مروری بر 10 فیلم برتر جنایی تاریخ سینما

ژانر جنایی از جذاب‌ترین ژانرهای سینمایی در میان تماشاگران است. دنیای پررمز و راز خلافکاران، جنایت‌کاران و مافیا و درگیری‌های آن‌ها با پلیس‌ها دستمایه بهترین آثار تاریخ سینما بوده‌است.

سرویس فرهنگی مستقل‌آنلاین: در مطلب پیش رو نگاهی داریم به 10 فیلم برتر جنایی تاریخ سینما.

فیلم محله چینی ها

محله چینی‌ها / Chinatown

  • کارگردان: رومن پولانسکی
  • سال نمایش: 1974

خلاصه داستان: جک گیتس (جک نیکلسون) کارآگاه خصوصی است که تخصص در پرده برداشتن از خیانت‌های زناشویی دارد. وی به استخدام زنی به نام خانم مالوری (فی داناوی) درمی‌آید تا پرده از خیانت‌های همسرش بردارد اما...

فیلم نوآر درخشان رومن پولانسکی که داستانش در لوس‌آنجلس دهه 30 میلادی می‌گذرد تقریباً از تمام ویژگی‌های ژانر جنایی برخوردار است. دنیای تیره‌ای که پولانسکی آن را به نمایش می‌گذارد در هاله‌ای از رمز و راز جلوه‌های تأمل‌برانگیز از فساد و شرارت را طوری پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد که گویی تماشاگر کابوسی را به تماشا ‌نشسته است. بازی‌های درخشان جک نیکلسون، فی داناوی و جان هیوستون از مهم‌ترین جذابیت‌های فیلم محله چینی‌ها است و سکانس بریده شدن بینی نیکلسون توسط پولانسکی از صحنه‌های فراموش‌‌نشدنی فیلم است. محله چینی‌ها بخشی از موفقیت خود را مدیون توانایی پولانسکی در فضا‌سازی است. حال و هوای حاکم بر محله چینی‌ها بعد‌ها بارها مورد تقلید قرار گرفت اما جادوی فیلم پولانسکی تا امروز تکرار نشده است.

فیلم محله چینی‌ها نامزد جمله اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای جک نیکلسون و اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای فی داناوی شد. جک نیکلسون همچنین برای بازی در این فیلم برنده گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم درام شد.

 

فیلم سرگیجه

سرگیجه / Vertigo

  • کارگردان: آلفرد هیچکاک

  • سال نمایش: 1958

خلاصه داستان: فیلم ماجرای پلیسی را روایت می‌کند که در جریان تعقیب و گریز به علت سرگیجه نمی‌تواند مأموریتش‌ را به‌درستی انجام دهد و بازنشسته می‌شود. او به درخواست یکی از دوستانش وظیفه محافظت از همسر او را برعهده می‌گیرد و پس‌ازآن اتفاق‌های عجیبی رخ می‌دهد.

 بهترین فیلم تاریخ سینمای جهان از نگاه منتقدان در آخرین نظر‌سنجی نشریه سایت اندساوند بی‌شک در میان فیلم‌های برتر جنایی تاریخ جای دارد. در کارنامه متنوع و پربار آلفرد هیچکاک فیلم سرگیجه درخششی خاص دارد؛ فیلمی که هم از مؤلفه‌های هیچکاکی برخوردار است و هم طعمی متمایز از دیگر ساخته‌های سازنده‌اش دارد. برداشت استادانه هیچکاک از رمان «از میان مردگان» به‌عنوان تریلری عاشقانه نشانه‌هایی آشکار از مهارت در داستان‌گویی و ایجاد حال و هوایی سینمایی را بروز می‌دهد. سرگیجه به‌عنوان یک شاهکار سینمایی در زمان ساختش خیلی موردتوجه قرار نگرفت و درگذر زمان کشف شد. بازی جیمز استوارت و کیم نوآک در سرگیجه در دیگر فیلم‌های این بازیگران،‌ تکرار نشد.

فیلم غرامت مضاعف

غرامت مضاعف / Double Indemnity

  • کارگردان: بیلی وایلدر
  • سال نمایش: 1944

خلاصه داستان: فیلیس دیتریکستون (باربارا استانویک) فروشنده بیمه عمر والتر نف (فرد مک‌موری) را اغفال می‌کند تا او را در کشتن شوهرش یاری دهد و مرگ او را یک حادثه جلوه دهند تا فیلیس بتواند از طریق ماده غرامت مضاعف، بیمه عمر شوهرش را طلب کند اما رئیس و دوست صمیمی نف و تحلیلگر بیمه بارتون کییس (ادوارد جی.رابینسون) به این ماجرا شک می‌کند...

فیلم غرامت مضاعف به همراه «آپارتمان» بهترین فیلم کارنامه پربار بیلی وایلدر به شمار می‌آید؛ نویسنده و کارگردان بزرگی که 2 دهه در اوج قرار داشت و فیلم‌هایی درخشان را کارگردانی کرد. در میان این فیلم‌ها که اغلب هم کمدی هستند، نوآر جنایی «غرامت مضاعف» فضایی کاملاً متفاوت دارد. داستان آن بر اساس جنایتی واقعی بنا شده است که در ۱۹۲۷ اتفاق افتاده بود. در دهه 40 میلادی که اوج ساخت فیلم‌های جنایی در هالیوود است، بی‌شک غرامت مضاعف در صدر بهترین فیلم‌ها می‌ایستد. فرد مک‌مورای، باربارا استانویک و ادوارد جی رابینسون نقش‌های اصلی را بازی کرده‌اند. فیلم‌نامه را ریموند چندلر بر اساس کتاب جیمز کین نوشته است. فیلم در ۷ رشته نامزد اسکار شد ولی درنهایت هیچ جایزه‌ای به فیلم تعلق نگرفت.

وودی آلن از این فیلم به‌عنوان بهترین فیلمی که تاکنون ساخته شده یاد کرده است.

فیلم پالپ فیکشن داستان عامه پسند

داستان‌های عامه‌پسند / Pulp Fiction

  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • سال نمایش: 1994

خلاصه داستان: جان تراولتا در نقش قاتلی نیمه‌حرفه‌ای که از طرف رئیسش اجیر شده است که مردی را بکشد. شغل تراولتا بر عهده گرفتن یک سری وظایفی است که البته نمی‌تواند به‌درستی از پس آن‌ها برآید. نه‌تنها او گاهی به‌طور تصادفی آدم می‌کشد. بلکه حتی نمی‌داند که چطور بعد از گندی که بالا آورده، ماشین را از اثرات خون پاک کند. در سویی دیگر بروس ویلیس در نقش بوکسوری ظاهر می‌شود که به خاطر شرط‌بندی برخی (رئیس تراولتا) قرار بوده مسابقه‌ای را ببازد اما این‌طور نمی‌شود. رئیس تراولتا دستور قتل بوکسور را می‌دهد و...

 بهترین ساخته کوئنتین تارانتینو از نظر بسیاری از منتقدین که او را به اوج شهرت رساند، قطعاً در لیست ده فیلم برتر جنایی تاریخ جای دارد. این فیلم محصول سال 1994 با بازیگرانی چون جان تراولتا، ساموئل ال. جکسون و اما تورمن با فیلم‌نامه‌ای از تارانتینو شامل 3 اپیزود با 3 قصه مرتبط با هم است. فیلم نخل طلای جشنواره کن را دریافت کرد و در این اثر بیش از هر چیزی جسارت کارگردان به چشم می‌خورد. تارانتینو در «داستان‌های عامه‌پسند» تمام اشکال متعارف روایی در سینما را کنار گذاشت و داستان خود را در ساختاری پیچیده با گذرهای زمانی و مکانی متناوب تعریف کرد. شخصیت محوری قسمت پایانی فیلم همان کسی است که در اواسط فیلم شاهد کشته شدنش بوده‌ایم.

فیلم رفقای خوب

رفقای خوب / Good Fellas

  • کارگردان: مارتین اسکورسیزی
  • سال نمایش: 1990

خلاصه داستان: در سال 1955 هنری هیل که یک دانش‌آموز دبیرستانی است تحت تأثیر زندگی اعضای مافیا در محله‌شان در بروکلین قرار می‌گیرد. او برای خلافکاری به اسم پل سیسرو شروع به کار می‌کند و دوستانی پیدا می‌کند که کم‌کم او را در راه ارتکاب جرائم بزرگ‌تر همراهی می‌کنند.

فیلم رفقای خوب محصول کمپانی برادران وارنر در سال 1990 است که زندگی واقعی هنری هیل، گانگستر سابق و خبررسان اف‌بی‌‌آی را به تصویر کشیده است. حماسه گنگستری «رفقای خوب» یک اثر زندگینامه‌ای شاهکار است که با بازی رابرت دنیرو در کنار جو پشی و ری لیوتا شهرت و اعتبار دوچندان به اثر اسکورسیزی بخشید. فیلم، بر اساس کتابی درباره زندگی واقعی هنری هیل، گانگستر سابق و خبرچین اف‌بی‌آی ساخته شده است.

این فیلم هنوز به‌عنوان بزرگ‌ترین دستاورد کارگردانی اسکورسیزی به شمار می‌آید که بسیاری منتقدین آن را نمونه مثال‌زدنی و اوج هنر تکنیکی و سینمایی اسکورسیزی می‌دانند. این فیلم مقام پانزدهم را در نظرسنجی برترین فیلم‌های تمام دوران سینمای وب‌سایت IMDb دارد و همچنین مجله‌ی بریتانیایی «توتال فیلم» آن را به‌عنوان بهترین فیلم تمام دوران نامیده است. راجر ایبرت منتقد مشهور به این فیلم چهار ستاره داده و آن را بهترین فیلم جنایی تاریخ سینما معرفی کرده است.

 در این فیلم ری لیوتا در نقش هنری هیل ایفای نقش می‌کند که مجذوب دنیای مافیایی شده است و چنانچه در اول فیلم می‌گوید گنگستر شدن را از رئیس‌جمهور شدن آمریکا بیشتر دوست دارد.

فیلم صورت زخمی

صورت زخمی/ Scarface

  • کارگردان: برایان دی پالما
  • سال نمایش: 1983

خلاصه داستان: فیلم داستان خلاف‌کار شدن «تونی مونتانا» از ابتدای ورودش به آمریکا به‌عنوان یک مهاجر کوبایی تا تبدیل‌شدن به یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر را نشان می‌دهد.

«صورت زخمی» که بازسازی فیلمی با همین نام و محصول سال 1932 است؛ محصول سال ۱۹۸۳ میلادی به کارگردانی برایان دی پالما و نویسندگی الیور استون است. بازی آل پاچینو در نقش تونی مونتانا رئیس گانگستری کوبایی که فلوریدا و مرکز آن (میامی) را تسخیر و امپراتوری جنایی خود را در آن راه‌اندازی می‌کنند، فوق‌العاده است. صورت زخمی داستان این دوران پرحادثه و خشن است و دی پالما به‌خوبی توانسته فضای سرشار از ناامنی را در داستان به تصویر بکشد.

این فیلم، نامزد 3 جایزه گلدن گلوب شده است.

فیلم مخمصه

مخمصه/ Heat

  • کارگردان: مایکل مان
  • سال نمایش: 1995

خلاصه داستان: نیل مک کالی (دنیرو)، سارقی است که تخصصش انجام سرقت‌های بزرگ و پرخطر مثل حمله به بانک و وسایل نقلیه مخصوص حمل‌ونقل پول و اوراق بهادار است. «وینسنت هانا» (پاچینو) نیز کارآگاهی است لس‌آنجلسی که مصمم است او را به دام بیندازد …

«رابرت دنیرو» و «آل پاچینو» 21 سال بعد از همبازی بودن در فیلم «پدرخوانده» یک‌بار دیگر مشترکا دوربین رفتند تا یکی دیگر از بهترین‌های ژانر جنایی را رقم بزنند. در این فیلم، یک کارآگاه کارکشته قرار است به دنبال سرنخ‌هایی برای دستگیر کردن یک دزد حرفه‌ای باشد که معمولاً از پلیس یک‌قدم جلوتر است. در فیلم پاچینو و دنیرو حدود ١٥ دقیقه در مقابل یکدیگر قرا می‌گیرند و این رویارویی دو غول بزرگ سینما در قرن ٢٠ از ماندگارترین بازی‌ها در تاریخ سینما به شمار می‌رود و بسیاری از صاحب‌نظران و منتقدان فیلم و سینما آن را مواجهه دو سبک مهم بازیگری یعنی سبک برون‌گرای پاچینو و سبک درون‌گرای دنیرو دانسته‌اند که در نوع خود یک کلاس درس بازیگری است.

فیلم «مخمصه»، علی‌رغم محبوبیتی که بین مردم و منتقدان پیدا کرد نتوانست در جشنواره‌ها خودی نشان دهد و جایزه سینمایی مهمی دریافت کند اما به‌تدریج به یکی از بهترین نمونه‌های ژانر جنایی تبدیل شد.

فیلم پدرخوانده

پدرخوانده / The Godfather (قسمت اول)

  • کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
  • سال نمایش: 1972

خلاصه داستان: این فیلم داستان زندگی «مایکل کورلئونه» را روایت می‌کند که چگونه مسیرش را از خانواده‌اش جدا می‌کند و تبدیل به یکی از بی‌رحم‌ترین سرکردگان مافیا می‌شود

فیلم پدرخوانده با بازی مارلون براندو و آل پاچینو و به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا، از نظر بسیاری از منتقدین و عاششقان سینما، بهترین فیلم جنایی تاریخ سینما است. فیلم در سه قسمت ساخته شد و از نظر بسیاری از منتقدین قسمت اول این سه گانه از دو قسمت دیگر موفق‌تر از کار درآمده است. حتی بعدها فورد کاپولا در مصاحبه‌ای گفت که کاش تنها قسمت اول را می‌ساخت.

فیلم هفت

هفت / Seven

  • کارگردان: دیوید فینچر
  • سال نمایش: 1995

خلاصه داستان: دیوید میلز (برد پیت) که به تازگی انتقالی گرفته و ویلیام سامرست (مورگان فریمن) که بزودی بازنشسته می‌شود هر دو کارآگاه‌های جنایی هستند که عمیقاً درگیر پرونده یک قاتل سریالی دگرآزار می‌شوند.

فیلم هفت، فیلمی روانشناسی و دلهره‌آور به کارگردانی دیوید فینچر و بازی ستارگانی چون برد پیت، مورگان فریمن، گوئینت پالترو، کوین اسپیسی و… است. این فیلم درباره دو کارآگاه است که درگیر پرونده قاتلی سریالی هستند. این قاتل سریالی بر مبنای الگوی هفت گناه کبیره یعنی غرور، شهوت، طمع، شکم‌پرستی، تنبلی، خشم و حسادت جنایاتش را انجام می‌دهد. فیلم هفت در خارج از آمریکا نیز در گیشه موفق عمل کرد و لقب یکی از بهترین فیلم‌های جنایی خارجی را در اروپا به خود اختصاص داد.

فیلم مظنونین همیشگی

مظنونین همیشگی / The Usual Suspects

  • کارگردان: برایان سینگر
  • سال نمایش: 1995

خلاصه داستان: داستان فیلم درباره گروهی از تبهکاران است که یک کشتی باری را منفجر کرده اند در اثر این کار یکی از مظنونین به این عمل توسط پلیس دستگیر شده است! او که وربل نام دارد در بازجویی های خود به تعریف داستان چگونگی منفجر شدن کشتی میپردازد داستانی که پس از بازگو شدن آن به نکات ریزی در داستان پی میبریم و فردی به نام کایزرشوزه مسئول اصلی این اتفاق معرفی میشود که او کسی نیست جز …

فیلم پرستاره مظنونین همیشگی با بازی بنسیو دل تورو، کوین اسپیسی، استیون بالدوین، گابریل برن و… یکی از نوآوران فیلم‌های جنایی با سبک و سیاق امروزی بود. فیلم در ابتدا با گرد هم آمدن 5 خلاف‌کار غریبه متهم به دزدی کامیون شروع می‌شود و داستان به یافتن خلاف‌کار خطرناکی به نام کایزر شوزه ختم می‌شود که سرنخ تمام جنایات فیلم به او می‌رسد.

این فیلم در زمان خود برنده جوایز متعددی از جمله دو جایزه اسکار شد.

فیلم فارگو

فارگو / Fargo

  • کارگردان: برادران کوئن
  • سال نمایش: 1996

خلاصه داستان: در سال ۲۰۰۶، رهگذری به نام «لورِن مالوو» وارد شهری کوچک در مینه‌سوتا شده و ساکنان شهر را از جمله یک نماینده بیمه به نام «لِستِر نایگارد» را با خشونت و کینه‌توزی خود تحت تأثیر قرار می‌دهد...

فارگو فیلمی جنایی در ژانر چاشنی کمدی سیاه است که توسط برادران کوئن نوشته و کارگردانی شد. این فیلم درباره پلیس بارداری با بازی فرانسیس مک‌دورماند است که درباره مجموعه‌ای از قتل‌ها تحقیق می‌کند.

فارگو نامزد دریافت 7 جایزه اسکار شد و 2 جایزه بهترین فیلم‌نامه و بهترین بازیگر نقش اول زن را نیز برنده شد. موضوع خاص و ویژه این فیلم و روایت جذاب و شوخ طبعانه داستان، آن را در لیست بهترین فیلم‌های جنایی جهان قرار می‌دهد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها