اگر برجام در دولت روحانی امضا شده بود الان وضع ما اینگونه نبود!

اگر اجازه داده‌شده بود مذاکرات در دولت روحانی به نتیجه برسد قطعا فایده بهتری برای ایران به همراه داشت.

اگر برجام در دولت روحانی امضا شده بود الان وضع ما اینگونه نبود!

اگر برجام در دولت روحانی امضا شده بود الان وضع ما اینگونه نبود!

سیدجلال ساداتیان دیپلمات سابق به روزنامه آرمان گفت: پس از حمله روسیه به اوکراین نقش روسیــه در مذاکرات وین به صفر خواهد رسید. در چنین شرایطی موضع ایران نسبت بــه قبل ضعیف‌تر خواهد شد. اینکه ایران در چنین شرایطی چگونه قصــد دارد بــه مذاکرات ادامه بدهد جای سؤال خواهد داشت. مواضع اخیر ایــران که خواستار توقف جنگ در اوکراین شد شاید کشورهای غربی را متقاعد کند که موضوع برجام را به‌صورت جداگانه در دستور کار قرار بدهند تا به نتیجه برسد.

واقعیت غیرقابل‌انکار این است که دولت سیزدهم و تیمی که در حال مذاکره با کشورهای غربی است در این مدت بسیاری از فرصت‌ها را از بین بردند. اگر اجازه داده‌شده بود مذاکرات در دولت روحانی به نتیجه برسد قطعا فایده بهتری برای ایران به همراه داشت. اگر این اتفاق رخ‌داده بود منافع ما زودتر تأمین می‌شد و ما می‌توانستیم از امتیازهایی که در اختیار داریم بیشتر به سود خود استفاده کنیم. اگر این اتفاق رخ‌داده بود ما در شرایط کنونی می‌توانستیم وارد بازار گاز و انرژی اروپا شویم. بدون تردید این اتفاق از نظر اقتصادی پیامدهای مثبت و تعیین‌کننده‌ای برای ایران به همــراه داشت.

ما ملاحظات و روابطی داریم که بــر اساس آن واکنش نشان می‌دهیم. این البته بحث دیگری است که مسئولان در جمهوری اسلامی ملاحظات خود را در نظر بگیرند و واکنش متناسب با آن را نشان دهند. من اما معتقدم که در هیچ شرایطی تعرض به یک کشور دیگر توجیه منطقی، قانونی و حتی انسانی ندارد و قابل‌قبول نیست. در شرایط کنونی در داخل کشور شاهد تحلیل‌هایی هستیم که با آن موافق نیستم. مثلا اینکه شاید درگیری اخیر به خاطر اینکه غرب و آمریکا را درگیر این موضوع می‌کند و سبب می‌شود که احتمالا از ایران غفلت کنند، به ایران مجال دهد تا بر مواضع خود بیشتر اصرار کند. به نظر من نباید فکر کرد چون آنها درگیر مسائل اوکراین شده‌اند از مساله ایران غفلت می‌کنند. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها