مرزبان: کاش اسکوچیچ خودش استعفا می‌داد

ای کاش اسکوچیچ خودش در آن مقطع استعفا می‌داد چرا که شواهد نشان می‌داد او برکنار خواهد شد.

مرزبان: کاش اسکوچیچ خودش استعفا می‌داد

کارشناس و مربی فوتبال در مورد شرایط لیگ برتر و تیم ملی و فدراسیون فوتبال نکات جالبی مطرح کرد.

علیرضا مرزبان در ابتدای حرف‌‌هایش گفت: با توجه به اینکه تغییرات بزرگی را در تیم‌ها امسال شاهد بودیم، برخی تیم‌ها هنوز این مشکل را دارند که از بازیکنان جدید خود نتوانستند به خوبی استفاده کنند و با توجه به اینکه بیشتر این بازیکنان بر اساس رزومه خود نفرات با کیفیتی هستند این موضوع نشان می‌دهد مربیان نیاز به زمان بیشتری دارند تا بتوانند تیم مورد نظر خودشان را از لحاظ تاکتیکی و روانی راهی مسابقات کنند.

وی افزود: می‌توانیم بگوییم تا همینجای کار جدول به سه دسته تقسیم شده است، گروه اول پرسپولیس، گل گهر و استقلال هستند که امتیازات خوبی توانستند جمع کنند. گروه دوم سپاهان، فولاد، تراکتور، مس رفسنجان و نفت مسجد سلیمان هستند و گروه سوم از ذوب آهن، پیکان، نساجی و آلومینیوم اراک شروع می‌شود تا مس کرمان و هوادار و صنعت نفت و ملوان. این در واقع نشان دهنده این است که تیم‌ها به کدام سمت در حال حرکت هستند. چند تیم بالای جدول که اسم برده شد برای قهرمانی سازماندهی شدند که برخی مثل سپاهان و فولاد ممکن است از روند امتیاز گیری خودشان ناراضی باشند و این در بین هواداران تیم‌ها هم مشهود است.

کارشناس فوتبال ادامه داد: هواداران پرسپولیس برای مثال در ابتدای فصل با توجه به یارگیری تیم انتظار بالایی داشتند و این انتظار در چند هفته اول شاید برآورده نشد ولی در ادامه شرایط بهتر شد و امتیازات خوبی می‌گیرند و مهاجم هدف خوبی اضافه کردند که مشکلات آنها را برطرف کرد و به سمت خوبی حرکت می‌کنند. استقلال با توجه به نتایج سینوسی‌اش به ثبات رسیده است و با توجه به برد در بازی اخیر شرایط بهتری در جدول رقم زدند و شناخت مربی روی بازیکنان بیشتر می‌شود و اضافه شدن مرادمند و یزدانی به خط دفاعی این تیم کمک خواهد کرد. سپاهان در سال اولی که من و محرم نویدکیا کارمان را شروع کردیم من و محرم نویدکیا در فاکتورهایی که فوتبال حرفه‌ای دنیا دارد بهترین عملکرد را داشتیم و 65 امتیاز کسب کردیم و عملکرد قابل قبولی داشتیم. از هر نظر ما تیم برتر لیگ بودیم ولی دوم شدیم.

مرزبان ادامه داد: در سال دوم تیم از یک کانالی که مشخص نیست از روز اول و در شرایطی که برای قهرمانی آماده می‌شدیم تیم وارد حاشیه شد و این مسائلی که پیش آمد همان نکات مثبت سال نخست به نقاط منفی تبدیل شد و نتایج دور از انتظاری رقم خورد که اوجش حذف در لیگ قهرمانان آسیا بود و در ادامه کار محرم نویدکیا با توجه به فوتبال خوبی که تیمش بازی می‌کرد و شرایط قهرمانی را داشت با توجه به شرایط روحی در تیم و حاشیه‌هایی که ایجاد شد منجر به جدایی من و محمود کریمی شد تا نویدکیا بتواند فضای جدیدی در تیم ایجاد کند ولی در این زمینه بازهم تیم نتایج خوبی کسب نکرد چون آن حواشی کار خودش را کرد. در کل نویدکیا راه موفقی را داشت طی می‌کرد و می‌توانست از لحاظ فنی و نتیجه گیری به شراط خوبی برسد. به هر جهت تغییرات زیادی در سپاهان شکل گرفت، بازیکنان زیادی آمدند و مربیان مطرحی اضافه شدند که با توجه به شرایطی که فراهم شده انتظار هواداران خیلی بیشتر از این بود و امتیازات خوبی گرفته نشده ولی سپاهان هواداران خوبی دارد که می‌توانند با پشتیبانی خوب از تیم‌شان به آنها کمک کنند تا به شرایط بهتری برسند.

وی در ادامه عنوان کرد: از سوی دیگر تیم گل گهر سیرجان است که با توجه به حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت و شناختی که از فوتبال ایران دارد در کنار فولاد باید جزو مدعیان قهرمانی به حساب بیاوریم و این دو تیم هم می‌توانند با توجه کیفیتی که دارند و نتایج خوبی که می‌گیرند مدعی هستند و روی آنها باید حساب کرد. در کل شرایط تیم های امسال و شرایط لیگ خوب است و روی صحبت من با هواداران است که به تیم ها و مربیانشان حمله نکنند و فرصت دهند و حمایت کنند تا لحظه آخر که از این جهت تیم ها ضربه نخورند.

مرزبان در مورد جدایی اسکوچیچ از تیم ملی خاطرنشان کرد: اسکوچیچ در شرایطی به تیم ملی اضافه شد که انتقادات زیادی متوجه او بود، چه از لحاظ انتخاب او چه از لحاظ رزومه‌اش که تجربه ملی در آن نبود و اکثراً مخالف او بودند ولی وقتی نتایج از راه رسید با توجه به شرایطی که در زمان ویلموتس رقم خورد اوضاع تغییر کرد و بخش عمده‌ای از این به خاطر بازیکنان بود و تلاشی که برای دفاع از وجهه ورزشی خودشان داشتند و در مجموع شرایط طوری رقم خورد که خیلی سریع به جام جهانی صعود کردیم. دلایل مختلفی منجر به برکناری اسکوچیچ شد یکی از آنها عدم ثبات در فدراسیون بود و دیگر عدم ثبات در دعوت بازیکنان به تیم ملی بود و از سوی دیگر چون بازیکنان مطمئن شده بودند به جام جهانی صعود کردند باعث شد شخصیت و کاراکتر خود اسکوچیچ جذابیت لازم را برای بازیکنان نداشته باشد و این تغییر خیلی ملموس بود چرا که از هر طرف به او حمله می‌شد و بی انضباطی در اردوهای تیم ملی و تشکیلات فدراسیون وجود داشت و حملاتی از داخل خود فدراسیون به اسکوچیچ می‌شد و انتقاداتی که صورت گرفت باعث شد شرایط به سمتی برود که ماندن اسکوچیچ غیر ممکن شود. برای همین می‌گویم ای کاش اسکوچیچ خودش در آن مقطع استعفا می‌داد چرا که شواهد نشان می‌داد او برکنار خواهد شد. در رأس فدراسیون به دروغ می‌گفتند او ابقا می‌شود و این دردناک بود چرا که سیاسی کاری صورت گرفت. کاش خودش اسکوچیچ می‌رفت ولی اگر هم ماند باید با احساس بهتر و حرفه‌ای تر اخلاق مدارانه تر با او برخورد می‌کردیم و خیلی راحت می‌توانستیم با او صادقانه صحبت کنیم و بگویم به مربی دیگری نیاز داریم. ولی اتفاقات سازماندهی شده علیه اسکوچیچ رقم خورد که نمونه اش دیدار بازیکنان با شخصیت های سیاسی برای برکناری اسکوچیچ بود که اتفاقات جالبی نبودند.

وی در مورد بازگشت کی‌روش عنوان کرد: همانطور که گفتم افکار به سمتی سازماندهی شد که همه فکر کنند جهان زیبایی در تیم ملی با هدایت او خواهیم داشت ولی در مورد او باید گفت با علم به اینکه بازیکنان می‌دانند او بعد از جام جهانی روی نیمکت تیم ملی نخواهد بود آن انضباط و حرف شنوی را خواهند داشت یا نه. و اینکه چطور کی‌روش حاضر شده برای مدت کوتاه به تیم ملی بیاید؟ یک مسائلی پشت سر این موضوع وجود دارد و این جریان دنباله دار است و باید با هوش بالا این مساله را تعقیب کنیم. بازیکنان دیگر آن نفراتی نیستند که کی‌روش فکر می‌کند. این نفرات در اروپا در بازی های بزرگ بازی کردند و تجربه دارند و به این سادگی دیگر آن بچه‌های معمولی نیستند که کی‌روش می‌توانست با غضب با آنها برخورد کند و این نفرات اعتماد به نفس بالایی پیدا کردند. در کل ما تیمی داریم که یک پارچه و متحد نیست و شاید کی‌روش بتواند این موضوع را سازماندهی کند و مدیریت کند ولی در دراز مدت این موضوع برطرف نخواهد شد و بازیکنان بزرگ ما با هم مشکل دارند و در نهایت چاره اش این است که یک گروه کنار گذاشته شوند و با کدخدا منشی این مشکل برطرف نخواهد شد.

کارشناس فوتبال در مورد وضعیت ایران در آستانه جام جهانی عنوان کرد: در حال حاضر باید اشاره کنم زمان که من مربی مونته نگرو بودم در جام ملت های اروپا توانستیم ولز را شکست دهیم و با انگلیس دو بار مساوی کردیم و برای تیم ملی ایران دور نیست بتوانیم مقابل آنها نتیجه بدهیم و این بزرگنمایی در خصوص تیم ها این است که شکست احتمالی را از قفل توجیه کنیم. مونته نگرو 1 میلیون نفر جمعیت دارد و نصف تهران هم نیست و به نظرم ما با اعتماد به نفس و سازماندهی خوب می توانیم مقابل این تیم ها نتایج خوبی کسب کنیم.

مرزبان در مورد فهرست دعوت شده ها گفت: نفرات دعوت شده تقریبا همان هایی هستند که انتظار می‌رفت و به این نفرات بازیکنان لژیونر هم اضافه خواهند شد و در نهایت کی‌روش به بازیکنانی که قبلاً با او کار کردند اعتماد می کند و شناخت خوبی روی هم دارند و شناخت تاکتیکی خوبی روی هم دارند ولی مساله همان است که گفتم و اختلاف میان بازیکنان و دودستگی درون تیم است که امیدوارم آسیب زننده نباشد یا به حداقل برسد.

وی در مورد اردوی اتریش و بازی با اروگوئه و سنگال خاطرنشان کرد: این اردو شرایط خوبی برای تیم ملی فراهم می‌کند. در این زمان کم می‌تواند سرپرست تیم ملی معرفی شود و مربیان بیایند و فدراسیونی که جدید تشکیل شده است در این زمان کار خود را شروع کنند و در زمان کمی که تا جام جهانی است و اردوی نسبتاً‌ بلند مدت این اجازه را می‌دهد مجموعه دور هم جمع شوند و احساس خوبی در تیم ایجاد کند و همبستگی و سازماندهی جدید شکل بگیرد و این اردو بیش از اینکه بتواند از لحاظ تاکتیکی و فنی مهم باشد بیشتر روی شناخت مربیان و بازیکنان از هم تاثیر گذار است. کی روش هم شرای روحی متفاوتی دارد و با دو شکست بزرگ به ایران می آید و اتفاقاتی که در مصر رخ داد روی روحیه او تاثیر گذاشته و به خود او هم کمک می‌کند. در کل فدراسیون فوتبال با مسئولان جدید باید بتوانند جو اعتمادی بین بازیکنان و کادرفنی ایجاد کنند و این اعتماد به سمت مردم ایران برگردد و در این زمینه فقط صداقت و راست گویی می‌تواند کمک کند و اگر این اتفاقات رخ دهد می تواند از سمت مردم هم به سمت تیم ملی و مسئولان کمک شود. ما هم که این مسائل را مطرح می‌کنیم از سر دلسوزی است که مسائلی که می‌بینیم را بگوییم تا مسئولان و مربیان و بازیکنان بدانند و فکری برای آن بکنند پیش از آنکه دیر شود چرا که ما دلسوز هستیم و می خواهیم پرچم ایران در جام جهانی بالا برود و باید بدانند برای موفقیت باید مسائل و مشکلاتی که وجود دارد تغییر کند و حق ایران و مردمش است که یک تیم ملی خوب و با شخصیت و فدراسیون با شخصیت داشته باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها