدعی تجربه داشتن هستند. البته بیشتر این تجربه‌ها عمر تلف کردن است. بعضی‌ها موهایشان را در آسیاب سفید می‌کنند و بعضی‌ها در اثر کسب تجربه. فکر می‌کنم این حواشی به سوءمدیریت فدراسیون و نوع داوری‌ها برمی‌گردد و باعث شده مردم اینطور قضاوت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها