۱۱۰ نماینده آمریکا به دولت بایدن: از مذاکرات برجام خارج شوید

گروهی از نمایندگان آمریکا خواستار خروج این کشور از مذاکرات برجام شدند.

۱۱۰ نماینده آمریکا به دولت بایدن: از مذاکرات برجام خارج شوید

به گزارش دویچه وله؛ ۱۱۰ نماینده جمهوری‌خواه آمریکا از دولت خواستند از مذاکرات برجام خارج شود زیرا "هیچ مسیر دیپلماتیک سازنده‌ای وجود ندارد".

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه نیز گفته است که تلاش دیپلماتیک بر مبنای اعتماد به فتوای (آیت‌الله) خامنه‌ای نیست.

 

نزدیک به ۱۱۰ نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا روز ۱۱ ژانویه از آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور خواستند تا تحریم‌های موجود علیه ایران را که پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ اعمال شده بود، اجرا کند. 

به گزارش خبرگزاری "هیل" (THE HILL) در نامه این نمایندگان آمده است که «ایران در حال پیشبرد برنامه هسته‌ای خود با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته ذخیره مقادیر روزافزونی اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ و ۶۰ درصد است.» و «آخرین اظهارات مقامات دولتی درباره مذاکرات وین روشن کرده است که در این مرحله هیچ مسیر دیپلماتیک سازنده‌ای وجود ندارد». 

 

نامه به سخنان رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اشاره کرده است که ماه گذشته گفته بود برای آمریکا "واضح" است که ایران تلاش می‌کند با گسترش برنامه هسته‌ای خود، "اهرم‌های فشار ایجاد کند و امتیازات بیشتری بگیرد."

نمایندگان گفته‌اند: «ایالات متحده و شرکای ما باید فشار بر ایران را افزایش دهند تا پیشرفت‌های خطرناک هسته ای خود را متوقف کند. موثرترین راه برای انجام این کار این است که تحریم‌های فعلی خود را با قدرت اعمال کنیم و از شرکای خود بخواهیم اقدامات مشابهی انجام دهند».

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد این نامه به "هیل" گفته دولت بایدن بر این باور است که دیپلماسی فعلی آمریکا "در هماهنگی با متحدان و شرکای منطقه‌ای" این کشور "بهترین راه" برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

فتوا معیار آمریکا نیست

 

او هم‌چنین در کنفرانس خبری خود به سوال خبرنگاری درباره میزان "اعتماد آمریکا به پایبندی ایران به تعهداتش در رابطه با معاهده ان‌پی‌تی و "فتوای" مطرح شده از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پاسخ داد.

 

پرایس در این پاسخ تاکید کرد که آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هیچگاه به این "فتوا" تکیه نکرده است. او گفت کرد که مبنای رویکرد آمریکا "پروتکل‌های دقیق مذاکره شده از جمله برجام، ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی" است که بر منع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای "به شکلی قابل راستی‌آزمایی و دائمی" مبتنی است. 

آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به "نخستین کنفرانس خلع سلاح‌هسته‌ای" در تهران در فروردین ۸۹ گفته بود که جمهوری اسلامی کاربرد سلاح‌ هسته‌ای را "حرام" و "تلاش برای مصونیت بخشیدن ابناء بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان" می‌داند.

ما تنها از سوی خود تضمین می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگری درباره خواست ایران مبنی بر تضمینی درباره عدم خروج دولت بعدی آمریکا از توافق گفت که "در دیپلماسی و امور بین‌الملل چیزی به نام تضمین وجود ندارد" و دولت بایدن تنها می‌تواند از سوی خود و آمادگی خود برای بازگشت به برجام و پایبندی کامل به آن، مادام که ایران نیز رفتاری مشابه انجام دهد، سخن بگوید.

او درباره سرعت پیشرفت مذاکرات وین گفت که کشورش در هفته‌های اخیر شاهد پیشرفت کمی بوده اما "پیشرفت کم بهتر از نبود پیشرفت است".

ند پرایس در این کنفرانس بار دیگر تاکید کرد که "فرصت بسیار کم است" و بحث "بر سر ما‌ه‌ها" نیست بلکه بر سر تنها "چند هفته" است.

با این حال او تاکید کرد که با وجود کم بودن فرصت "نمی‌توان یک روز معین در تقویم را به عنوان ضرب‌الاجل تعیین کرد."

سرزنش ترامپ

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۲ دی خود دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا را مسئول خروج حکومت ایران از برجام و پیامدهای آن دانسته و گفته است که این اقدام باعث شد که ایران "علاوه بر زیر پا گذاشتن تعهدات برجامی خود" به فعالیت‌های "ضد آمریکایی" در منطقه دست بزند.

از سخنگوی وزارت خارجه نیز درباره سرزنش ترامپ برای خروج از برجام سوال شد.

ند پرایس گفت که  این "امر جدیدی" نیست و ایرانی‌ها و اروپایی‌ها "همگی" دونالد ترامپ را "مسئول" خروج از برجام و پیامدهای آن می‌دانند.

 

جن ساکی تاکید کرده است که اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد، نه "اقدامات تهاجمی ایران از طریق جنگ‌های نیابتی در سراسر جهان" و نه "افزایش توان اتمی" آن رخ می‌داد. 

 

هم‌زمان "اکسیوس" گزارش داده است که انتقادها از دولت بایدن به دلیل "ضعف" در برخورد با جمهوری اسلامی افزایش یافته است. بنابر این گزارش این انتقادها باعث شده که دولت آمریکا روی حمله به سیاست ترامپ تمرکز کند.

دور هشتم مذاکرات احیای برجام از ابتدای ماه جاری میلادی شروع شده است. آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای در اردیبهشت ۹۷ برای نخستین بار به طور غیرمستقیم در مذاکرات وین مشارکت دارد. هدف این مذاکرات بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و از سرگیری اجرای تعهدات برجامی توسط جمهوری اسلامی عنوان می‌شود

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها