مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

مذاکرات در بن‌بست قرار دارد؛رسیدن به توافق دشوار است

رافائل گروسی اعالم کرد مذاکرات وین در بن‌بست قرار گرفته و رسیدن به تواففق دشوار است.

مذاکرات در بن‌بست قرار دارد؛رسیدن به توافق دشوار است

رافائل گروسی در گفتگو با یک رسانه رژیم صهیونیستی با ادعای پیدا شدن اورانیوم غنی‌شده در یک سایت اعلام نشده در ایران گفت که این موضوعی نگران کننده است چراکه نباید هرگز در آن مکان مواد هسته‌ای یافت می‌شد.

مدیرکل آژانس خاطر نشان کرد: سوالات ما از ایران شفاف، ساده و بسیار واضح بود؛ اینکه اگر مواد هسته‌ای در آنجا وجود داشته، اکنون کجاست؟ اگر تجهیزاتی وجود داشته، کجاست و با آن چه کاری انجام شده؟ هیچ سابقه‌ای در این باره نداریم. این یک روند ناامیدکننده و یک سری از پرسش‌ها و پاسخ‌ها را به همراه داشت که از دیدگاه من، از نظر فنی نمی‌شد به پاسخ‌ها اعتماد کرد و سبب می‌شد تا در نقطه‌ای معین به بن‌بست برسیم.

وی در ادامه این مصاحبه به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین با هدف احیای برجام پرداخت و تاکید کرد که مذاکرات وین و مذاکرات ایران با آژانس به یکدیگر وابسته هستند، از این‌رو تصور اینکه بتوان به یک توافق جامعی همچون برجام دست یافت، درحالی‌که مذاکرات ایران با آژانس در بن‌بست قرار دارد، دشوار است.

وی تاکید کرد: من مایل هستم که این موضوعات را شفاف کنم و به نتیجه‌ای برسم که خیال جامعه بین‌الملل را آسوده کند.

رئیس دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در بخش دیگری از  این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه “من به هیچ‌کس مظنون نیستم اما ایران باید ثابت کند که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست” اظهار داشت: آنچه از ایران می‌خواهیم این است که با ما همکاری کند و به سوالات ما پاسخ‌های بازم را ارائه دهد. من می‌خواهم بر همه چیز نظارت کنم. بنابراین آنچه به ایران گفته‌ام  را به شما هم می‌گویم. من به وضوح برای آنها مشخص کردم که اگر می‌خواهید به روال نرمال بازگردید، باید شفافیت داشته باشید در غیراین‌صورت چنین چیزی کاملاً غیرممکن است. بار دیگر می‌گویم که رویکرد من مثبت، سازنده و اما در عین حال سخت‌گیرانه است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها