باقری کنی ادامه جلیلی، مذاکرات باز هم به بن بست رسید!

امروز روز دوم و پایانی مذاکرات سه جانبه دوحه است. درحالیکه این دور از مذاکرات پایان یافته اما بازارها در ایران تا صبح امروز چشم‌انتظار اخبار امیدوارکننده از قطر بودند.

باقری کنی ادامه جلیلی، مذاکرات باز هم به بن بست رسید!

 امروز روز دوم و پایانی مذاکرات سه جانبه دوحه است. درحالیکه این دور از مذاکرات پایان یافته اما بازارها در ایران تا صبح امروز چشم‌انتظار اخبار امیدوارکننده از قطر بودند. 

اگر این مذاکرات میان ایران و آمریکاست چرا مذاکرات سه‌جانبه خوانده می‌شود؟ 

 

ظاهرا انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات هسته‌ای با ایران، به عنوان ناظر مذاکرات در دوحه حضور دارد زیرا ایران تاکید داشته که «هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد» و از این رو انریکه مورا پیام‌های طرفین را به یکدیگر انتقال می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «قرار است هیئت‌ها در اتاق‌های جداگانه حاضر شوند و پس از آن گفت‌وگو از طریق یک واسطه پیش خواهد رفت.»

شاید فشارهای مخالفان مذاکرات در تهران، مسبب پیشنهاد این ایده بوده ولی علی باقری هم می‌داند که چنین حواشی موجب می‌شود مذاکرات در حد «نقش ایوان» باقی بماند، زیرا آنچه مهم است محتوای گفتگوهاست که باید علیرغم گفتگوی مستقیم و دوستانه اما مبتنی بر منافع ملی ایران باشد. حضور در اتاق‌های مجزا و وجود نفرات میانجی فقط راه را طولانی و پروسه را کند خواهد کرد و نفس این کندی تنها به زیان ملت ایران خواهد بود نه دیپلمات‌های غربی.

 

لارا روزن، روزنامه‌نگار حوزه سیاست خارجی ایالات متحده که تحولات توافق هسته‌ای را رصد می‌کند در توییتر نوشت که از یک مذاکره‌کننده غربی پرسیده مذاکرات غیرمستقیم ایالات متحده و ایران در دوحه چگونه پیش می‌رود و او در پاسخ گفته است، «به کندی».

این اولین خبر است از یک مذاکره‌ی پرحاشیه و کم‌نتیجه. 

 

خبر دوم از کم‌فایده بودن مذاکرات سخنان شب گذشته امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه است که گفت:

 «ما هنوز در عمل چیزی جز رفتارهای مبتنی بر فشار حداکثری دوره ترامپ در آمریکا را شاهد نیستیم.»

اما خبر منفی دیگری که مذاکرات دوحه را کم‌اثر نشان می‌دهد بیانیه اجلاس سران هفت کشور صنعتی جهان بود که: «ضمن محکوم کردن ادامه اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در منطقه، تاکید کردند که هرگز به ایران اجازه نخواهند داد به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

به گزارش خبرگزاری‌ها گروه هفت در این بیانیه پایانی ضمن تاکید بر دیپلماسی به عنوان بهترین راهکار برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای ایران همچنین از تهران خواسته است تا عملیات مربوط به موشک‌های بالستیک و تهدیدهای آن علیه آزادی کشتیرانی و دریانوردی بین‌المللی را متوقف سازد.

در پاسخ سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن بخش‌هایی از بیانیه سران گروه ۷ علیه ایران، تصریح کرد برنامه موشکی و دفاعی ایران هرگز قابل مذاکره و مصالحه نیست.

با این توضیحات این جمله مهم بنظر می‌رسد که لیزه دیست، گزارشگر ارشد بین‌المللی بی‌بی‌سی، به نقل از یک مذاکره‌کننده غربی نوشت که احتمالا این مذاکرات طول بکشد.

شاید هم این گفتگوها نیز سرنوشتی همچون مذاکرات وین، آلماتی و بغداد (در زمان مسئولیت سعید جلیلی) پیدا کند. 

گرچه برای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران واقع بین محرز بود که پس از جمع آوری ۲۷ دوربین نظارتی آژانس (که ذیل برجام اضافه شده بودند) عملا توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ موسوم به برجام، به تاریخ پیوست و هرگونه توافق درباره پرونده هسته‌ای ایران نیاز به مذاکره مجدد دارد.

شاید همچنان نسل جدیدی از ایرانیان در حال انتظار و خوف و رجا، با محدودیت‌ در روابط بین‌الملل و مشکلات معیشت باقی بمانند، اما مسلما این نسل همچون جوانان ۲۰ سال گذشته درباره مذاکره کنندگان و عملکرد تیم‌های دیپلماتیک ایران قضاوت خواهند کرد و نام این نفرات را به یاد می‌سپارند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها