جو به عربستان نرو! رژیم منفور سعودی را فراموش کن و به سراغ نفت ایران برو

این سفر تنها یک دلیل دارد و آن هم بازی ناامیدکننده آمریکا برای متقاعد کردن ریاض در افزایش تولید نفت خود است، تا منجر به کاهش قیمت‌های تاریخی بالای گاز شود.

جو به عربستان نرو! رژیم منفور سعودی را فراموش کن و به سراغ نفت ایران برو

یک دیدگاه از نیوزویک: جو (بایدن به عربستان) نرو! رژیم منفور سعودی را فراموش کن و به سراغ نفت ایران برو.

 

NewsWeek

بایدن که در کارزار انتخاباتی اش قول داده بود که با عربستان سعودی همچون یک رژیم منفور رفتار کند، اکنون به نظر می رسد که به مانند دیگر روسای جمهوری آمریکا، به دلیل تشنگی ایالات متحده برای نفت ارزان عربستان، به زانو در آمده است.

​پس از اینکه بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ وعده داد با عربستان مانند یک «دولت پرهیزگار» رفتار کند، حالا به نظر می‌رسد که رئیس‌جمهور بایدن، دقیقاً مانند همه اسلافش، با عطش بی‌پایان آمریکا برای نفت ارزان مواجه شده است.

دولت (آمریکا) سه‌شنبه اعلام کرد که رئیس‌جمهور در اواسط ژوئیه از پادشاهی (سعودی) دیدن می‌کند، احتمالاً برای اینکه با خودکامه‌های خونسرد این کشور خوش‌رفتاری کند.

در حالی که دستور کار شلوغی در پیش خواهد بود، اما این سفر تنها یک دلیل دارد و آن هم بازی ناامیدکننده آمریکا برای متقاعد کردن ریاض برای افزایش تولید نفت خود است، تا منجر به کاهش قیمت‌های تاریخی بالای گاز شود.

این قیمت‌ها چندماه قبل از  انتخابات میان‌دوره‌ای 2022 آمریکایی‌ها را در ترس و دغدغه قرار داده است.

این (سفر) یک اشتباه وحشتناک است، به ویژه زمانی که آمریکا می‌تواند با همراهی ایران در یک توافق هسته‌ای جدید، به عرضه همانقدر نفت یا حتی بیشتر دست یابد.

 

عمیق‌تر شدن روابط با سعودی‌ها و امتناع از رسیدگی به دلایل وابستگی آمریکا به نفت، یک سیاست‌ معقول‌تر را پرهزینه می‌کند.

بهای ترمیم رابطه با سعودی ها بالا خواهد بود. عربستان سعودی از بی‌رحمانه‌ترین کشورهای اقتدارگرا در جهان است که توسط ثروت بی‌پایان پادشاهی، ایدئولوژی سلفی تندرو را صادر می‌کند، مهم‌ترین عامل رادیکالیسم خشن در منطقه است. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد ("MBS") و حاکم واقعی ریاض مردی است خشن که دستور حمله گستاخانه سال 2018 به جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست و مخالف سعودی، در ترکیه را صادر کرده است.

او از سال 2015 یک جنگ خونین و بیهوده را در یمن آغاز کرده، جنگی که یک کشور فقیر را کاملاً ویران کرده است، همه اینها به خاطر رقابت منطقه ای ریاض با تهران است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها