40 حقیقت جذاب درباره کوئنتین تارانتینو پسر بد هالیوود

کوئنتین تارانتینو فیلم‌ساز و فیلم‌نامه‌نویس مشهور و 57 ساله آمریکایی از صاحب سبک‌ترین و محبوب‌ترین فیلم‌سازان حال حاضر جهان به شمار می‌رود. 40 حقیقت جذاب درباره زندگی و کارنامه هنری او برای شما گرد آورده‌ایم.

کوئنتین تارانتینو

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین تقریباً تمام فیلم‌های کارنامه هنری او از جمله فیلم‌های «پالپ فیکشن»، «جکی براون»، دوگانه «بیل را بکش»، «لعنتی‌های بی‌آبرو»، «ژانگوی آزادشده» و اخیراً «روزی روزگاری در هالیوود» فیلم‌های محبوب و موفق در میان تماشاگران به شمار می‌روند. بسیاری او را کودکی بازیگوش در درون هنرمندی بزرگ‌سال می‌دانند که قصد رسیده به رؤیاهای کودکی‌اش را دارد. تارانتینو عاشق و شیفته سینماست و این دل‌بستگی در تمامی فیلم‌های او به چشم می‌خورد. نگاهی داریم به 40 حقیقت جذاب درباره زندگی شخصی و کارنامه هنری او.

1- تارانتینو در شهر ناکسویل واقع در ایالت تنسی به دنیا آمد. او تنها فرزند خانواده بود. مادرش کانی مک هیو پدرش تونی تارانتینو نام دارد. پدرش ریشه ایتالیایی و مادرش اصالت ایرلندی دارد.

2- نام تارانتینو او از شخصیت کوئینت اسپر با بازی برت رینولدز در سریال «دود اسلحه» (Gunsmoke) انتخاب شد که از کانال سی بی اس پخش می‌شد.

3- کانی مک هیو مادر تارانتینو، زمانی که دانشجوی حقوق بود و آرزوی مجری شدن داشت در سفری به لس‌آنجلس با پدر او آشنا شد. کانی برای استقلال از خانواده‌اش به‌سرعت با تونی ازدواج کرد، اما این ازدواج چندان طولی نکشید و آن دو از هم جدا شدند.

ناپدری تارانتینو اولین مشوق او بود

4- مادر تارانتینو بعد از جدایی از تونی با کرت زاستوپیل که یک موزیسین بود ازدواج کرد و به همراه کوئنتین به تورانس، شهری در جنوب لس‌آنجلس نقل‌مکان کردند. زاستوپیل عشق به سینما را در تارانتینو تقویت کرد و او را با خودش به سر صحنه فیلم‌برداری می‌برد.

5- مادر تارانتینو در همان کودکی به او اجازه می‌داد فیلم‌های مناسب برای بزرگ‌سالان مانند «معرفت جسمانی» (Carnal Knowledge) و «بازماندگان» (Deliverance) را تماشا کند.

6- تارانتینو اولین فیلم‌نامه خود را در ۱۴ سالگی نوشت. فیلم‌نامه‌ای به نام «کاپیتان پیچ فوز و آنچووی بندیت» که درباره یک دزد است که از یک پیتزافروشی پیتزا می‌دزدد.

کوئنتین تارانتینو 5

7- تارانتینو در تابستان ۱۵ سالگی خود به همراه مادر به خرید رفته بود که رمان Deliverance المور لئونارد را از کتاب‌فروشی دزدید. او به خاطر این کارش تنبیه شد و فقط اجازه داشت برای رفتن به تئاتر تورانس از خانه خارج شود که در آنجا در نمایش‌های «رومئو ژولیت» و «دو به‌علاوه دو مساوی سکس» به روی صحنه می‌رفت.

8- تارانتینو در سن ۱۵ یا ۱۶ سالگی از دبیرستان ناربون در هاربر سیتی، لس‌آنجلس خارج شد و دیگر به مدرسه بازنگشت.

9- تارانتینو با دروغ گفتن درباره سن خود توانست در تئاتر پورن تورانس به نام تئاتر پوسی کت کاری برای خود دست‌وپا کند.

10- تارانتینو در به کلاس‌های بازیگری تئاتر زیر نظر جیمز بست شرکت کرد و با افرادی در آنجا آشنا شد که بعدها در فیلم‌هایش با او همکاری کردند.

11- تارانتینو او در کلاس‌های جیمز بست با کریگ هامن آشنا شد و بعدها به کمک او فیلم «تولد بهترین دوستم» را ساخت که البته پروژه چندان موفقی از کار درنیامد.

12- تارانتینو مدتی در صنعت هوافضا کارمندی کرد، سپس به مدت پنج سال در قسمت آرشیو ویدیو در یک ویدیو فروشی در منهتن بیچ در کالیفرنیا مشغول به کار بود.

تارانتینو بیشتر بازیگری کرده تا کارگردانی

13- بیشترین شهرت تارانتینو به خاطر ساخت فیلم‌هایی چون پالپ فیکشن و جانگوی آزادشده است اما جالب است بدانید تعداد مرتبه‌ای که او جلوی دوربین بازی کرده از دفعاتی که او کارگردانی یا تهیه‌کنندگی و یا فیلم‌نامه‌نویسی کرده نیز بیشتر است. او تا در 28 فیلم به‌عنوان بازیگر حضور داشته و باوجوداینکه در اکثر بیشتر نقش بسیار کوچکی داشته و مدت حضورش در فیلم بسیار کوتاه است. از جالب‌ترین نقش‌هایی که تارانتینو بازی کرده می‌توان به بازی او در نقش یک بدل الویس پریسلی در سریال تلویزیونی «دختران طلایی» در سال 1988 و همچنین بازی در نقش یک سرباز آلمانی ـ آمریکایی در صحنه‌ای کوتاه از فیلم خودش «لعنتی‌های بی‌آبرو» در سال 2009 اشاره کرد.

کوئنتین تارانتینو 4

تارانتینو علاقه‌ای به تبلیغ برندهای بزرگ ندارد

14- تارانتینو دیگر آن‌چنان مشهور است که صاحبان هر کالا و کسب کاری در دنیا از خدایشان است تا به او شرکت سازنده فیلم‌های او پول‌های فراوانی بدهند تا در فیلم‌هایش برای آن‌ها تبلیغی انجام دهد. این ماجرا معمولاً در لایه‌های قصه و در پوشش ماجراهای فیلم باقی ماند و آن‌چنان هم به چشم نمی‌آید و خیلی‌ها در حال حاضر ازاین‌گونه تبلیغ‌ها در فیلم‌هایشان انجام می‌دهند و از خیر این درآمد جنبی بسیار جذاب نمی‌گذرند اما تارانتینو هرگز تابه‌حال این کار را نکرده است و اگر هم اشیا وسایلی را هم در صحنه فیلم‌هایش قرار بدهد همگی نام‌هایی غیرواقعی دارند و متعلق به کمپانی‌هایی خیالی هستند. مثلاً او در فیلم‌هایش از برند سیگاری با نام اسم «سیب سرخ» استفاده کرده است.

اولین فیلم تارانتینو یک فیلم نیمه‌کاره است

15- اولین فیلمی که کوئنتین تارانتینو ساخت هیچ‌گاه نمایش داده نشد. این فیلم، فیلمی سیاه‌وسفید بود که در هنگام تدوین بر اثر حریقی که در لابراتوار رخ داد، سکانس آخرش از بین رفت و تارانتینو تهیه‌کننده قبول نکردند که آن سکانس را دوباره فیلم‌برداری کنند. بااین‌وجود همین فیلم نیمه‌کاره «تولد بهترین دوستم» نام دارد و ساخته سال 1987 است روی بعضی از سایت‌های اینترنتی قابل دانلود شدن است. در تیتراژ فیلم نام تارانتینو به‌عنوان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر و بازیگر فیلم دیده می‌شود.

تارانتینو مردی با ضریب هوشی بالاست

16- با این‌وجود که تارانتینو تحصیل در مدرسه را در 16 سالگی رها کرد تا به عشقش سینما بپردازد اما میزان ضریب هوشی او 160 گزارش شده که ضریب هوشی بالایی محسوب می‌شود. شاید به خاطر همین ضریب هوشی بالا باشد که تارانتینو از کودکی این توانایی را داشته که فیلم‌هایی را که می‌دیده از نظر ژانر به‌راحتی دسته‌بندی و متمایز کند. او در همین باره به روزنامه ساندی تایمز گفته است: «سن کمی داشتم که فیلم «ابوت و کاستلو، فرانکشتن را ملاقات می‌کنند» مربوط به سال 1948 را دیدم و متعجب شدم. با خودم فکر کردم عجب فیلم درخشانی، هم آدم را به قهقهه می‌اندازد و هم به‌شدت ترسناک است. اصلاً نمی‌توان باور کرد که ژانرهای کمدی و ترسناک تا این حد قابل درآمیختگی‌اند. من کار تشخیص این ژانرها و تفکیک میان آن‌ها را از همان بچگی آغاز کرده بودم.»

17- با دانستن این موضوع حالا می‌توانیم بفهمیم که چرا و چگونه چرا تارانتینو در یکی از سکانس‌های مشهور «بیل را بکش» پلان مواجهه اوما تورمن و لوسی لیو را با آن شمشیرهای بزرگ و برنده به آن شیوه شوخ‌طبعانه که می‌بینیم به تصویر کشیده است. پلانی که فانتزی، پر از شوخی و درعین‌حال غافلگیرکننده و جدی است.

کوئنتین تارانتینو و مایکل مدسن
کوئنتین تارانتینو و مایکل مدسن

تارانتینو فرزند ندارد اما پدرخوانده است

18- تارانتینو ‌‌ هرگز ازدواج نکرده و طبیعتاً پدر هم نشده و با موجد اینکه داستان فیلم‌هایش نیز کودکان به‌ندرت حضور دارند اما او از علاقه‌مندان بچه‌هاست. رابطه خوب با آن‌ها دارد. یک نمونه این است که پدرخواندگی افتخاری دو پسر بزرگ مایکل مدسن هنرپیشه آمریکایی را پذیرفته است. مدسن در اولین فیلم بلند تارانتینو («سگ‌های انباری» ساخته سال 1992) یکی از نقش‌های اصلی را بازی کرده است.

تارانتینو علیرغم ظاهر خشنش قلب مهربانی دارد

19- تارانتینو را اگر بر اساس فیلم‌هایش قضاوت کنیم به نظر مردی خشن می‌رسد که عاشق کشت و کشتار و پاشیده شدن خون به درودیوار است. چنین کسی طبیعتاً نمی‌تواند مهربان و باعاطفه باشد اما او در یک فیلم کوتاه ویدیویی که ساخته خودش در سال 1995 است و «تا آخر عشق» نام دارد، نقش یک داماد خجالتی و موقر را بازی می‌کند که از ازدواجش پشیمان شده. دیدن این فیلم لطیف در ابتدای راه فیلم‌سازی او درحالی‌که آن‌همه قتل و خون‌ریزی در کارنامه او دیده می‌شود وجه دیگری از شخصیت غیرقابل‌پیش‌بینی او را نشان می‌دهد.

تارانتینو در حفظ سالن‌های سینما فعال است

20- تقریباً دیگر همه می‌دانند که تارانتینو قبل از شروع به کار به‌عنوان تدوینگر و فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان فیلم‌ در حوزه آرشیو نگهداری فیلم‌های ویدیویی و سینمایی فعال بود؛ اما اکنون معلوم شده که او در زمان مشغول بودن در آن شغل در زمینه حفظ و نگهداری سالن‌های سینما و مجموعه‌های سینمایی نمایشی در آمریکا هم دستی بر آتش داشته و به‌عنوان مثال در سال 2010 که تماشاخانه بزرگ به ورلی در لس‌آنجلس در دستور کار تخریب شهرداری لس‌آنجلس قرار گرفته بود، تارانتینو مانع آن شد. البته او این کار را نه با منصرف کردن شهرداری بلکه با خرید آن ملک انجام داد ولی آن‌قدر سرش شلوغ است که هنوز اداره محل را در دست خاندان تورگان که پیش از وی مالک محلی بودند، نگه داشته است. علاوه بر این با پولی که تارانتینو ‌‌ صرف کرد، امکان نوسازی و گسترش این محل هم فراهم آمد و حالا در سالن‌های متعدد این سینما فیلم‌های روز، خارجی و مستقل به‌طور هم‌زمان نمایش داده می‌شوند.

کوئنتین تارانتینو 2

تارانتینو زندان هم رفته

21- به گفته خود تارانتینو، او سه بار و هر بار به مدت چند روز زندانی شده است. او ظاهراً علاقه‌ای به پرداخت قبض‌هایش ندارد. اتهام او پرداخت نکردن جریمه‌های کلان رانندگی و هزینه‌های پارکینگ اتومبیلش بوده. روایت می‌کنند در یک دوره رقم بدهکاری او بابت قبض‌های پارکینگ به 70 هزار دلار هم رسیده بود. تارانتینو می‌گوید این روزها دیگر کسی او را به این دلیل بازداشت نمی‌کند اما نه لزوماً به این خاطر که او بدهی‌هایش را سر وقت می‌پردازد بلکه به خاطر معروفیت او مأموران رانندگی ترجیح می‌دهند در هنگام رو شدن خلاف‌هایش به جای توقیف اتومبیلش، با او درباره فیلم‌هایش حرف بزنند و کاری به کاری به کار او نداشته باشند.

تارانتینو مرد ثروتمندی است اما عقل معاش ندارد

22- حتی اگر تارانتینو به خاطر شهرتش مورد چشم‌پوشی و اغماض پلیس به دلیل بدهی‌هایش قرار نگیرد او دیگر برخلاف گذشته مشکلی در پرداخت جریمه‌های حتی کلان‌تر از آنچه گفتیم ندارد. گفته می‌شود او بیش از 100 میلیون دلار در حساب‌های بانکی‌اش پول دارد که اگر قدری عقل معاش داشت، احتمالاً این مقدار بسیار بیشتر بود.

تارانتینو از اواخر دهه 80 کارش را آغاز کرد

23- حرفه او در سینما در اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، زمانی که فیلم‌نامه «تولد بهترین دوستم» را نوشت و خودش آن را کارگردانی کرد، این فیلم‌نامه بعداً باعث ساخته شدن «عشق حقیقی» شد.

24- تارانتینو در سال ۲۰۰۵ در لیست ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان مجله تایم قرار گرفت.

تارانتیتو در کنار برد پیت و لئوناردو دی کاپریو
تارانتیتو در کنار برد پیت و لئوناردو دی کاپریو

سگ‌های انباری سکوی پرتاب تارانتینو

26- تارانتینو در سال ۱۹۹۲ و با ساخت فیلم موفق «سگ‌های انباری» به شهرتی ناگهانی دست یافت. فیلم‌نامه فیلم الهام گرفته از فیلم‌ «قاتلین بالفطره» الیور استون بود و بعدها توسط امپایر به‌عنوان «بهترین فیلم مستقل تاریخ» برگزیده شد.

تارانتینو کلکسیونی از جوایز دارد

27- تارانتینو تابه‌حال توانسته جوایز سینمایی مختلفی به دست آورد: دو جایزه اسکار، دو جایزه گلدن گلوب، دو جایزه بافتا و یک جایزه نخل طلای کن. او همین‌طور نامزد جایزه‌ امی و گرمی هم شده است.

28- از نگاه پیتر بوگدانوویچ فیلم‌ساز و تاریخ‌شناس، تارانتینو «تنها کارگردان تأثیرگذار نسل خود» است.

29- تارانتینو به‌پاس فعالیت‌های ارزشمندش در حوزه سینما توانست در دسامبر ۲۰۱۵ نامش در میان دارندگان ستاره خیابان مشاهیر هالیوود ثبت شود.

30- در نوامبر ۱۹۹۷ دان مورفی از تارانتینو شکایت کرد و توانست ۵ میلیون دلار خسارت بگیرد. دلیلش هم این بود که تارانتینو در یک رستوران به او حمله کرده، او را به دیوار کوبیده و مشتی حواله او کرده بود.

31- تارانتینو به همراه لارنس بندر یک شرکت ضبط موسیقی به نام A Band Apart Records تأسیس کرد که به تولید موسیقی متن فیلم می‌پرداخت و آن‌ها را از طریق ماوریک رکوردز، شرکت متعلق به مدونا خواننده پاپ مشهور عرضه می‌کرد.

32- قرار بود تارانتینو کارگردانی اپیزودی از مجموعه‌ فیلم‌های ایکس را بر عهده بگیرد اما از همکاری با کمپانی Director’s Guild of America منصرف شد. چون این کمپانی از قبول شرایط او برای همکاری خودداری کرده بود.

33- تارانتینو کلکسیونر است. او بازی‌های قدیمی تخته که مربوط به سریال‌های تلویزیونی «خواب جینی را می‌بینم»، «دوک‌های هزارد» و «تیم الف» است را جمع‌آوری می‌کند.

کوئنتین تارانتینو 3

34- در تمام فیلم‌نامه‌های اصلی تارانتینو شخصیتی وجود دارد که یک کارآگاه پلیس است به اسم اسکاگنتی و دست‌کم یک‌بار به نام او اشاره می‌شود. درعین‌حال در بیشتر موارد صحنه مربوط به این شخصیت در تدوین نایی حذف شده است.

35- تارانتینو بخشی از فیلم‌نامه فیلم «جزر و مد سرخ» (Crimson Tide) تونی اسکات را نوشته بود که البته در تیتراژ نامی از او برده نشد. او دیالوگ‌های فیلم را نوشت، صحنه موج‌سوار نقره‌ای و فیلم زیردریایی و همچنین مونولوگ اسب نژادپرست را به فیلم‌نامه اضافه کرد.

36- زمانی که اما تورمن باردار شد تارانتینو فیلم‌برداری «بیل را بکش ۱» را چندین ماه به عقب انداخت و از کار با بازیگر جایگزین خودداری کرد زیرا شخصیت کاراکترش را بر اساس اوما تورمن و بر اساس ایده هردویشان از فیلم «داستان عامیانه» (Pulp Fiction) طراحی کرده بود.

37- باوجوداینکه تارانتینو او در فیلم‌هایش به افراط از عناصر خشونت‌آمیز و مواد مخدر استفاده می‌کند اما خودش در زندگی شخصی‌اش از آن‌ها بیزار است.

38- تارانتینو در دوره‌ای از زندگی‌اش می‌خواست رمان‌نویس شود و حتی دو فصل از یک رمان را بر اساس تجربیات خودش در ویدیوکلوپ منهتن بیچ به رشته تحریر درآورد اما آن را ادامه نداد.

39- باوجوداینکه تارانتینو از سوی طرفدارانش همیشه با پاول توماس اندرسون مقایسه می‌شود اما خودش این کارگردان سوئدی را یکی از بهترین دوستانش می‌داند. تارانتینو سبک فیلم‌سازی اندرسون را تحسین کرده و از او با عنوان فیلم‌سازی هنرمند یاد می‌کند.

کوئنتین تارانتینو و اوما تورمن سر صحنه فیلم بیل را بکش
کوئنتین تارانتینو و اوما تورمن سر صحنه فیلم بیل را بکش

زندگی شخصی و عاطفی تارانتینو

40- تارانتینو بارها با هنرمندان زنی چون میرا سوروینو، آلیسون آندرس، سوفیا کوپولا، جولی دریفوس، دیدم ارول، مارگارت چو و کیتی گریفین روابط عاشقانه‌ داشته است. همینطور شایع شده که او با اوما تورمن، از بازیگرانی که در فیلم بیل را بکش با وی همکاری کرده‌است نیز در رابطه بوده. اما تارانتینو همیشه تاکید کرده که رابطه‌هایش همیشه یک عشق افلاطونی بوده. 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها