معرفی انواع دال بتنی + ویژگی‌های هر کدام

 

دال بتنی یکی از رایج‌ترین سازه‌های ساختمانی و شهری است که از زمان‌های بسیار قدیم به کار گرفته می‌شود. سابقه طولانی استفاده و همچنین مناسب بودن عملکرد این سازه بتنی باعث شده است تا در طی زمان انواع مختلفی از آن ساخته شود.

اگر مشتاق به کسب اطلاعات بیشتر در این باره هستید، تا انتهای نوشته همراه ما باشید تا به معرفی انواع دال بتنی و ویژگی‌های هر کدام بپردازیم.

دال بتنی چیست؟

پیش از بررسی انواع دال بتنی بهتر است قدری درباره خود این سازه صحبت کنیم. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دال بتنی یک سازه بتنی است که از زمان‌های بسیار قدیمی مورد استفاده قرار گرفته است. دال بتنی از یک صفحه تخت بتنی تشکیل شده است که با میلگردهای فولادی تقویت می‌شود؛ البته که نمونه‌های قدیمی‌تر این سازه قدری متفاوت‌تر بوده‌اند. دال بتنی در ساخت تقریبا تمام سازه‌های شهری نظیر ساختمان، پل، تونل و سد کاربرد دارد و برای استفاده از آن با هیچ محدودیتی مواجه نیستید.

انواع دال بتنی

دال بتنی را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی مانند شکل، مقطع، نسبت طول به عرض، روش اجرا و کاربری دسته‌بندی کرد و توجه به هر کدام نیز حائز اهمیت است. از این رو در ادامه مطلب انواع دال بتنی را با توجه به ویژگی‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

انواع دال بتنی بر اساس ظاهر

شکل ظاهری یک از مهم‌ترین عوامل برای دسته‌بندی دال بتنی است. برخی از انواع دال بتنی بر اساس ظاهر عبارتند از:

  • دال تخت: دال تخت ساده‌ترین نوع دال بتنی است که دارای سطح صاف و بدون استفاده از تیر است. این دال معمولاً با ضخامتی ثابت اجرا می‌شود.
  • دال شیب‌دار: دال شیب‌دار دارای سطحی شیب‌دار بوده و اغلب جهت هدایت آب‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دال قوسی: دال قوسی دارای سطحی قوسی است و اغلب از آن به منظور تحمل بارهای سنگین بهره می‌برند.

انواع دال بتنی بر اساس سطح مقطع

سطح مقطع راه دیگری برای دسته‌بندی مقاطع فولادی است. این دسته‌بندی از آنجا اهمیت دارد که مقاومت دال بتنی را تعیین می‌کند و از این رو باید به آن توجه خاصی شود. برخی از انواع دال بتنی بر اساس سطح مقطع عبارتند از:

  • دال توپر: دال توپر دارای مقطعی یکپارچه است. این دال معمولاً برای تحمل بارهای سنگین استفاده می‌شود
  • دال مجوف: دال مجوف دارای مقطعی توخالی است. این دال معمولاً برای کاهش وزن سازه استفاده می‌شود
  • دال ترکیبی: دال ترکیبی از ترکیب دو یا چند نوع دال تشکیل شده است. این دال معمولاً برای افزایش مقاومت و کارایی سازه استفاده می‌شود

انواع دال بتنی بر اساس نسبت طول به عرض

نسبت طول به عرض مهمترین مشخصه یک دال بتنی است که بخش زیادی از ویژگی‌های فنی آن را مشخص می‌کند. برخی از انواع دال بتنی بر اساس نسبت طول به عرض عبارتنداز:

  • دال یک طرفه: دال یک طرفه فقط از یک جهت بارگذاری شده و معمولا برای بارهای سبک استفاده می‌شود.
  • دال دو طرفه: دال دو طرفه: بارگذاری این نوع دال از هر دو جهت صورت می‌گیرد و برای بارهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع دال بتنی بر اساس روش اجرا

روش اجرای دال بتنی نیز می‌تواند تاثیرات زیادی در ویژگی‌های فنی آن داشته باشد. برخی از انواع دال بتنی بر اساس روش اجرا عبارتند از:

  • دال بتنی درجا: دال بتنی درجا در محل پروژه اجرا شده و از آن برای پروژه‌های کوچک و متوسط بهره می‌برند.
  • دال بتنی پیش ساخته: دال بتنی پیش ساخته را در کارخانه می‌سازند و سپس در محل پروژه نصب می‌کنند. این دال معمولاً برای پروژه‌های بزرگ و صنعتی استفاده می‌شود.

انواع دال بتنی بر اساس کاربری

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دال بتنی کاربرد‌های زیادی دارد و بسیار رایج است. از این رو یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها، دسته‌بندی دال بتنی بر اساس کاربری است که شامل موارد زیر می‌شود:

  • دال پل: دال پل به عنوان عرشه پل‌ها استفاده می‌شود.
  • دال کف: از دال کف برای کف ساختمان‌ها بهره می‌برند.
  • دال سقف: دال سقف به عنوان سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • دال فونداسیون: از این دال برای بخش مهمی از فونداسیون بهره می‌برند.

نکات مهم در اجرای دال بتنی

دال بتنی با هر نوع کاربری که اجرا شود، بدون شک یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های سازه خواهد بود. با توجه به این موضوع، رعایت دو نکته بسیار اهمیت دارد. اولین نکته بهره‌گیری از مصالح و مقاطع فولادی با کیفیت است. در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی برای دال بتنی، امکان تخریب سازه و به بار آمدن فاجعه وجود دارد؛ از این رو لازم است با تهیه بهترین مصالح ساختمانی، پروژه را با کیفیتی بالا انجام داد. بررسی قیمت میلگرد16 به عنوان یک مقطع پرکاربرد در ساختمان‌سازی و خرید برندهای معتبر آن، در ساخت انواع دال اهمیت دارد.

موضوع دوم اجرای استاندارد و صحیح دال بتنی است. اجرای دال بتنی استاندارد‌ها و اصول خاص خود را دارد؛ در نتیجه باید این کار را به افراد متخصص و با تجربه بسپارید. اجرای دال بتنی نیازمند بهره‌گیری از اصول مهندسی روز دنیا است و اجرای آن صرفا بر اساس تجربه، توصیه نمی‌شود. موضوع آخر نیز انتخاب نوع مناسب دال بتنی است.

در این نوشته انواع مختلف دال معرفی شدن. چنین موضوعی از آنجایی اهمیت دارد که استفاده از دال بتنی نامناسب برای یک کاربری خاص می‌تواند منجر به بروز حادثه شود. از این رو می‌بایست با برآورد نیاز‌ها و بررسی شرایط سازه، یک نمونه مناسب را انتخاب کنید.

کلام آخر

در اجرای دال بتنی، اولین موضوعی که باید در نظر بگیرید نوع آن است. انتخاب نوع دال بتنی کار ساده‌ای نیست، زیرا این سازه‌ها بر اساس عوامل مختفی دسته‌بندی می‌شوند. ما در این نوشته کوشیدیم برخی از این فاکتور‌ها را بررسی کنیم و امید است مطالب مذکور برای شما مفید بوده باشند.

همان‌طور که اشاره شد، استفاده از مقاطع فولادی مناسب و باکیفیت در اجرای هر نوع دال بتنی اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به این امر، استفاده از خدمات فروش ویژه بازرگانی فولادی آیرومارت را توصیه می‌کنیم.

در آیرومارت محصولات معتبر‌ترین کارخانجات کشور با قیمت رقابتی به سراسر کشور ارسال می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، خرید و بررسی قیمت میلگرد اصفهان یا هر نوع دیگری از این مقطع فولادی، تنها کافی است به سایت آیرومارت به آدرس www.iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل فرمایید.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها