موسیقی فیلم‌های «میکلوش روژا» نقد و بررسی می‌شود

موسیقی فیلم‌های آهنگساز مجارستانی «میکلوش روژا» در یک نشست پژوهشی نقد و بررسی می‌شود.

موسیقی فیلم‌های «میکلوش روژا» نقد و بررسی می‌شود

سرویس فرهنگی مستقل آنلاین: میکلوش روژا آهنگساز مجارستانی است که هفتاد سال آهنگساز فیلم‌های هالیوودی و انگلیسی بود. او هم‌چنین سازندهٔ قطعات بسیاری از موسیقی‌های مجلسی، کنسرتو و قطعات ارکسترال برای اجرا در سالن‌های موسیقی بود. روژا در میان نسل آهنگسازان فیلم دوران خود از جمله موفق‌ترین‌ها بود، زیرا توانست تعادلی بین آثار سینمایی و کنسرت‌های خود به وجود بیاورد.

در حالی موسیقی میکلوش روژا در فیلم‌ها نقد و بررسی می‌شود که او از سن پنج سالگی به موسیقی علاقه داشت و شروع به فراگیری ویلن کرده بود. او مادرش را کسی می‌داند که عشق به موسیقی را در او کشف کرد. میکلوش در سن هشت سالگی اولین‌بارآهنگ ساخت و اجرا کرد.

وی خیلی زود با ساخت آهنگ‌ها و موسیقی که می‌ساخت در اروپا مشهور شد و پس از مدتی توسط دوستش برای ساخت موسیقی فیلم بینوایان شناخته شد. اکثر موسیقی‌های او در زمره آثار حماسی-تاریخی هستند. شاید به همین‌خاطر است که او را پدر موسیقی هالیوود می‌دانند. آثار او الهام‌بخش اکثر آهنگسازان در دنیا است و توسط بهترین ارکستر‌های جهان اجرا می‌شود.

از آن جمله آثار او می‌توان به: «دزد بغداد»، «بن هور»، «اِل سید»، «شاه شاهان»، «پنج قبر تا قاهره»، «قاتلین»، «به خاطر او»، «شوالیههای میز گرد»، «کلاه سبزها»، «پیوند جادویی»، «سودوم و گومورا»، «جولیوس سزار»، «دره شاهان»، «غرامت مضاعف»، «زندگی خصوصی شرلوک هلمز»، «سفرهای سندباد»، «شور زندگی» و «بینوایان» اشاره کرد.

سرانجام میکلوش روژا در 27 جولای 1995 در هالیوود لس آنجلس درگذشت.

به همین منظور نشست پژوهشی در خصوص موسیقی فیلم‌های میکلوش روژا در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران، روز پنج‌شنبه 27 تیرماه ساعت 17 برگزار می‌شود.

این نشست با حضور نصرالله داوودی آهنگساز، مترجم و پژوهشگر موسیقی برگزار خواهد شد. همچنین حضور کلیه علاقمندان در این برنامه آزاد است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها