"پمپئو" در واکنش به سفرهای مکرر "ظریف" به آمریکا اعلام کرد:

مایلم به ایران بروم

مستقل آنلاین/ گروه سیاسی - سفرهای پر تعداد محمدجواد ظریف به آمریکا هرچند که نه برای بازدید از این کشور بلکه اکثرا برای نشست‌های گوناگون سازمان ملل صورت گرفته، در عین حال این فرصت را برای او فراهم آورده که مردم آمریکا را از نقطه‌نظرهای خود آکاه کند. گفت‌وگوی اخیر ظریف با شبکه جهت‌دار "فاکس نیوز" (که مشابه‌ وطنی آن هم بسیارند) که گفته می‌شود "دانلد ترامپ" بیش از همه این شبکه را دنبال می‌کند؛ فرصتی برای ارائه سیاست‌های جمهوری اسلامی به هواداران ترامپ بود.

مایلم به ایران بروم

احتمال می‌رود این گفت‌وگو، تاثیر جدی بر نظرات رئیس جمهور مستقر آمریکا گذاشته چرا که حالا "مایک پمپئو" نیز خواستار حضور در ایران و گفت‌وگوی زنده با سیمای جمهوری اسلامی شده است.

هرچند سفر اخیر ظریف به نیویورک با محدودیت‌های رفت‌وآمدی برای او و سایر دیپلمات‌های ایران از سوی آمریکا مواجه شده اما حالا می‌توان این درخواست پمپئو را بدون محدودیت رفت‌وآمدی برای او و هیات همراهش به ایران اجابت کرد تا این مستمسک تبلیغاتی از او گرفته شود.

شکی نیست که مردم ایران انتقادهایی به حاکمیت خود دارند و به شیوه‌های مدنی به دنبال بروز و حل انتقادهایشان هستند و هزینه می‌دهند اما، این دلیل برآن نیست که با سیاست‌های نامتعارف و یک جانبه دولت ترامپ، همراهی کنند.

مردم ایران می‌دانند که سیاست‌های تیم ترامپ به نفع اقلیتی در ایران است که می‌توانند در سایه تحریم‌ها بر ثروت و قدرت خود بیفزایند و بعید است دولت مستقر آمریکا از این بی‌عدالتی، بی‌خبر باشد.

نکته دیگر اینکه باز بسیار بعید است که کاخ سفید نداند فشار تحریم‌هایش بیش از هرجا، شانه‌های قشر کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه ایران را نشانه گرفته و این سیاست در بلند مدت به نفع آمریکا هم نیست.

جامعه مدنی در هر کشور، اکثرا از توسعه و رشد طبقه متوسط تشکیل می‌شود و دقیقا چنین طبقه‌ای می‌تواند مطالبات جامعه را بهتر واخواهی کند، در حالیکه در اثر فشارهای ناشی از تحریم دولت آمریکا بر جامعه ایران، از گستردگی طبقه متوسط هرروز کاسته و بر تعداد طبقات فرودست افزوده می‌شود.

طبیعی است که مطالبات طبقه فرودست برخلاف طبقه متوسط، کاملا معیشتی است در حالیکه مطالبات طبقه متوسط علاوه بر معیشت به حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ...نیز مرتبط می‌شود.

سفر برای حقیقت!

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اعلام کرد برای گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران دوست دارد به تهران برود.

وزیر خارجه آمریکا دیروز پنجشنبه سوم مردادماه در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ در پاسخ به این پرسش که آیا او مایل است به تهران سفر کند گفت: «مطمئنا»چنین تمایلی دارد و خوشحال خواهد شد اگر بتواند از فرصت «گفت‌وگوی مستقیم با مردم ایران» استفاده کند.

پمپئو در بخش دیگری از صحبت‌های روز پنجشنبه‌اش با اشاره به سفرهای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به آمریکا و گفت‌وگوهای ظریف با رسانه‌های آمریکایی گفت: «ظریف به نیویورک می‌آید و در فوق‌العاده‌ترین شهر آمریکا می‌چرخد و با رسانه‌ها صحبت می‌کند. [او] با مردم آمریکا صحبت می‌کند و این فرصت را پیدا می‌کند که پروپاگاندای ایران را در آمریکا اشاعه دهد».

پمپئو گفت می‌خواهد حقیقت را با مردم ایران در میان بگذارد و فکر می‌کند به این دلیل به او اجازه سفر به ایران داده نمی‌شود که رهبران ایران نیز این «حقیقت» را می‌دانند.

ظرف یک سال گذشته، پس از خروج ایالات متحده از توافق‌نامه برجام و اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، تنش میان تهران و واشنگتن به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.

این تنش‌ها مشخصا پس از آن که آمریکا، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در فهرست «گروه‌های تروریستی» قرار داد تشدید شده است. از سوی دیگر، حمله به چند نفتکش در تنگه هرمز و سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی نیروهای سپاه پاسداران، بر دامنه تنش‌های پیشین افزوده است.

 با این حال، مقام‌های آمریکایی، از جمله وزیر خارجه این کشور، بارها گفته‌اند که به دنبال جنگ یا تغییر رژیم ایران نیستند و خواهان دستیابی به توافقی تازه با جمهوری اسلامی هستند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها