پوتین در پی یک جنگ بزرگ در قاره اروپا است!

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ۱۵ سال پیش، در سخنرانی سال ۲۰۰۷ خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، جنگ شخصی خود را علیه غرب اعلام کرد. 

 پوتین در پی یک جنگ بزرگ در قاره اروپا است!

پوتین در پی یک جنگ بزرگ در قاره اروپا است!

 

گردآوری از سرویس سیاسی

پوتین در ساعت ٣ و۵٠ دقیقۀ بامداد به وقت اروپا آغاز «عملیات نظامی ویژه» را اعلام کرد و تنها چند دقیقۀ بعد صدای بمباران‌های شدید در شهرهای کی‌اف، خارکیف و اودسا در فضا طنین انداخت.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین خبر داد که در گفتگو با رهبران خارجی سرگرم ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه پوتین است.

اما چند روز پیشتر گاردین از احتمال آغاز جنگی بزرگ در قاره اروپا نوشته بود، به این ترتیب دسته‌بندی‌های سیاسی در اروپا به سرعت شکل گرفت و برنامه‌ی تهاجمی که ماه‌هاست از آن سخن گفته می‌شود نه ناگهانی و نه غیرمنتظره بامداد روز پنجشنبه ۲۴ فوریه آغاز شد. 

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین همچنین خواستار ایجاد ائتلافی علیه ولادیمیر پوتین و تحریم‌های فوری علیه روسیه شد.

اتحادیه اروپا روز چهارشنبه چهارم اسفند با تحریم وزیر دفاع روسیه و شماری از متحدان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، موافقت کرد.

در این بسته تحریمی نام ۳۵۱ نماینده دومای روسیه که با به رسمیت شناختن استقلال مناطق شورشی شرق اوکراین موافقت کردند، به چشم می‌خورد.

علاوه بر این نام ۲۷ شخص حقیقی و حقوقی نزدیک به ولادیمیر پوتین نیز در فهرست تحریم‌شدگان اعلام شده است، از جمله دو تن از مقام‌های بلندپایه مسکو شامل سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و آنتون واینو، رئیس دفتر ولادیمیر پوتین.

اما جز تحریم و محکوم کردن روسیه، هنوز هیچ واکنش دیگری از اروپا و آمریکا دیده نشده است.

بر این اساس می‌توان ائتلاف جهانی علیه پوتین را در این فهرست دید:

 

-جو بایدن حملۀ غیرموجه روسیه به اوکراین را محکوم کرد و گفت که جنگ آغاز شده توسط پوتین به رنج و  مرگ فاجعه بار انسان‌ها منجر خواهد شد.

- آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل پس از نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف فوری حملۀ روسیه به اوکراین شد.

-رؤسای شورا و کمیسیون اروپا شدیداً حملۀ نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کردند.

-رئیس جمهوری فرانسه ضمن محکوم کردن حملۀ روسیه به اوکراین خواستار توقف فوری عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین شد.

-صدر اعظم آلمان حملۀ روسیه به اوکراین را نقض فاحش حقوق بین الملل خواند.

-بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا ضمن محکوم کردن حملۀ روسیه به اوکراین گفت که ولادیمیر پوتین با حمله به اوکراین مسیر خونریزی و نابودی را انتخاب کرده است.

-نخست وزیر ایتالیا حملۀ روسیه به اوکراین را غیرموجه و غیرقابل توجیه خواند و افزود که اتحادیه اروپا و ناتو سرگرم بررسی پاسخی فوری به اقدام روسیه هستند.

-نخست وزیر ژاپن حمله روسیه به اوکراین را حمله به مبانی نظم بین المللی خواند.  

استرالیا حمله روسیه را اشغال غیرقانونی اوکراین خواند و از اعمال دومین سری از مجازات های استرالیا علیه روسیه خبر داد.

-فنلاند و سوئد حملۀ روسیه به اوکراین را حمله به نظم و امنیت اروپا خواندند و شدیداً آن را محکوم کردند.

-نروژ حملۀ روسیه به اوکراین را محکوم کرد و آن را نقض فاحش حقوق بین الملل دانست.

 

اما گاردین درباره جنگ اوکراین چه نوشت؟

 

خبرنگار گاردین تیموتی گاردون خبر از یک جنگ بزرگ در قاره اروپا داد و نوشت؛

ژنرال ناتو به من گفت که پوتین در کیف سرمایه‌گذاری خواهد کرد. یک لحظه فکر کردم اشتباه شنیده ام. سپس متوجه شدم که او از فعل "سرمایه گذاری" به معنای نظامی قدیمی استفاده می کند که یک شهر را بدون اینکه واقعاً آن را اشغال کند، احاطه کند. 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، ۱۵ سال پیش، در سخنرانی سال ۲۰۰۷ خود در کنفرانس امنیتی مونیخ، جنگ شخصی خود را علیه غرب اعلام کرد. 

 

در کنفرانس امسال، که من به تازگی از آنجا برگشتم، همه در تلاش بودند تا بفهمند چگونه به آستانه بزرگترین جنگ اروپا از سال ۱۹۴۵ رسیده‌ایم - و آیا هنوز هم می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم.

 با وجود تمام دیپلماسی لحظه آخری، روسیه به پیشروی به سمت اقدام نظامی بزرگ ادامه می‌دهد.

 ادعای تبلیغاتی آن مبنی بر حمله اوکراین در آن سوی مرز و تخلیه نمایشی تلویزیونی زنان و کودکان از شبه‌دولت‌های جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک، آشکارا برای ارائه توجیهی جعلی برای تجاوز روسیه طراحی شده است. 

در زمان نگارش این مقاله، ما دقیقا نمی‌دانیم تجاوز بعدی به چه شکل خواهد بود، اما همانطور که فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان روز پیش گفت، روسیه از قبل حلقه‌ای بر گردن اوکراین دارد. 

این هیجان‌انگیزترین کنفرانس امنیتی مونیخ بود که من تجربه کردم. همچنین با احیای بزرگ «غرب» مشخص شد، که به اعتقاد من پس از پایان جنگ سرد "غرب" از بین رفت. اکنون همه صف کشیده‌اند تا وحدت تزلزل ناپذیر اروپا و آمریکای شمالی را اعلام کنند.

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در کنار آنالنا باربوک، وزیر امور خارجه آلمان، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنار اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روی صحنه نشست و همه اعلام کردند که ضخامت یک تکه کاغذ بین آن‌ها وجود ندارد...

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها