7 گام اصلی اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی

برای ایجاد سقف و حفاظ در ناحیه فوقانی سازه‌ها از سقف تیرچه بلوک زیاد استفاده می‌شود. اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی یکی از روش‌های سقف‌سازی رایج است.

7 گام اصلی اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی

هزینه مقرون‌به‌صرفه و راحتی پیاده‌سازی چنین سقفی باعث می‌شود که در میان سازه‌سازان پرطرفدار و رایج باشد.

اجازه بدهید که از مراحل اصلی اجرای سقف تیرچه بلوک بیشتر برایتان بگوییم؛ سقف‌های مناسبی که جایگزین سقف‌های طاق ضربی شده و موقعیت مناسب و مطلوبی در هر ساختمان به‌وجود می‌آورند.

1-زیرسازی صحیح و شاسی کشی قالب

برای شروع کارکردن روی سقف تیرچه بلوک‌ها، نیاز به زیرسازی قالب تیرها وجود دارد. برای این کار هم از لوله‌های داربستی استفاده می‌شود.

لوله‌های مذکور معمولاً سایز ۲ را دارند و علاوه بر آنها، قوطی‌های فلزی با ابعاد حدودی ۸ در ۴ سانتی‌متر هم در زیرسازی به کار گرفته می‌شوند.

شاید این پرسش مهم برایتان وجود داشته باشد که چرا بتن‌ریزی سقف براساس بیشترین ارتفاع تیرها انجام می‌شود؟ علت این است که ارتفاع تیرها به بارهای واردشده به سقف یکسان نیستند و آویز تیرها متفاوت‌اند.

با چنین ترفندی، بتن‌ریزی سقف بنا به بیشترین ارتفاع تیر وارده به ستون صورت می‌گیرد و کاهش عرض مقطع تیرها در محل چشمه به وجود نمی‌آید.

2-نصب قالب تیرها

در گام دوم از اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی باید به سراغ نصب قالب تیرها بروید. این قالب‌ها در جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند؛ فلزی، پلاستیکی، یا تخته‌های چوب.

در نصب قالب تیرها باید به تراز قالب هم دقت شود. لازم است که تراز قالب هم‌سطح با تراز بتن ستون باشد. این موضوع استثنائاتی هم دارد. برای مثال، لازم به اجرای چنین روندی در یک حالت خاص نیست.

چه حالتی؟ زمانی که با در نظرگرفتن ارتفاع تیرهای هم‌جوار در چشمه و منبع اتصال ستون، قالب تیرها در ارتفاعی بالاتر کار گذاشته شوند و قرار بگیرند.

در اجرای بخش‌های مختلف سقف تیرچه باید به خرید مصالح گوناگون در زمان مناسب هم دقت کنید. برای نمونه، قیمت روز ورق گالوانیزه چقدر است؟ میلگردها با چه نرخی به فروش می‌رسند و تیرآهن‌ها با چه نوساناتی گران و ارزان می‌شوند. دقت به این موارد می‌تواند روی صرف هزینه‌ها و پیش‌برد پروژه از نظر زمان خرید و اجرای عملیات اثر بگذارد.

3-آرماتوربندی تیرها و اتصال صحیح آنها به اسکلت فلزی

در مرحله سوم از کار اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی، نوبت به آرماتوربندی تیرها می‌رسد. در این مرحله از فرایند باید خاموت‌ها خم و برش داده شوند. در این بخش از کار یعنی خم‌کردن و برش‌کاری، به کم‌کردن دست‌کم ۳ سانتی‌متر کاور بتن هم نیاز است.

علاوه بر این، اجرای خاموت‌های چشمه اتصال تیر هم ضروری است. اگر آرماتورهای تقویتی زیادتر از حد نیاز بودند هم امکان گروه‌بندی‌شان وجود دارد و با این کار می‌توانید مانع از بروز مشکلاتی در بتن‌ریزی شوید. ضمن اینکه اشکالی در ویبره‌زدن بتن سقف هم پیش نمی‌آید.

در تهیه مصالح لازم برای سقف‌زدن در سازه‌ها باید به قیمت آنها دقت ویژه‌ای داشته باشید. برای مثال با رصد قیمت امروز میلگرد و مقایسه‌اش با روزهای دیگر به نتیجه‌گیری مناسبی برای خرید برسید.

4

1-اجرای صحیح آرماتوربندی

در بخش آرماتوربندی باید به نکاتی مخصوص توجه ویژه داشته باشید. برای مثال، خم آرماتورهای طولی در هر دو سمت میلگردهای شبکه بالا و پایین رعایت شود.

اگر لازم بود هم باید خاموت‌های ویژه تیر در دو سر تیرها اجرا و انجام شود. باید هم‌پوشانی یا اورلپ میان میلگردهای تیر در شبکه بالا و پایین رعایت شود و بهتر است که محل هم‌پوشانی شبکه بالا و پایین روی هم قرار نگیرند.

2-تیرریزی سقف‌ها

آرماتوربندی تیرها که به پایان می‌رسد، قالب‌بندی آویز تیر و تیرریزی شروع می‌شود. یادتان باشد که ارتفاع قالب تیر آویز حاصل تفریق ارتفاع تیر و ضخامت سقف است.

تیرچه‌ها را بنا به جدول تیرچه می‌سازند. طول تیرچه‌ها هم با اضافه‌کردن ۱۵ سانتی‌متر اضافه از هر طرف به طول دهانه به‌دست می‌آید.

پیش از اینکه بتن‌ریزی پاشنه صورت بگیرد هم باید تیرچه‌ها ارزیابی و بازدید شوند. این کار برای بررسی آن است که میلگردهای تحتانی جوشی یا بریده نباشند.

تیرچه‌ها باید در فواصلی مشخص در تیرها و روی قالب‌ آویزان قرار بگیرند. فواصل مذکور از سوی شابلون یا بلوک‌های سقفی مقرر و تنظیم می‌شوند. بعد از این مرحله هم نوبت به بلوک‌گذاری می‌رسد.

در مسیر آماده‌سازی تیرچه بلوک به قیمت تیرها هم دقت کنید. برای نمونه، باید از قیمت تیرآهن ۱۶ تهران یا انواع دیگر تیر به‌خوبی باخبر باشند.

3-آرماتوربندی حرارتی سقف

زمانی که تیرریزی و بلوک‌گذاری در سقف به پایان می‌رسد، نوبت به آرماتوربندی حرارتی در اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی می‌رسد.

آرماتورهای حرارتی با فاصله ۳ سانتی‌متری از هم، روی یونولیت‌ها قرار می‌گیرند. به فواصل این مصالح نسبت به تیرچه‌ها دقت کنید.

لازم است که فاصله آرماتورهای حرارتی در جهت هم‌راستا با تیرها ۵۰ سانتی‌متر باشد و در زاویه عمود بر تیرچه‌ها ۲۵ سانتی‌متر.

اگر تیرچه‌ها ساق‌بلند باشند، میلگرد فوقانی در نقش میلگرد حرارتی ظاهر می‌شود. درباره تیرچه‌های ساق‌کوتاه هم فاصله میلگرد فوقانی و روی سقف بیشتر از ۱۵ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود.

4-قراردادن جک‌های نگهدارنده و قالب‌بندی سقف‌ها در اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی

یکی از نکات مهم در فرایند کارگذاری سقف تیرچه بلوک، توجه به محل استقرار تیرچه‌های بتنی است. این مصالح باید از زیر و با جک‌های صلیبی در فاصله‌ای متناسب با بار سقف مهار شوند.

در نهایت هم قالب‌های پیرامونی تیرهای سقف و قسمت‌های بازشویی در آسانسورها یا داکت‌های تأسیساتی، نورگیرها و ... از داخل با چهار تراش مهار می‌شوند.

پیش از اجرای بتن‌ریزی سقف، باید محل عبور تأسیسات برقی و مکانیکی هم مشخص شود. در این صورت، بعد از اجرای سقف دیگر نیازی به تخریب سقف وجود ندارد.

3

مزایا و معایب اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی

استفاده از سقف‌های تیرچه بلوک مزایای پرشماری دارد. از جمله این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • هزینه اجرای چنین سقف‌هایی کمتر از موارد دیگر و مقرون‌به‌صرفه است.
  • نصب و استفاده از تیرچه بلوک بسیار ساده است و در فرایندی آسان به نتیجه می‌رسد.
  • حتی افراد نه‌چندان متخصص هم از عهده اجرای سقف تیرچه بلوک برمی‌آیند.
  • سقف‌های مذکور در مقابل رطوبت و پوسیدگی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند.
  • با وجود این نوع از سقف‌ها از بتن کمتری در اجرای سقف استفاده خواهد شد.
  • تجهیزات مخصوص و ویژه‌ای برای پیاده‌سازی سقف تیرچه بلوک نیاز نیست.
  • سقف‌های تیرچه بلوک در مقابل آتش‌سوزی از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهند.
  • عایق‌بودن سقف‌های تیرچه بلوک در مقابل صدا هم یکی از ویژگی‌های ممتازشان است.
  • اجزای اصلی سقف‌های تیرچه بلوک پیش‌ساخته است و همین موضوع می‌تواند سرعت پروژه‌های مختلف را به‌شدت افزایش بدهد.

 

2

در آخر

برای ساخت‌وساز انواع ساختمان‌ها و پیاده‌سازی مراحل مختلفشان از جمله اجرای سقف تیرچه بلوک در اسکلت فلزی به تهیه مواد و مصالح مختلف نیاز دارید.

یکی از بهترین راه‌ها برای تهیه این موارد هم رصد دقیق بازار و استعلام‌گیری قیمت‌ها است. پایگاه‌ها و مراجعی مانند آیرومارت به شما کمک می‌کنند که بهترین مصالح را با قیمتی مناسب پیدا کنید.

در واقع، با رصد بازار از راه استعلام‌گیری نرخ مقاطع فولادی مختلف از این بستر مطمئن می‌توانید برنامه‌های دقیق‌تر و بهتری برای پروژه‌های ساخت‌وساز خود داشته باشید. از جمله راه‌های تماس با این شرکت پرسابقه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • با شماره تلفن ۰۲۱-۴۵۳۰۶ تماس بگیرید.
  • به وبسایت iromart.com مراجعه کنید.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها