اشتباه استراتژیک پوتین چه بود؟

دیکتاتورها ، کودن‌های بزرگ عرصه استراتژیک هستند

اشتباه استراتژیک پوتین چه بود؟

 

بیژن اشتری در صفحه اینستاگرامش با تیتر: "دیکتاتورها ، کودن‌های بزرگ عرصه استراتژیک هستند" نوشت.

 

پوتین تا قبل از حمله به اوکراین به عنوان سیاستمداری هوشمند که غرب را در صفحه شطرنج سیاسی کیش و مات کرده شهرتی برای خود به دست آورده بود.او هشت سال پیش به راحتی آب خوردن شبه جزیره کریمه را تسخیر و به خاک روسیه ملحق کرده بود.

پوتین با این گمان باطل که می تواند به همین راحتی کل خاک اوکراین را تسخیر کند ماه گذشته به اوکراین لشکرکشی کرد اما خیلی زود متوجه شد که چه اشتباه بزرگی مرتکب شده است؛ اشتباهی که می تواند منجر به فروپاشی رژیمش شود.

 

اشتباه استراتژیک پوتین گویای این واقعیت است که دیکتاتورها گرچه در عرصه تاکتیک (سیاست های کوتاه مدت) می توانند هوشمندانه عمل کنند و موفقیت‌هایی به دست آورند اما قطعا در عرصه استراتژی (سیاست های بلندمدت) کودن های تمام عیاری هستند که چیزی جز شکست خفت بار نصیبشان نخواهد شد. نمونه ها بسیار است:

 

هیتلر در مقطعی از حکومتش چنین تشخیص داد که دموکراسی های غربی ضعیف تر از آن هستند که مانعی بر سر راه کشورگشایی‌هایش باشند و از همین رو شروع کرد به تسخیر تدریجی کشورهای همسایه.

دموکراسی های غربی که در ابتدا هیچ میلی به جنگ علیه هیتلر نداشتند گمان می کردند که با در پیش گرفتن سیاست مماشات و اغماض (اپیزمنت) می توانند هیتلر را سیر و راضی و آرام نگهدارند اما نهایتا متوجه شدند که هیچ راهی جز جنگ علیه این دیکتاتور خونخوار ندارند.

آن ها با هم متحد شدند و کلک هیتلر را کندند.

 

استالین هم گرچه در کوتاه مدت توانست کشورهای اروپای شرقی را مستعمره شوروی کند و امپراتوری اروپایی خود را برپا کند اما در بلند مدت امپراتوری اش ساقط و به پانزده کشور مستقل تجزیه شد.

 

صدام حسین بیست و چهار ساعته کویت را تسخیر کرد تا به قول خودش استان نوزدهم عراق را به مام وطن بازگرداند اما چون کودن بزرگی در عرصه استراتژی بود متوجه نبود که با این کارش کل جهان را علیه خودش متحد کرده است.سرانجامش اعدام با چوبه دار بود‌.

 

قذافی در سال پایانی حکومتش هرگز تصور نمی کرد که غربی ها برای حمایت از انقلابیون لیبی دست به دخالت نظامی در لیبی بزنند. همین اشتباه استراتژیک طومار رژیم قذافی را درهم پیچید.

 

همه این موارد ثابت می کند که دیکتاتورها کودن های بزرگ عرصه استراتژیک هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها