تلاش "پمپئو" برای سفر به تهران ادامه دارد؛

مهمان خودخوانده

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - اصرار "مایک پمپئو" وزیرخارجه آمریکا برای سفر به تهران و گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران از طریق سیمای جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.


مهمان خودخوانده

اصرار پمپئو در حالی است که خود بهتر می‌داند که چنین سفری پس از نزدیک به ۴ دهه قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا به این آسانی میسر نخواهد شد حتی اگر پاسخ جمهوری اسلامی به درخواست او برای سفر به ایران مثبت باشد.

پمپئو دلیل این پیشنهاد را به سفرهای پرشمار ظریف به ایالات متحده عنوان کرده و می‌گوید که ظریف به‌راحتی در آمریکا می‌چرخد و از آزادی رسانه‌ها در آمریکا برای ارائه نظراتش استفاده می‌کند.

قیاس پمپئو اما قیاسی اشتباه است چرا که ظریف به این دلیل به آمریکا می‌روند چون مقر اصلی سازمان ملل متحد در خاک آمریکا است و اگر چنین نبود، مسئولان جمهوری اسلامی در این ۴ دهه دلیلی برای سفر به این کشور نداشتند.

اما هدف پمپئو از این اصرار موضوع دیگری است و آن اینکه او و رئیسش دائم از برقراری ارتباط سخن می‌گویند تا توجیهی برای رفتارهای غیر عرفی و غیرقانونی خود مانند خروج یکجانبه از یک توافق جهانی و زیر پا گذاشتن قطعنانه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد داشته باشند.

هدف ترامپ و تیمش این است تا افکار عمومی آمریکا و جهان را متوجه این موضوع کنند که آمریکا آماده گفت‌‌وگو و حتی سفر مقاماتش به تهران است و این جمهوری اسلامی است که اهل گفت‌وگو نیست.

از ظریف نمی‌ترسیم

"مایک پمپئو"، وزیر خارجه آمریکا، با تاکید براینکه «از آمدن جواد ظریف به آمریکا نمی‌ترسیم»، به رد پیشنهاد سفرش به تهران اشاره کرد و گفت: «آیا واقعیات آن‌قدر بد است که به من اجازه نمی‌دهد در تهران حرف بزنم؟»

او عصر یک‌شنبه ۶ مرداد، در توئیتی با تاکید براینکه «اخیرا پیشنهاد دادم به تهران سفر و به‌طور مستقیم با مردم ایران صحبت کنم»، گفت که پیشنهاد سفرش به تهران از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی رد شده‌است. پمپئو نوشت: «ما از آمدن جواد ظریف به آمریکا نمی‌ترسیم. او در اینجا حق دارد آزادانه صحبت کند».

پمپئو تاکنون بارها اعلام کرده‌ که حاضر است با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت‌وگو کند، اما مقام‌های جمهوری اسلامی این پیشنهاد را رد کرده‌اند. او در هفته‌های اخیر دو پیشنهاد دیگر شامل «سفر به تهران برای گفت‌وگوی مستقیم با مردم و تلویزیون ایران» مطرح کرد.

ظریف در جریان سفر اخیرش به نیویورک با بسیاری از رسانه‌های آمریکا گفت‌وگو و ضمن دفاع از مواضع جمهوری اسلامی به شدت رئیس جمهوری آمریکا وزیر خارجه و سیاست خارجی این کشور را در این مصاحبه‌ها مورد حمله قرار داد.

وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۳ مردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ در پاسخ به این پرسش که آیا او مایل به تهران سفر کند، گفت: «مطمئنا» چنین تمایلی دارد و خوشحال خواهد شد اگر بتواند از فرصت «گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران» استفاده کند.

photo_2019-07-29_18-24-38

تصریح دولت، تکذیب صداوسیما

"علی ربیعی"، سخنگوی دولت، دیروز یکشنبه ۶ مرداد در واکنش به پیشنهاد پمپئو، گفت: «باید گفت خوشبختانه گفت‌وگوی ظریف با رسانه‌ها، پمپئو را به آن وا داشت که با ما گفت‌وگو کند، ما هم می‌گوییم ایشان می‌تواند با خبرنگار ما خانم مرضیه هاشمی گفت وگو کند».

مرضیه هاشمی که نام او تا قبل از گرایش به اسلام «ملانی ایوت فرانکلین» بود، شهروندی آمریکایی است که در تهران برای شبکه انگلیسی زبان صدا و سیمای جمهوری اسلامی کار می‌کند. او دی ماه پارسال هنگام سفر به آمریکا ده روز بازداشت و پس از آزادی به تهران بازگشت. دلیل بازداشت او دقیقا مشخص نشد و صرفا اعلام شد مرضیه هاشمی در ارتباط با یک پرونده به‌عنوان «آگاه» بازداشت شده‌است.

اما پس از آنکه ربیعی در نشست خبری روز یکشنبه مرضیه هاشمی را برای انجام گفت و گو با وزیر خارجه آمریکا معرفی کرد؛ "پیمان جبلی"، رئیس شبکه‌"پرس‌تی وی"، در واکنش به گفته‌های سخنگوی دولت گفت که این شبکه تصمیم و برنامه‌ای برای گفت‌وگو با مایک پمپئو ندارد.

ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ و پس از تسخیر سفارت آمریکا در تهران، روابط دیپلماتیک نداشته‌ و از آن زمان تاکنون هیچ مقام رسمی آمریکایی با تلویزیون ایران مصاحبه نکرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها