تفاوت ساپینتو، مورایس و گل محمدی از دیدگاه جلال چراغپور

نمی توان مورایس را با ساپینتو مقایسه کرد چون در باشگاه سپاهان همه چیز سر جایش است و این باشگاه ها سال هاست که کم نوسان بوده و هست.

تفاوت ساپینتو، مورایس و گل محمدی از دیدگاه جلال چراغپور

کارشناس فوتبال در مورد شرایط سرمربیان 3 تیم مدعی قهرمانی لیگ برتر صحبت و دلایل جا ماندن استقلال از کورس را تشریح کرد.

بیست و دومین دوره لیگ برتر دو هفته دیگر به پایان می رسد؛ آن هم در حالیکه هنوز معمای قهرمانی لیگ حل نشده و پرسپولیس، سپاهان و حتی استقلال شانس قهرمانی دارند. با جلال چراغپور از کارشناسان خبره و با سواد فوتبال کشور در مورد شرایط این سه تیم در فوتبال و اینکه چرا استقلال از کورس قهرمانی جا ماند گپ و گفتی داشتیم. او به صورت مبسوط در مورد وضعیت فوتبال کشورمان و محدودیت ها و توانایی های فوتبالیست های ما صحبت کرد. با این حال بخشی از صحبت های چراغپور که در مورد شرایط این سه مربی بود را منتشر کردیم. صحبت های او را در زیر می خوانید:

* فوتبال ویژه ایران و 2 سال زمان برای خارجی‌ها

صحبت هایی که من مطرح می‌کنم نظر شخصی من نیست بلکه آنچه که از فوتبال روز دنیا می دانم و آن را با فوتبال خودمان تطبیق می دهم را بیان می کنم که حاصل سال ها مطالعه و تجربه است و در حال حاضر هم پیگیری می کنم که مثلا ژوزه مورینیو چه گفت و فلان مربی چه کرد و ... با این حال گاهی برخی از صحبت هایم به مذاق برخی خوش نمی آید اما این ها حرف ها و نظرات شخصی من نیست.  مربیان خارجی برای اینکه شناخت عمیقی از فوتبال ما پیدا کنند به 2 سال زمان نیاز دارند، زیرا فوتبال ما ویژه است و این خاص و ویژه بودن معنایش الزاما بهترین بودن نیست. اینکه تصور کنیم فوتبال ایرانی مثل کشتی ایرانی در جهان بی نظیر است، تصور درستی نیست. فیزیک و تکنیک کشتی گیرهای ما را هیچ جای دنیا ندارند. مگر اینکه آمریکایی ها با استفاده از مربیان مهاجرت کرده با فنونش آشنا شوند یا ژاپنی‌ها از تمامی فن و فنون کشتی ما فیلمبرداری کنند تا با آن آشنا شوند. 

* کندی نژاد و محدودیت های فوتبال ما

فوتبال ما کندی نژادی (مادرزاد) دارد. این کندی در خط دفاع بیشتر مشهود است. به همین دلیل کی روش سال ها در قلب دفاع تیم ملی 8 مدافع را در این سال ها جابه جا کرد، پژمان منتظری و پورعلی گنجی را کنار هم گذاشت، شجاع خلیل زاده و کنعانی زادگان را امتحان کرد، مجید حسینی و روزبه چشمی و ... را هم امتحان کرد. کندی نژادی در فوتبال داریم.

شاید در بین 440 بازیکن لیگ برترمان فقط یکی مثل قائدی داشته باشیم که فوتبال را سریع بازی می کند و نوع فوتبالش با سایرین متفاوت باشد. ساپینتو که از کی‌روش بزرگ تر نیست! زمان می برد تا او از فوتبال کشورمان شناخت عمیق و ساختاری پیدا کند.  فوتبال ما محدودیتی دارد. محدودیت‌هایی در تکنیک و رفتار با توپ، محدودیت در سرعت و... ساپینتو هم که به تازگی به فوتبال‌مان آمده نیاز به زمان دارد تا مثلا بداند که در فوتبال ما دفاع خطی جواب نمی دهد و باید از یک هافبک دفاعی هم استفاده کرد. 

ساپینتو به بن بست رسید

مصاحبه سایپینتو سرمربی استقلال را بعد از تساوی خانگی با نفت آبادان خواندید یا دیدید؟ گفت خسته شده است! صحبت های او به نوعی اقرار به بن بست در فوتبال‌مان بود. او ناامید و مستاصل شده است. رفتارش را با روزهای اولی که در فوتبال ما بود مقایسه کنید. او روزهای اول پر انرژی بود، گربه هم می دید دنبالش می‌کرد و... اکنون اما ناامید و مستاصل شده است. بگذارید برایتان مثالی بزنم، «آری هان» سرمربی هلندی وقتی به ایران آمد، با یک خودرو تشریفاتی به استقبالش رفتیم و بعدها مسائلی در فوتبال‌مان دید که حتی ساکش را برنداشت و با یک دست لباس و پشت وانت راهی فرودگاه شد تا برود! در واقع فرار کرد.

ساپینتو هم مربی قابل احترامی است. او برای موفقیت تیمش تلاش می کند که تلاشی قابل احترام است، اهل مبارزه و جنگیدن است که این هم قابل احترام است. تفکر می کند تا ببیند کجای کار مشکل دارد اما واقعیت این است که فوتبال ما پیچیدگی های خاص خود را دارد. کاملا پیچده و خاص است! به همین دلیل می گویم که او به 2 سال زمان نیاز دارد تا به خوبی فوتبال ما را عمیق بشناسد و اکنون نا امید و مستاصل است. 

*مورایس دغدغه ندارد

نمی توان مورایس را با ساپینتو مقایسه کرد چون در باشگاه سپاهان همه چیز سر جایش است و این باشگاه ها سال هاست که کم نوسان بوده و هست. او در باشگاه سپاهان آرامش ذهنی دارد اما ساپینتو با اتفاقاتی روبه رو شده که آرامش ذهنی‌اش را از دست داده است.

تغییرات مدیریتی در باشگاه، مشکلات ریز و درشت دیگر و... از سویی دیگر نمی توانیم یک اصل را برای تمام باشگاه ها در نظر گرفت. اینکه مثلا بگوییم چرا فولاد با نکونامی که بیش از دو سال در آن باشگاه بود چرا موفق نشد، چرا او در وسط رقابت های لیگ قهرمانان آسیا استعفا کرد، چرا تراکتور چنین و چنان شد و... به دلیل اینکه داده های درستی نداریم نمی توانیم نظر دقیقی بدهیم و یک نظر را هم برای همه باشگاه ها نمی توانیم به کار بگیریم.

کی روش خیلی زود محدودیت های فوتبال مان را شناخت

کارلوس کی روش خیلی زود محدودیت های فوتبال ما را شناخت! به همین دلیل هم به دنبال بازیکنان ایرانی شاغل در سراسر دنیا رفت، او تا آمریکا و کانادا به دنبال بازیکن رفت. اشکان دژاگه را آورد، رضا قوچان نژاد را پیدا کرد و... چون می دانست فوتبال ما ذاتا کند است. به همین دلیل 400 بازیکنی که پیش چشمش بودند را انتخاب نمی کرد و به دنبال بازیکن در اقصی نقاط دنیا رفت. 

*یحیی در فوتبال ما رشد کرده است

کارلوس کی روش خیلی زود محدودیت های فوتبال ما را شناخت! به همین دلیل هم به دنبال بازیکنان ایرانی شاغل در سراسر دنیا رفت، او تا آمریکا و کانادا به دنبال بازیکن رفت. اشکان دژاگه را آورد، رضا قوچان نژاد را پیدا کرد و... چون می دانست فوتبال ما ذاتا کند است. به همین دلیل 400 بازیکنی که پیش چشمش بودند را انتخاب نمی کرد و به دنبال بازیکن در اقصی نقاط دنیا رفت. 

*یحیی در فوتبال ما رشد کرده است

با وجود همه این مسائل، ساپینتو در جام حذفی با استقلال شانس قهرمانی دارد. اگر استقلال و پرسپولیس به فینال حذفی رسیدند بهترین کار این است که داور خارجی برای دربی انتخاب شود. چون استقلالی ها اعتمادشان را به داور ایرانی از دست داده اند. صحنه ای که در دربی 100 پایتخت رخ داد هند پنالتی بود اما داور آن را اعلام نکرد. شاید با آن هند مسیر بازی تغییر می کرد. بنابراین اگر دو تیم به فینال رسیدند باید داور خارجی انتخاب شود تا تمامی حرف و حدیث ها به پایان برسد.

*اعتمادمان به داور ایرانی را از دست داده‌ایم

به دلیل اتفاقاتی که در جریان مسابقات لیگ رخ داد و داوران یکنواخت قضاوت نکردند  و گاهی شاهد پرخاش داوران به بازیکنان بودیم یا اینکه بازیکنان قصد فریب داور را داشتند باید بگویم اعتمادمان را به داوران ایرانی از دست داده ایم چون زمانی که مثلا تقریبا تمامی بزرگان داوری فوتبال ما می گویند آن صحنه دقایق ابتدایی دربی 100 هند پنالتی بود اما یک داور آن را خطا نمی گیرد تناقض برای مان پیش می آید.به همین دلیل هم حرف و حدیث پیش می آید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها