تمیز کردن مسجد «ایاصوفیه» به آن خسارت زد

کف مرمر مسجد تاریخی ایاصوفیه به هنگام عملیات تمیزکاری ترک برداشت.

تمیز کردن مسجد «ایاصوفیه» به آن خسارت زد

به گزارش ایرنا از آرت نیوز، بنای مذهبی ایاصوفیه واقع در استانبول ترکیه که به دوران بیزانس تعلق دارد، هفته گذشته خسارت سنگینی متحمل شد و کف مرمر آن در اثر عبور یکی از ماشین آلات سنگین تمیزکاری ترک برداشت.

ایاصوفیه که در بین سال‌های ۵۳۲ تا ۵۳۷ میلادی توسط «ژوستینین یکم» امپراطور روم شرقی ساخته شد، بزرگترین کلیسای جامع جهان بود تا این که امپراطوری عثمانی در سال ۱۴۵۳ قسطنطنیه را تصرف کردند. از آن زمان بود که این بنای تاریخی به مسجد تبدیل شد و در سال ۱۹۳۵ میلادی به دستور مصطفی کمال آتاتورک رهبر ترکیه، به موزه تغییر کاربری داد.

این مسجد که به عنوان یکی از مهمترین اماکن مذهبی و فرهنگی جهان شناخته می‌شود، در سال ۱۹۸۵ میلادی به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

دولت ترکیه در سال ۲۰۲۰ تصمیم گرفت این بنا را دوباره از موزه به مسجد تبدیل کند که البته مناقشاتی را در سطح داخلی و خارجی به همراه داشت. یونان و آمریکا با این طرح مخالف بودند و می‌گفتند این بنا که در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو قرار دارد، باید به احترام تاریخ جهان و اقلیت مسیحی ترکیه یک موزه باقی بماند.

آنکارا اما معتقد بود مساله مسجد یا موزه بودن این بنا یک مساله داخلی است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر این موضوع گفته بود ۴۳۵ کلیسا و کنیسه در این کشور وجود دارد که اقلیت مسیحی و یهودی می‌توانند از آنها برای عبادت و انجام مناسک دینی خود استفاده کنند، بنابراین تبدیل این موزه به مسجد به هیچ وجه با حقوق این اقلیت‌های مذهبی در تعارض نیست.

وی همچنین در توجیه تصمیم دولت آنکارا درباره ایاصوفیه یادآور شده بود کشورش مهد هزاران عبادتگاه تاریخی متعلق به ادوار و تمدن‌های مختلف تاریخ است که از مهمترین آنها می‌توان به گوبکلی تپه (Gobeklitepe) یا نخستین معبد ساخته شده توسط انسان اشاره کرد و مسجد ایاصوفیه نیز می‌تواند همزمان یک عبادتگاه و یک بنای تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها