پس لرزه های بحران اوکراین:

آمریکا و چین در یک قدمی تقابل نظامی

در پی افزایش تنش ها بین آمریکا و روسیه در اوکراین،نیروهای 2 کشور در شرق آسیا به حالت آماده باش در آمدند.

آمریکا و چین در یک قدمی تقابل نظامی

به گزارش مستقل آنلاین خبرگزاری رویترز نوشت:

 در حالی که تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان خواستار تشدید سطح آمادگی نظامی ارتش این جزیره شد، وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت تایوان "اوکراین نیست" و همیشه بخشی جدایی ناپذیر از چین بوده است. 

 این اظهارات پس از آن صورت می گیرد که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، هفته گذشته در هشداری درباره عواقب زیانبار جهانی در صورتی که کشورهای غربی به وعده های خود برای حمایت از استقلال اوکراین عمل نکنند، خطر را برای تایوان اعلام کرد.   

 چین که تایوان را قلمرو خود می‌داند، طی دو سال گذشته فعالیت‌های نظامی خود را در نزدیکی این جزیره خودگردان افزایش داده است، اگرچه تایوان هیچ مانور غیرعادی اخیر توسط نیروهای چینی را با افزایش تنش بر سر اوکراین گزارش نکرده است.

 هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در سخنانی در پکن هرگونه ارتباط بین مسائل اوکراین و تایوان را رد کرد.  او گفت: «تایوان اوکراین نیست.  تایوان همیشه بخشی جدا نشدنی از چین بوده است. این یک واقعیت غیرقابل انکار قانونی و تاریخی است.»

 هوآ افزود که موضوع تایوان یکی از موضوعات باقی مانده از جنگ داخلی است، اما یکپارچگی چین هرگز نباید به خطر بیفتد و هرگز به خطر نیفتاده است.

 دولت شکست خورده جمهوری چین در سال 1949 پس از شکست در جنگ داخلی به کمونیست ها، که جمهوری خلق چین را تأسیس کردند، به تایوان گریخت.

 دولت تایوان به شدت با ادعاهای ارضی چین مخالف است.  تسای رئیس‌جمهور تایوان می گوید کشورش یک کشور مستقل به نام جمهوری چین است که نام رسمی تایوان باقی مانده است.

 تسای در جلسه کارگروه بحران اوکراین که توسط شورای امنیت ملی تشکیل شده است، گفت: همه واحدهای امنیتی و نظامی "باید نظارت خود را افزایش دهند و نسبت به تحولات نظامی در اطراف تنگه تایوان هشدار دهند."

 او در جزئیات جلسه ارائه شده توسط دفترش افزود تایوان و اوکراین از نظر ژئواستراتژی، جغرافیا و زنجیره های تامین بین المللی تفاوت اساسی دارند.

 به نقل از تسای، اما در مواجهه با نیروهای خارجی که قصد دارند اوضاع اوکراین را دستکاری کنند و بر روحیه جامعه تایوان تأثیر بگذارند، همه واحدهای دولتی باید پیشگیری از جنگ شناختی را که توسط نیروهای خارجی و همدستان محلی راه اندازی شده است، تقویت کنند.

 در این بیانیه به نام چین اشاره ای نشده است، اما این کشور مهم ترین تهدید نظامی است که تایوان با آن مواجه است. تسای به دلیل تهدید نظامی چین که این جزیره با آن مواجه است، با وضعیت اوکراین ابراز "همدلی" کرده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر

یادداشت

آخرین اخبار

پربازدید ها