مسائل اساسی مانع توافق برجام کدامند؟

برای رسیدن به توافق هنوز چند مساله اساسی باقی مانده است و اگر این مسائل حل نشود رسیدن به توافق به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود. جمهوری اسلامی در مذاکرات اصرار دارد تا مسائلی همچون رفع تحریم‌ها و تضمین لازم برای اجرای تعهدات حل شود.

مسائل اساسی مانع توافق برجام کدامند؟

مسائل اساسی مانع توافق برجام کدامند؟

محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره آخرین روند مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های غربی، گفت: گزارشاتی که به نمایندگان رسیده است نشان می‌دهد که مذاکرات در مسیر خوبی پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به توافق هنوز چند مساله اساسی باقی مانده است و اگر این مسائل حل نشود رسیدن به توافق به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود، ادامه داد: جمهوری اسلامی در مذاکرات اصرار دارد تا مسائلی همچون رفع تحریم‌ها و تضمین لازم برای اجرای تعهدات حل شود.

نماینده مشکین‌شهر در مجلس تصریح کرد: اگرچه بخش قابل توجهی از مسیر برای انجام توافقات طی شده است، اما غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها باید گام سیاسی مهمی در جهت برداشتن تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران وضع کرده‌اند، بردارند.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره انتشار متن توافق شده در مذاکرات وین از سوی خبرگزاری رویترز، اظهار کرد: این متن از سوی مسئولان جمهوری اسلامی تکذیب شد و غیر واقعی است.

عباس‌زاده مشکینی با بیان اینکه اقدام اخیر رویترز بخشی از عملیات روانی غربی‌ها در خلال مذاکرات است، افزود: انتشار اینگونه متون برای فشار وارد کردن به ایران و تیم مذاکره کننده کشورمان است، قطعا متنی که منافع ملی کشورمان را تامین نکند از سوی تیم مذاکره کننده پذیرفته نخواهد شد و زیربار آن نمی‌رویم.

وی ادامه داد: غربی‌ها تلاش دارند در مذاکرات پیوست جنگ‌روانی از طریق رسانه‌های وابسته به خود ایجاد کنند که این موضوع مسبوق به سابقه است، البته جمهوری اسلامی نیز اثبات کرده است که تحت تاثیر این جوسازی رسانه‌ای قرار نمی‌گیرد و هرچه این فشار‌ها بیشتر شود بر احقاق حقوق ملت خود پافشاری بیشتری می‌کند.

نماینده مشکین‌شهر در مجلس درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درخصوص اینکه ایران باید در حال حاضر تصمیم سیاسی مهم در توافق برجامی بگیرد، گفت: این غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها بودند که یک طرفه برجام را نقض کردند و از آن خارج شدند آن‌ها باید امروز تصمیم مهم سیاسی بگیرند که تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران وضع کرده‌اند را لغو کنند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: این آمریکایی‌ها بودند که با خروج از برجام و اعمال تحریم علیه بیماران کشورمان مانع از ورود دارو به ایران شدند و آن‌ها را دچار سختی کردند حال امروز طلبکار شده‌اند و می‌گویند ایران باید تصمیم سیاسی مهم بگیرد.

عباس‌زاده مشکینی با تاکید براینکه ایران ۴۳ سال پیش تصمیم سیاسی خود را گرفته است و تاکنون نیز در مقابل استکبار ایستاده است، اظهار کرد: ۴۳ سال پیش با انقلابی که در ایران شکل گرفت از کشوری وابسته به کشوری مستقل تبدیل شده‌ایم و به یکی از دموکراتیک‌ترین کشور‌های خاورمیانه تبدیل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها به دور از هرگونه فرافکنی به دنبال توافق در مذاکرات وین باشند، عنوان کرد: اولین گام برای بازگشت آمریکا به برجام لغو تحریم‌ها و تضمین لازم برای اجرای تعهدات خود است و این را فرموش نکنند که ایران زیر بار توافقی که منافع ملت خودش را تامین نکند نخواهد رفت.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام اینکه قطعا از مسئولان وزارت خارجه و تیم مذاکره کننده درخواست خواهیم کرد با حضور در کمیسیون توضیحاتی درباره روند مذاکرات ارائه کنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه از فردا نمایندگان از حوزه‌های انتخابیه خود باز می‌گردند و جلسات علنی مجلس برگزار خواهد شد از مسئولان ذی‌ربط در روند مذاکرات دعوت می‌کنیم با حضور در کمیسیون آخرین وضعیت مذاکرات را برای نمایندگان تشریح کنند./تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها