سردار کوثری و حمیدرضا ترقی درباره حملات به اربیل می‌گویند:

موشک به مذاکرات ربطی ندارد

درباره تاثیر موشک بر مذاکرات سردار کوثری می‌گوید: اگر ما تنش را شروع می‌کردیم بلی در مذاکره تاثیر داشت اما آن‌ها این درگیری را شروع کردند و ما نیز پاسخ داده‌ایم. حمیدرضا ترقی نیز توضیح می‌دهد: سازمان ملل این حق را برای ایران قائل است که از حق خود دفاع کند. مذاکرات نیز موانع خود را دارد و به طور طبیعی به این مسائل ربطی نخواهد داشت.

موشک به مذاکرات ربطی ندارد

سرویس گزارش

 

دو شب پیش صدای شلیک ۱۲ موشک خواب آشفته‌ی آمریکا در عراق را آشفته‌تر کرد و در سکوت شب اربیل چندین موشک با اصابت به کنسولگری آمریکا سر و صدای بسیار را به راه انداخت.

آمریکایی‌ها از آغاز ایران را متهم به این حملات کردند و گرچه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی درباره دخالت ایران اظهار بی‌اطلاعی کرد اما سپاه پاسداران طی بیانیه‌ای مسئولیت عملیات را به عهده گرفت. برخی اظهار نظرات نیز گویای شلیک موشک از سوی ایران به کنسولگری آمریکا در پاسخ به حملات چند روز پیش رژیم صهیونیستی به مواضع ایران در سوریه بوده است.

 

مسئولین عراقی البته به شدت این اقدام را محکوم کردند. مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق در واکنش به حمله بامداد امروز در توییتی نوشت: «حمله‌ای که شهر عزیز اربیل را هدف قرار داد و ساکنان را به وحشت انداخت، حمله به امنیت مردم ما است».

در آمریکا نیز واکنش‌های تندی نسبت به این اتفاق شنیده شد. در همین حال الن لوریا، نماینده دموکرات کنگره آمریکا در یک پست توئیتری تصریح کرده اگر صحت و سقم اخبار حمله به کنسولگری آمریکا در اربیل از سوی ایران تایید شود، دولت بایدن باید از مذاکرات برجامی خارج شود.

به جهت بررسی ابعاد مختلف شلیک موشک‌های بالستیک به کنسولگری آمریکا در اربیل گفتگو کردیم با سردار اسماعیل کوثری نماینده تهران در مجلس و حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه که در ادامه مشروح آن را می‌خوانیم:

 

اسماعیل کوثری، از فرماندهان سابق سپاه و نماینده مجلس، درباره حمله موشکی به کنسولگری آمریکا در اربیل به روزنامه مستقل گفت:

 

 با درود به روان پاک شهدا، ما از سال ۶۱ بعد از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، به درخواست سوریه و یک سری کشورهای عربی در خاک آن‌ها حضور پیدا کردیم و از همان زمان با توافق سوریه مستشار نظامی داشته‌ایم.

در زمان حملات داعش نیز بصورت گسترده‌تر حضور پیدا کردیم و به درخواست مردم و مسئولین سوریه داعش را از بین بردیم و مردم سوریه از زیر بار ظلم آن‌ها بیرون آمدند.

 من می‌خواهم این را بگویم که ما از ۴۰ سال قبل در کشورهای عربی نیرو داشته‌ایم و بصورت علنی هم حضور داشتیم. اخیرا رژیم اشغالگر قدس به پایگاه نیروهای ایران موشک زده و باعث شهادت دو تن از عزیزان ما شده‌اند.

لذا ما گفتیم این مسئله را بدون جواب نمی‌گذاریم و تیر غیب‌هایی که به طرف مراکز جاسوسی نیروهای صهیونیستی رسیده است و آنجا مورد اصابت موشک قرار گرفته. این موشک‌ها تیرهای غیبی بودند که به مراکز صهیونیست‌ها در اربیل اصابت کردند.

 

کوثری سپس نسبت به تاثیر این عملیات بر مذاکرات وین توضیح داد:

 

ما هیچ موقع شروع کننده نخواهیم بود، اما در دفاع از حریم نیروهای خودمان کوتاه نخواهیم آمد. ما اعلام کرده بودیم سردار سلامی هم گفته بود این اقدام را بی‌جواب نخواهیم گذاشت و در نهایت باید بگویم که تیرهای غیب بر اساس همین قاعده شلیک شد.

همیشه شروع کننده تنش، رژیم اشغالگر قدس بوده است و آمریکا و اروپا نیز بدنبال ایجاد جنگ در سراسر دنیا هستند. اما ما هیچ موقع شروع کننده نخواهیم بود و تا جایی که طرفمان ادب بشود دفاع می‌کنیم.

ما به عنوان یک طرف مذاکره که تنش را شروع نکردیم.

اگر ما تنش را شروع می‌کردیم بلی در مذاکره تاثیر داشت اما آن‌ها این درگیری را شروع کردند و ما نیز پاسخ داده‌ایم و قوی‌تر نیز پاسخ خواهیم داد ...

 

 حمیدرضا ترقی فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس، نیز نسبت به حمله موشکی به کنسولگری آمریکا به روزنامه مستقل گفت:

 

اگر ایران مسئولیت این اقدام را بپذیرد طبیعتا در تلافی حمله‌ایست که صهیونیست ها به حومه دمشق کردند و دو تن از مدافعین حرم را به شهادت رساندند. طبیعتا ما نمی‌توانیم پاسخگویی به این جنایت صهیونیست‌ها را به مذاکرات گره بزنیم و بخاطر مذاکرات از حقوق ملتمان بگذریم.

چون دولت به نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرد و سازمان ملل نیز این حق را برای ایران قائل هست که از حق خود دفاع کند. مذاکرات نیز موانع خود را دارد و به طور طبیعی به این مسائل ربطی نخواهد داشت، اگر بخواهیم این مسائل را در مذاکرات دخیل بدانیم رفتارهای آمریکا همه مانع روند مذاکرات است؛ توقیف کشتی‌های نفتی و تحریم‌های جدید خارج از روند مذاکرات است.

 

ترقی در ادامه در مورد توقیف کشتی‌های ایرانی افزود:

 

این رفتارها نشان طبع آمریکاست، آن‌ها به هیچ تعهدی پایبند نیستند و در مذاکرات نیز دنبال زورگویی هستند و باید با طبع آمریکا مقابله به مثل کرد، هیچ راه دیگری ندارد.

 

 وی در پایان نسبت به توقف موقت مذاکرات و تاثیر تنش‌های منطقه‌ای بر آن گفت:

 

بهانه‌های آمریکا قبل از این اقدام ایران صورت گرفت و موجب توقف مذاکرات شد و نوع بهانه‌ها نیز ارتباطی با این مسائل ندارد.

اصولا آمریکایی‌ها حاضر به تضمین دادن نیستند و نه می‌خواهند تضمین اعتباری دهند نه تضمین فنی. طبیعتا اگر قرار باشد تصمیمات و توافق وین هیچ تضمینی برای اجرا نداشته باشد هیچ دلیلی ندارد زیر بار بازگشت آمریکا به مذاکرات برویم و برای خود زحمت درست کنیم.

مذاکرات همانطور که اعلام شده نیازمند یک تصمیم جدی سیاسی از سوی آمریکاست و تا زمانیکه آمریکا تعهدات خود را نپذیرد طبیعتا نتیجه‌ای از آن نخواهیم گرفت.

الان هم تقریبا نیاز ایران به مذاکرات بسیار کاهش پیدا کرده است چون جهان نیازمند به نفت ایران است بنابراین سیاست تحریم نفتی ایران تاثیری ندارد.

آن‌ها التماس می‌کنند ایران نفتش را بفروشد از طرف دیگر ما روند توسعه کشور را به مذاکرات گره نزده‌ایم و بود و نبود این مذاکرات تاثیری بر روند مذاکرات کشور در جهت توسعه ندارد. این ها همه موجب شده نیاز به مذاکره آن هم در چارچوب برجامِ قبلی، اقبالی از طرف ما نداشته باشد. اما آن‌ها به دنبال احیا برجام بودند منتهی اینکه بخواهند هزینه برگشت را به ما تحمیل کنند از طرف ما قابل پذیرش نیست. امیدواریم این منطق که یک منطق عقلانیست که ایران مطرح کرده است یعنی لغو تحریم‌ها و اخذ تضمین را، بپذیرند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها